Jeg har sittet i den aktuelle stolen (med to Sonus Faber'e på armlengdes avstand), og kan bekrefte at stolen er god i sitte i. Armlenene er ikke for høye for meg i hvertfall. Den bidrar positivt til lytteinntrykket på flere måter.
Hei Stig!
Dersom en kan sitte med armene hvilende på armlenet uten at en føler at skuldrene (heves), altså sitter med helt riktig vinkel slik at underarmen akkurat når ned til armlenet, så er det bra.
Jeg har kun sett/sittet i en slik stol og det var en nederlandsk designestol som de hadde på Blåmann (første Ikea). Blåmann har muligens skiftet navn nå da det er en god stund siden jeg var der.
Jeg i hvert fall (sitter mye i lyttestolen

) kan bli "sliten" av feil høyde her, men som sagt dersom jeg får den avvekslingen som å slippe armene ned mellom armlenene (dersom bredden tillater det) hjelper godt på.
Her snakker jeg av erfaring, da min forrige "Ekornes) ikke var helt god (litt for smal) og min nye er også litt for høy, men som sagt bred nok.
Her vil jeg advare alle når de skal skaffe seg ny lyttestol om å tenke nøye gjennom dette.
Noen stoler har alldeles for høye sidevanger og er samtidig for smale, slik at en enten må sitte med henda i fanget (foran seg) eller presse skuldrene opp mot øra (noe som ikke er bra

)For å prøve å forklare mest mulig nøyaktig hva jeg mener, prøv å la armene hvile rett ned og deretter skal en kun bøye underarmen ca. 90 grader og da skal den akkurat hvile på lenene (forsøket blir vel litt vanskelig i praksis ;D )
Her har jeg som sagt (så langt jeg kan huske) kun sittet i en stol hvor dette klaffet helt ok. og det var den nevnte nederlandske som også var helt lekker designmessig.
Den hadde to minussider ryggen gikk til over ørehøyde (dog smalnet den ganske bra av samt prisen ca.13-14 i vanlig stoff.
Den hadde heller ikke noen regulering i ryggen.
Husk at en kanskje skal sitte tildels lange stunder i en slik og da kan det være godt å kunne regulere litt ryggvinkel (for forandringens skyld)
Sitter en derimot i en stol en godt kan like under f.eks. en kortere demo i et butikklokale, så kan det være fort gjort å trekke gale konklusjoner.
Stol er faktisk ganske vanskelig og burde av den grunn virkelig være noe man burde få prøve hjemme og da over en "virkelig" lengre periode.
Jeg skal kikke nærmere på nevnte stol neste gang jeg er på Ikea
Mvh.KW