En klassisk "ABC"

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
For et par år siden hadde jeg som mål å kjøpe en klassisk plate hver uke gjennom et år. Sånn ble det ikke. Tenkte kanskje å ta opp ideen igjen, og da tenkte jeg å kaste hansken til dere her på forumet som er noen racere på emnet. Sikkert til glede både for meg og andre noviser på området. Det jeg kunne tenkt meg er en innføring og svar på følgende:

Hva går man etter? Komponister er jo selvsagt, men er det f.eks orkestre, utøvere, dirigenter, plateselskaper/utgivelser osv. som skiller seg ekstremt ut i positiv retning, og på den måten kan kalles et trygt kjøp.

Kan det her bli en tråd hvor vi tilsutt kan ende opp med en konkret liste på 52 utgivelser som er bare "må ha"?

Hansken er kastet, og jeg trekker meg litt på sidenlinjen, siden jeg har lite å bidra med om emnet.

Mvh
:)
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
ErosLoveking skrev:
Hva går man etter? Komponister er jo selvsagt, men er det f.eks orkestre, utøvere, dirigenter, plateselskaper/utgivelser osv. som skiller seg ekstremt ut i positiv retning, og på den måten kan kalles et trygt kjøp.

Mvh
:)
Tror det vil være rimelig delte meninger om 52 utgivelser en må ha.

De eneste orkestrene som jeg spesifikt går etter og som jeg synes har en karakteristisk, fantastisk klang er Staatskapelle Dresden (spesielt i det mest klassiske, europeiske reportoaret; så som Brahms, Beethoven, Schubert, Schumann, Bruckner, Mozart++) og Czech PO (med sin flotte treblåserrekke). BPO har vært litt for preget av sine dirigenter til at jeg forbinder dem med en særegen klang (f.eks. den storslåtte, basstunge Karajan-lyden) og VPO har hatt litt for mange dirigenter/utgivelser til at de blir noe jeg går spesifikt etter.
Royal Concertgebouw har også hatt en særegen, mørk klang, og dette orkesteret er vel også en favoritt. De er også veldig god på nyere musikk.
Ellers er det flott med disse russiske orkestrene før 1991 (da de ble mer lik de vestlige). Her er det rå blåserrekker og ofte energi som gjelder.
Orkestrene i verden har blitt mer like klangen de siste tiårene som jeg synes er veldig synd.

Det er sikkert mange meninger om dirigenter som er tilnærmet sikkerstikk, og en må i alle fall begrense det til enkelte komponister. Her spørs det jo også om man foretrekker HIP, tradisjonell eller begge deler.
Bach: Herreweghe, Leonhardt, Harnoncourt
Beethoven: Szell, Karajan, Klemperer, Walter, Carlos Kleiber, Erich Kleiber
Bruckner: Jochum, Karajan, Bøhm, Giulini, Kubelik, Schuricht, Wand, Kempe
Debussy: Karajan, Martinon
Dvorak: Sejna, Talich, Ancerl, Szell
Haydn: Szell, Jochum, Kuijken (HIP)
Mahler: Bertini, Bernstein, Kubelik, Boulez, Karajan, Giulini, Klemperer, Walter, Abbado
Martinu: Neumann, Ancerl, Sejna, Munch
Mozart: Harnoncourt, Szell, Walter
Mussorgsky: Karajan++
Nielsen: Blomstedt, Bernstein, Martinon
Prokofiev: Ancerl, Kondrashin, Mravinsky
Ravel: Boulez
Rimsky-Korsakov: Ansermet, Kondrashin
Schubert: Sinopoli, Furtwangler, Giulini
Schumann: Barenboim, Sawallisch, Karajan (med SD/VPO), Furtwangler
Shostakovich: Haitink, Barshai, Rozhdestvensky, Kondrashin, Mravinsky, Karajan, Ancerl
Sibelius: Karajan, Blomstedt, Berglund
Strauss: Rudolf Kempe
Tchaikovsky: Mravinsky, Markevitch, Svetlanov

