En fornuftig lyttestol - Ikea Arild

K

kbwh

Gjest
Vi har fått ny salong, Ikea Arild. Riktig pen sak i skinn.

Det kjekke med enseteren er at den
1) er god å sitte i
2) ikke har nakkestøtte som roter til diffraksjonsfeltet rundt hodet, og
3) armlenene dreper (demper iallefall..) gulvrefleksjonene og dermed en tydelig utfasing jeg tidligere hadde i mellombassen. Mere trøkk, hehe. Vidunderet koster ca. 5000, dvs. det samme som enkelte er villige til å gi for høyttalerkabler har jeg sett.

Varmt anbefalt. Den kommer i svart også, og matcher da Sonus faber  ;D

T

theStig

Gjest
Har du gjort en ABX test av den mot produkter fra f.eks Ekornes? ;)

K

kbwh

Gjest
Hehe, abx-test av lyttestol. En sånn test må knutinh sette opp om den skal være gyldig tror jeg. Og Ivar Løkken må gi fasit!

O

OldBoy

Gjest
Den ser riktig stilig ut, den nye stolen din.

Bare ett STORT men her: hvordan er det å sove middagslur i noe slikt? Det blir jo rene nakkebrekkeren, såvidt jeg kan se. Med mindre man skulle være bitteliten, naturligvis.

Men ellers har jeg aldri merket noe til at min Stresslesskopi har plagsomt mye nakkeputerefleksjoner. Er det noe jeg burde begynne å tenke på, eller er dette helt marginalt? :)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Nakkeputerefleksjoner må jaggu være minimale. Jeg må ha nakkestøtte på lyttestol, ellers blir jeg dyktig sliten etter kort kort tid. Har slitt litt med nakkesmerter og at jeg blir sliten i skuldrene av for lav stol.

T

theStig

Gjest
Jeg hørte klar forskjell hos kbwh på den gamle stolen med høy rygg kontra den nye.... så refleksjoner og diffraksjon i lyttestolen er noe man bør tenke på.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har i hvert fall (for min del) et ankepunkt mot denne stolen (typen) og det er høyden på armlenene ;)
Dersom proporsjonene er som jeg mener å oppfatte, vil man sitte med skuldrene "oppheist" dersom man skal bruke lenene til å legge/hvile armene på.
Det kan som sagt være at jeg tar noe feil opp mot proporsjonene, siden den har lav rygg ;)
Jeg har sittet i en god stol slik sett og der hadde jeg helt riktig posisjon når armene lå i hvilestilling på lenene.
Selv den jeg sjøl har (valgt) er det noe for høyt, men den er til gjengjeld såpass bred i selve setet at jeg kan la armene hvile ned i mellom lenene.
Ellers er jeg enig ;)

Min er med regulerbar høyde på nakkepute og satt i nederste stilling så sneier omtrent nakkeputa ørehøyde og vil neppe være av særlig negativ betydning.

Mvh.KW

T

theStig

Gjest
Jeg har sittet i den aktuelle stolen (med to Sonus Faber'e på armlengdes avstand), og kan bekrefte at stolen er god i sitte i. Armlenene er ikke for høye for meg i hvertfall. Den bidrar positivt til lytteinntrykket på flere måter.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har sittet i den aktuelle stolen (med to Sonus Faber'e på armlengdes avstand), og kan bekrefte at stolen er god i sitte i. Armlenene er ikke for høye for meg i hvertfall. Den bidrar positivt til lytteinntrykket på flere måter.
Hei Stig!
Dersom en kan sitte med armene hvilende på armlenet uten at en føler at skuldrene (heves), altså sitter med helt riktig vinkel slik at underarmen akkurat når ned til armlenet, så er det bra.
Jeg har kun sett/sittet i en slik stol og det var en nederlandsk designestol som de hadde på Blåmann (første Ikea). Blåmann har muligens skiftet navn nå da det er en god stund siden jeg var der.
Jeg i hvert fall (sitter mye i lyttestolen ;) ) kan bli "sliten" av feil høyde her, men som sagt dersom jeg får den avvekslingen som å slippe armene ned mellom armlenene (dersom bredden tillater det) hjelper godt på.
Her snakker jeg av erfaring, da min forrige "Ekornes) ikke var helt god (litt for smal) og min nye er også litt for høy, men som sagt bred nok.

Her vil jeg advare alle når de skal skaffe seg ny lyttestol om å tenke nøye gjennom dette.
Noen stoler har alldeles for høye sidevanger og er samtidig for smale, slik at en enten må sitte med henda i fanget (foran seg) eller presse skuldrene opp mot øra (noe som ikke er bra ;) )For å prøve å forklare mest mulig nøyaktig hva jeg mener, prøv å la armene hvile rett ned og deretter skal en kun bøye underarmen ca. 90 grader og da skal den akkurat hvile på lenene (forsøket blir vel litt vanskelig i praksis ;D )
Her har jeg som sagt (så langt jeg kan huske) kun sittet i en stol hvor dette klaffet helt ok. og det var den nevnte nederlandske som også var helt lekker designmessig.
Den hadde to minussider ryggen gikk til over ørehøyde (dog smalnet den ganske bra av samt prisen ca.13-14 i vanlig stoff.
Den hadde heller ikke noen regulering i ryggen.
Husk at en kanskje skal sitte tildels lange stunder i en slik og da kan det være godt å kunne regulere litt ryggvinkel (for forandringens skyld)
Sitter en derimot i en stol en godt kan like under f.eks. en kortere demo i et butikklokale, så kan det være fort gjort å trekke gale konklusjoner.
Stol er faktisk ganske vanskelig og burde av den grunn virkelig være noe man burde få prøve hjemme og da over en "virkelig" lengre periode.
Jeg skal kikke nærmere på nevnte stol neste gang jeg er på Ikea ;)

Mvh.KW

K

kbwh

Gjest
Den ser riktig stilig ut, den nye stolen din.