Når det gjelder pianister finnes det i alle fall en som jeg ofte snapper opp på instinkt og det er Sviatoslav Richter. Ellers har både jeg og mange flere stor sans for Ivan Moravec og Michelangeli. En ny interessant pianist er Yevgeni Sudbin (og han er jo på BIS med sin gode lyd).
Beethoven: Annie Fischer, Richter, Solomon, Gilels+++++
Brahms: Curzon, Richter, Solomon
Chopin: Sokolov, Michelangeli, Perahia (ballader), Moravec+++
Debussy: Michelangeli, Gieseking
Liszt: Cziffra, Bolet, Berman
Mozart: Clara Haskil, Edwin Fischer, Moravec, Casadesus
Rachmaninov: Rachmaninov (selv), Trpceski, Richter
Ravel: Pogerelich, Michelangeli
Schubert: Richter, Sokolov, Radu Lupu+++
Schumann: Richter, Annie Fischer+++
Scriabin: Sofronitsky, Sudbin

Fiolinister som jeg ofte går etter er David Oistrakh, Leonid Kogan, Nathan Milstein, Michael Rabin og Jascha Heifetz. Av de nyere liker jeg Julia Fischer spesielt godt. Det er også her avhengig av komponist.

De cellistene jeg verdsetter høyest er Pierre Fournier og Rostropovich.

Kammermusikk:
Strykekvartetter er det enkelte her som kan veldig mye om. Selv er jeg spesielt glad i piano trioer og duoer. Florestan trio og Beaux Arts trio er rimelig safe. Noen tips:
Haydn: Van Swieten (Brilliant)
Shostakovich: Repin/Yablonsky/Berezovsky +++
Tchaikovsky: Repin/Yablonsky/Berezovsky, Gilels/Kogan/Rostropovich +++

Plateselskaper jeg liker spesielt godt er Supraphon, Praga, Music & Arts, Melodiya samt at BIS har mye spennende (og godt produserte ting) + at det er masse bra på de store selvfølgelig. Brilliant Classics synes jeg også har mange veldig bra og billige ting. De blir bare bedre og bedre med årene!
 
N

nb

Gjest
Det er jo alltid farlig å være for kategorisk på denne fronten, men noen stikk jeg personlig synest er ganske sikre:

Dirigenter:
Carlos Kleiber (har spillt inn svært få plater, så å få komplett her er ganske lett)
John Eliot Gardiner på religiøse braokkmusikk med kor

Solister:
Pollini på Piano
Heifetz på fiolinkonserter

Opera:
De gamle, gode med Callas/Serafin/LaScala og den gjengen der
 
K

kbwh

Gjest
Man trenger bare tre operaer. 8)

Cosí fan Tutte
Don Giovanni
Le nozze di Figaro

René Jacobs har satt en ny standard i disse Mozartoperaene med libretto av Da Ponte. Det har vært spilt inn mye bra før, bevares, men altså. "Og jeg som trodde jeg ikke likte opera" som en skrev på GMG.



49 igjen. ;D
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Valentino skrev:
Man trenger bare tre operaer. 8)

Cosí fan Tutte
Don Giovanni
Le nozze di Figaro

René Jacobs har satt en ny standard i disse Mozartoperaene med libretto av Da Ponte. Det har vært spilt inn mye bra før, bevares, men altså. "Og jeg som trodde jeg ikke likte opera" som en skrev på GMG.



49 igjen. ;D
Jeg er heller ingen stor opera-fan, men liker Tryllefløyten best av Mozart. Ellers er jeg veldig glad i Carmen, og da i Abbado's innspilling som er så god at den utgjør et sjeldent tilfelle hvor jeg ikke føler behov for alternative innspillinger. Grunnen er vel at denne innspillingen går for å være den mest "spanske" i uttrykket, og det er også viktig for meg.

Callas er en sanger jeg liker i det meste. Ikke den mest perfekte stemmen, men akk så uttrykksfull...
 
K

kbwh

Gjest
Skal vi fylle hyllene til Eros med opera?