Bare ett STORT men her: hvordan er det å sove middagslur i noe slikt? Det blir jo rene nakkebrekkeren, såvidt jeg kan se. Med mindre man skulle være bitteliten, naturligvis.

Men ellers har jeg aldri merket noe til at min Stresslesskopi har plagsomt mye nakkeputerefleksjoner. Er det noe jeg burde begynne å tenke på, eller er dette helt marginalt?  :)
Synes den er stilig jeg også. Middagsluren tar jeg i treseteren (prøver å ta, blir stort sett klatreapparat av meg når jeg prøver på denslags for tiden).

Tror det er mye lettere å høre refleksjoner fra store objekter nær hodet enn det er å høre forskjell på ledninger...

O

om.s

Gjest
Tror det er mye lettere å høre refleksjoner fra store objekter nær hodet enn det er å høre forskjell på ledninger...
Man trenger da ikke komme med slike kommentarer for å forsvare en ny innkjøpt salong! ;) stolen er fin i seg selv den!, Grattis med ny salong og ny lytte "base"!, tipper feelgood faktoren spillte godt inn her, og med all rett, imho.
Mmm, blande ledninger inn her da  ;D

mvh

K

kbwh

Gjest
At stolen er en velegnet lyttestol kom faktisk som en hyggelig overraskelse, om.s.
Feelgodfaktoren (EDIT: hehe, feelGOD) er absolutt tilstede. De møblene vi hadde før kunne absolutt ikke yte mine Concerto Domi estetisk rettferdighet.

Kona lurer stadig på når vi kan få høyttalere uten ledninger...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg finner ingen sofa/stoler på netsiden til Ikea som heter Arild, herken under nyheter eller vanlige produkter (stoler/sofa)?
Jeg skulle bare titte nærmere på den, da jeg likevel var innom siden.
Jeg fant det jeg nok går for som komponentbenk og det er massiv stavlimt bjørk benkeplate 3,8 cm, tykk 186cm lang og 60,6 cm.dyp.
Under tusenlappen og hva jeg kommer til å bruke som "ben" vet jeg ennå ikke. Kanskje disse hvite byggstenene som de selger på Maxbo?
Det er de som en kan sage i.
Andre forslag?

Mvh.KW

K

kbwh

Gjest
De norske ikeasidene er riktig festlige. Prøv et googlesøk på ikea arild. Det funker, men du kommer ikke til ikea.no da... Uansett: Du finner Arild i den norske papirkatalogen.

Hifiklubben kommer visstnok nå i høst med noen riktig elegante komponentbenker. De markedsføres under Argon-navnet, men om de svarer seg prismessig sammenliknet med de relativt dyre sakene fra Montana er jeg usikker på.

O

om.s

Gjest
At stolen er en velegnet lyttestol kom faktisk som en hyggelig overraskelse, om.s.
Feelgodfaktoren (EDIT: hehe, feelGOD) er absolutt tilstede. De møblene vi hadde før kunne absolutt ikke yte mine Concerto Domi estetisk rettferdighet.

Kona lurer stadig på når vi kan få høyttalere uten ledninger...
Feelgoodén er absolutt relevant, hadde selv to stk karlanda 2 setere, men det var litt for mye demping, det ble noen snurre stoler isteden og det hevet også det estetiske litt, mine Wilson Benesch Discovery er carbon og stål/aluminium viktig viktig.... ;D

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Feelgoodén er absolutt relevant, hadde selv to stk karlanda 2 setere, men det var litt for mye demping, det ble noen snurre stoler isteden og det hevet også det estetiske litt, mine Wilson Benesch Discovery er carbon og stål/aluminium viktig viktig.... ;D

mvh
Hei om.s!
Jeg vurderer sterkt å kjøpe Karlanda toseter sovesofa, for å ha i mitt nye kjellerrom/lytterom.
God å sitte i (likevel blir det en god stol i sweetspot foran denne) og ikke minst muligheten til å sove/hvile på de varmeste dagene og eventuelt gjesteseng.
Mvh.KW

O

om.s

Gjest
Hei om.s!
Jeg vurderer sterkt å kjøpe Karlanda toseter sovesofa, for å ha i mitt nye kjellerrom/lytterom.
God å sitte i (likevel blir det en god stol i sweetspot foran denne) og ikke minst muligheten til å sove/hvile på de varmeste dagene og eventuelt gjesteseng.
Mvh.KW
Hei igjen KW..

Så denne litt sent, men Karlanda kan være ett godt alternativ, mine rykket ned i kjelleren fremfor TVén og gjør der en utmerket jobb, det ble bare litt for mye og upraktisk fremfor stereoén.
Liker designet på karlanda. Skulle likt å ha bare en stk i sweetspot, men det blir ikke fruen så glad for, livet er fullt av kompromisser ;D

mvh

Topp Bunn