Abbados Carmen (av Bizet, for ordens skyld) synes jeg også mye om.
En Verdi også, og siden Carlos Kleiber er husgud her blir det La Traviata. En sval drink på balkongen i sommerheten mens den går er ikke oppskriften på en dårlig dag.
(Edit: At berxter nevner Aida i innlegget nedenfor er ikke veldig overraskende... Karajan 57 på Decca er notert!)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.845
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Skal vi fylle hyllene til Eros med opera?

Abbados Carmen (av Bizet, for ordens skyld) synes jeg også mye om.
En Verdi også, og siden Carlos Kleiber er husgud her blir det La Traviata. En sval drink på balkongen i somerheten mens den går er ikke oppskriften på en dårlig dag.
Jeg holder mest av Karajans Carmen, da pga at Leontyne Price høres så .... rett og slett sexy... ut. Den får mye kritikk; dårlig uttale, typisk Karajan osv, men den dype, sensuelle stemmen til Price er altså tommelen på vektskåla for meg.
En Verdi-opera, ja selvsagt, men jeg ville ha valgt Aida og/ eller Otello. Begge i Karajans tapning; Aida fra 1957(Decca; forøvrig antakelig den første operautgivelsen i stereo, og teknofreaken Karajan utnytter det til kanskje overmål), og Otello fra 1970-tallet (Vickers, selvsagt, den eneste sanne Otello i det 20. århundre; selv Domingo blir en blek kopi).

EDIT: Aida skulle nok være 1959, og ikke 57.

Bernt K
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.845
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bach, Beethoven og Schubert:
Vel; Bach:
Noen kantater; har fått sansen for Gardiners syklus. Nr 51, 56, 82, 140, 147 er de jeg først ville kjøpt; hvis du ikke finner Gardiners versjon er Leonhardt/ Harnoncourts versjoner sikkerstikk; litt mer primitive opptak.
Mattheuspasjonen må du ha; for en moderne innspilling er Herreweghe god; for en mer tradisjonell tilnærming er jeg glad i Schreier.
Bach var også en stor instrumentalkomponist; Orgel eller f eks Brandenburgkonsertene og Orkestersuitene er vanlige anbefalinger; selv er jeg ikke i tvil om at jeg ville plukket med meg musikken for solo fiolin; og da Milsteins fra 1973.
Beethoven:
Noen symfonier må til:
3- Savall
5/ 7- Kleiber (Carlos, ikke faren Erich; jeg synes man i begynnelsen skal skjele til lyd- og opptakskvalitet, og ikke kun det kunstneriske)
9- Gardiner, mener nu jeg
Du MÅ ha alle klaversonatene, og jeg ville valgt Gilels. Han mangler op 111; som summerer Beethovens virke, og er sjokkerende "moderne" i uttrykket; så Emil Grigorievitsj må suppleres av f eks Pollini, som har en utsøkt utgivelse av de sene sonatene.
En eller to klaverkonserter; for meg er det nr 4 som er kjernen; Pletnev har nylig utgitt 2 og 4 på en plate, men for meg er det Kempff som gjelder. Får du tak i den unge Ashkenazy på Decca SXL er den heller ikke å forakte.

Schubert:
Det får ikke hjelpe at det er i mono; Furtwängler (1952) må til i den niende.
Ellers er jo Lieder det sentrale i Schuberts verk; mange mener at Hyperionboksen er non plus ultra, but I beg to differ:
De tre syklusene: Die schöne Müllerin, Winterreise og Schwanengesang (egentlig bare et oppkok laget post mortem, men det er nå kjent som en syklus).
Müllerin: Fischer-Dieskau, for en tenorversjon Fritz Wunderlich
Winterreise: Her vil jeg først og fremst peke på tenoren Peter Schreier, han har (minst) 2 versjoner, den ypperste er etter min mening live-innspillingen med Richter. Han er litt friskere i stemmen med Schiff, men den livstrøttheten og "vånden" han får fram med Richter er fabelaktig. For baryton, selvsagt FiDi.
Schwanengesang: FiDi med Moore fra 1985, ikke minst pga de 7 "ekstra"-Liederne.
Andre Lieder, igjen FiDi, han har en absolutt utmerket samling med Moore, hvor "Auf dem Wasser zu singen" er den første.

Bernt K
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg vet ikke helt om endel av svarene her passer til noviser. Utøvere og dirigenter er mer VkI synes jeg. Som innføring vil jeg heller anbefale å bli grovt kjent med de ulike periodene og stilene. Klassisk musikk beveger følelsene og følelser er individuelt derfor er det smart å finne komponister som beveger nettopp deg og åpne opp derifra. Hva med å kjøpe en liten bok om historien og dra til et bibliotek og lån plater om mulig. Hør på de store kjente fra ulike tidsperioder og finn ut din tilnærming.

Kan ta en personlige anbefalinger. Først har vi "tidligere musikk" som nok ikke har så mange tilhengere, Barokken 1600- 1650 med Monteverdi, Vivaldi, Händel og Bach for å nevne noen. Så har vi klassismen med blant annet Haydn, Mozart og Beethoven. Dette er musikk som ikke treffer meg så mye så her får andre foreslå verker. Med et unntak: Vivaldi´s Stabat Mater/Scholl/Harmonia Mundi. Svært flott "kastral" sang.

Med romantikken starter min interesse som var mer følelsesmessig, orginalt og med inspirasjon også fra naturen. Fine verker å starte med kan være Berlioz, symfonique fantastique og den nydelige Harold en Trieste (en av mine favoritter). Mendelssoohn og Bruckner er bra. Chopin har mye flott pianomusikk som Nocturnes. Brahms liker jeg personlig. Hør på fjerde og første symfoni. Prøv den 4 med Wiener og Kleiber på DG. Og Mahler er en av mine favoritter. Symfoniene hans f.eks 2, 5, 6 og 8. Strauss: AlspSprach Zarathustra kan være fin for nybegynnere.

Opera er ikke min greie.

Og så har vi nasjonalromantikere etter at nasjonale stater ble dannet. Mussorgiskij, Bilder på en utstilling (fra en utstilling etter en maler venns bortgang) tror jeg også er lettfordøyelig. I lige så den vakre Sheherazade av Rimskij- Korsakov (jeg har CO, amsterdam/Krebbers/Kondrashin/phillips). Rachmaninovs klaver konserter ( 1, 2 og 3) samt symfoni 2 og 3 er flotte verker (blant mine favoritter).

Smetana (Ma vlast) og Dvorak (S- 7,9) fra tjekkia, Grieg, Stenhammer fra Sverige (f.eks S-2), Sibelius fra Finland, Elgar fra England (celloconsert med Du Pre) og Nielsen fra Danmark er noen store. Williams 7. og 8. med Bornemouth/bakels/Naxos er flott med stor lyd. Holst, Planetene er lettfordøyelig. Saint Säens (frankrike) dyrenes karneval er morsom.

Impressionismen med Ravel og Debussy er spennende. F.eks Debussy (la mer, Prelude...,midi d´un favne og noe fra Ravel) Berliner/Karajan/DG. Bolero fra Ravel er berømt.

Respighini, le fontana de roma er flott.

Moderne musikk (1900-tallet): Bergs fiolinkonsert, Bartok konsert for orkester (prøv f.eks Budapest/Fisher/Phillips). Stravinsky er mer krevende men må sjekkes. Petrusjka, våroffret og ildfuglen f.eks.

Shöenbergs Verklarte nacht er orginal og spennende, imo.

Og så blant mine favoritter igjen; Prokofjev og tildels Shostokovitsj. Deres symfonier men mest fiolin- og klaverkonsertertene. Prokofiev/Shostakovich/violinkonsertos no1/ Vengerov/Rostroopvish/Teldec. S/P- violin conserto 1 og 2/Repin/Nagano/Erato.
Richter/Rachmaninov/Piano consert no 2/Karajan/DG. Prokofiev/klaverkonsert, pianokonsert no3/Argerich/Abbado/DG.

Senere kan sees i samtidsmusikk tråden.

Til slutt kan jeg nevne noen flotte norske. Sæverud, Sinfonia Dolorosa og Amoroso/Kayser/Simax.

Det er nok mine høydepunkter men har sikkert glemt noen. Personlige sådan :).
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Må jo takke for noen utfyllende svar, skjønner jo at det her er ikke bare å kaste seg uti på 1-2-3.
Er i Praha noen dager, og var litt på shoppern idag. Forøvrig finnes ikke byen billig på noe annet enn mat og alkohol, dog er jo det siste livsnødvendig ;D ;D ;D

Oki, kom ihvertfall inn på hotellrommet nå ikveld med et par gode fotobøker, og ikke minst disse fire cd'ene.
Er noe av dette godkjent av klassisk-mafiaen? (ble kjøpt i en mild Urquell-rus, uten noen form for husk av deres tips.)










Tro om ikke den bedre halvdel ble en smule overasket når Eros kjøpte klassisk. ;D


Kom gjerne med flere tips, ikke minst på lokale Tsjekkiske utgivelser som er vanskelig å få tak i ellers, evt. platebutikker i gamlebyen (Reiser hjem på mandag)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan dy meg for den øverste, Karajan på sitt mest innbitt insisterende (han har dirigert den symfonien laaangt bedre mange ganger før imo); men utover det så tror jeg de tre andre fortjener en plass i hvilken som helst samling!

Mutter's nær-debut, Dvorak i Praha og Stravinsky dirigerer Stravinsky... hvor galt kan det bli :)

Mvh Vidar P
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Nei, Praha er dessverre ikke billig lenger. I løpet av 2-3 år er alt blitt mye dyrere. Husker at jeg for ca 2 år siden kjøpte en Krell KAV 400xi for 14000 kr der. Får ikke det nå :(

CDer er generelt blitt dyrt der nede, men du kan prøve noen eldre Supraphon innspillinger. Ancerl Gold edition koster 199 CZK på Bontonland nederst på Václavske namesti. Spesielt Prokofievs Romeo og Julie suite i denne versjonen er "state-of-the art". Janaceks Taras Bulba og Sinfonietta med Ancerl er absolutt noe å få med seg.
Og Paul Kletzkis Beethoven-innspillinger på Supraphon skal også være veldig bra.
 
K

kbwh

Gjest
Akkurat HvK's digitale innspilling av LvB 9 syns jeg ikke noe om. Da heller den han gjorde i '77, som i mine ører er helt der oppe.

LvB-konserten med Mutter er derimot en av mine favoritter. Såpass annerledes enn Heifetz' berømte at jeg synes den er nødvendig.

Kjenner ikke de andre platene.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ok, så har jeg vært ute en liten tur idag også.
Fælt dårlig å huske hvilke tips dere kommer med, men tenkte bevisst å kjøpe noen like verker. Så får jeg se da, om jeg så blodfersk som jeg er, klarer å høre store forskjeller mellom dirigenter/orkestre.

Bær over med meg, men hva gjør f.eks at det er såpass enighet om at HvK's digitale innspilling av LvB 9, er dårlig. Hva er dårlig, og hva hører jeg/dere etter, hvis dere skjønner spørmålet mitt.

Dagens fangst:





 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
ErosLoveking skrev:
Ok, så har jeg vært ute en liten tur idag også.
Fælt dårlig å huske hvilke tips dere kommer med, men tenkte bevisst å kjøpe noen like verker. Så får jeg se da, om jeg så blodfersk som jeg er, klarer å høre store forskjeller mellom dirigenter/orkestre.

Bær over med meg, men hva gjør f.eks at det er såpass enighet om at HvK's digitale innspilling av LvB 9, er dårlig. Hva er dårlig, og hva hører jeg/dere etter, hvis dere skjønner spørmålet mitt.

Dagens fangst:
Bare klassiske innspillinger det der, så det skulle være mye å glede seg til! Når det gjelder Furtwangler er den innspillingen fra krigsåra - så lyden vil være preget av det. Men Melodiya-remasteringen skal være bortimot så bra det går an å få det til (kildematerialet tatt i betraktning).

Enkelte mener at Furtwangler's Schubert 9 fra Stockholm (live, 1943) med VPO skal være hans beste bidrag i denne symfonien:

 
K

kbwh

Gjest
Sinopolis innspilling av Schubert 8 er uunnværlig. Gled deg!

Ang HvK sin digitale LvB 9 er det beste du kan gjøre å kjøpe en annen (gjerne hans '77 eller '63) og sammenlikne selv. Slikt lærer man mye av. For alt jeg vet kan du ende opp med å foretrekke den vi ikke liker og so what?
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Tror det vil være rimelig delte meninger om 52 utgivelser en må ha.

De eneste orkestrene som jeg spesifikt går etter og som jeg synes har en karakteristisk, fantastisk klang er Staatskapelle Dresden (spesielt i det mest klassiske, europeiske reportoaret; så som Brahms, Beethoven, Schubert, Schumann, Bruckner, Mozart++) og Czech PO (med sin flotte treblåserrekke). BPO har vært litt for preget av sine dirigenter til at jeg forbinder dem med en særegen klang (f.eks. den storslåtte, basstunge Karajan-lyden) og VPO har hatt litt for mange dirigenter/utgivelser til at de blir noe jeg går spesifikt etter.
Royal Concertgebouw har også hatt en særegen, mørk klang, og dette orkesteret er vel også en favoritt. De er også veldig god på nyere musikk.
Ellers er det flott med disse russiske orkestrene før 1991 (da de ble mer lik de vestlige). Her er det rå blåserrekker og ofte energi som gjelder.
Orkestrene i verden har blitt mer like klangen de siste tiårene som jeg synes er veldig synd.

Det er sikkert mange meninger om dirigenter som er tilnærmet sikkerstikk, og en må i alle fall begrense det til enkelte komponister. Her spørs det jo også om man foretrekker HIP, tradisjonell eller begge deler.
Bach: Herreweghe, Leonhardt, Harnoncourt
Beethoven: Szell, Karajan, Klemperer, Walter, Carlos Kleiber, Erich Kleiber
Bruckner: Jochum, Karajan, Bøhm, Giulini, Kubelik, Schuricht, Wand, Kempe
Debussy: Karajan, Martinon
Dvorak: Sejna, Talich, Ancerl, Szell
Haydn: Szell, Jochum, Kuijken (HIP)
Mahler: Bertini, Bernstein, Kubelik, Boulez, Karajan, Giulini, Klemperer, Walter, Abbado
Martinu: Neumann, Ancerl, Sejna, Munch
Mozart: Harnoncourt, Szell, Walter
Mussorgsky: Karajan++
Nielsen: Blomstedt, Bernstein, Martinon
Prokofiev: Ancerl, Kondrashin, Mravinsky
Ravel: Boulez
Rimsky-Korsakov: Ansermet, Kondrashin
Schubert: Sinopoli, Furtwangler, Giulini
Schumann: Barenboim, Sawallisch, Karajan (med SD/VPO), Furtwangler
Shostakovich: Haitink, Barshai, Rozhdestvensky, Kondrashin, Mravinsky, Karajan, Ancerl
Sibelius: Karajan, Blomstedt, Berglund
Strauss: Rudolf Kempe
Tchaikovsky: Mravinsky, Markevitch, Svetlanov

Når det gjelder pianister finnes det i alle fall en som jeg ofte snapper opp på instinkt og det er Sviatoslav Richter. Ellers har både jeg og mange flere stor sans for Ivan Moravec og Michelangeli. En ny interessant pianist er Yevgeni Sudbin (og han er jo på BIS med sin gode lyd).
Beethoven: Annie Fischer, Richter, Solomon, Gilels+++++
Brahms: Curzon, Richter, Solomon
Chopin: Sokolov, Michelangeli, Perahia (ballader), Moravec+++
Debussy: Michelangeli, Gieseking
Liszt: Cziffra, Bolet, Berman
Mozart: Clara Haskil, Edwin Fischer, Moravec, Casadesus
Rachmaninov: Rachmaninov (selv), Trpceski, Richter
Ravel: Pogerelich, Michelangeli
Schubert: Richter, Sokolov, Radu Lupu+++
Schumann: Richter, Annie Fischer+++
Scriabin: Sofronitsky, Sudbin

Fiolinister som jeg ofte går etter er David Oistrakh, Leonid Kogan, Nathan Milstein, Michael Rabin og Jascha Heifetz. Av de nyere liker jeg Julia Fischer spesielt godt. Det er også her avhengig av komponist.

De cellistene jeg verdsetter høyest er Pierre Fournier og Rostropovich.

Kammermusikk:
Strykekvartetter er det enkelte her som kan veldig mye om. Selv er jeg spesielt glad i piano trioer og duoer. Florestan trio og Beaux Arts trio er rimelig safe. Noen tips:
Haydn: Van Swieten (Brilliant)
Shostakovich: Repin/Yablonsky/Berezovsky +++
Tchaikovsky: Repin/Yablonsky/Berezovsky, Gilels/Kogan/Rostropovich +++

Plateselskaper jeg liker spesielt godt er Supraphon, Praga, Music & Arts, Melodiya samt at BIS har mye spennende (og godt produserte ting) + at det er masse bra på de store selvfølgelig. Brilliant Classics synes jeg også har mange veldig bra og billige ting. De blir bare bedre og bedre med årene!
Ved å lytte til ulike utøvere, også av samme musikkverk, f.eks. Beethovens klaversonater, kan man velge ut innspillinger som appellerer til en.
I tillegg til ovenfor nevnte utøvere kunne jeg nevne noen jeg synes er gode.

BACH:
Das Wohltemperierte Klavier:
Robert Riefling, piano,
Trevor Pinnock, cembalo

HAYDN:
Symfonier: Antal Dorati / Philh. Hungarica
Strykekvartetter: Aeolian Quartet, Kodaly Quartet, Amadeus Quartet, Takacs Quartet
Klaversonater: Alfred Brendel

MOZART: Klaverkonserter: Alfred Brendel, Academy of St. Martin-in-the-Fields / Nevilke Marriner
Sonater for violin og klaver: Clara Haskil / Artur Grumiaux

BEETHOVEN:
Symfonier:
Wilhelm Furtwängler/ Berliner Philharmoniker, Kurt Masur / Concert-gebouw Orchestra
Klaverkonserter: Wilhelm Kempff, Bamberger Symphonie-Orchester / Ferdinand Leitner
Violinkonsert: David Oistrakh, Stockholm Festivalorkester / Sixten Ehrling
Strykekvartetter: Quartetto Italiano
Sonater for violin og klaver: David Oistrakh / Lev Oborin
Klaversonater: Wilhelm Kempff, Alfred Brendel

SCHUBERT:
Symfonier: Herbert Blomstedt / Staats-kapelle Dresden, Otto Klemperer / Philhar-monia Orch.
Klaversonater: Alfred Brendel, Wilhelm Kempff, Sviatoslav Richter
Klaverstykker: Alfred Brendel, Wilhelm Kempff
Lieder: Dietrich Fischer Dieskau / Gerald Moore, Gérard Souzay / Jacqueline Bonneau

CHOPIN
Nocturner, Mazurka, Walter, Polonaises, Scherzi: Artur Rubinstein

BRAHMS
Symfonier: Otto Klemperer / Philharmonia Orchestra Istvan Kertesz / London S. O.
Claudio Abbado / Berliner Philharmoniker
Klaverkonserter: Alfred Brendel, Berliner Philharmoniker / Claudio Abbado
Violinkonsert: David Oistrakh, Orchestre national de la Radiodiffusion Française / Otto Klemperer
Klaverstykker:
Op. 10: Artur Rubinstein
Op. 76, 79: Artur Rubinstein
Op. 117: Radu Lupu
Op. 118: Wilhelm Kempff, Stephen Bishop Kovacevic
Op. 119: Rudolf Serkin
 
Sist redigert:
Topp Bunn