En Bjørn som jukser med masteroppgaver og HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Hva har tida gått til i dag da? Bortsett fra å oversette eksamensoppgaver til nynorsk da? Jo ølbrygging. I dag har jeg satt 23 liter en American Pale Ale, i morgen skal det tappes et par kasser Amber Ale, og 23 liter ale skal setters til gjæring. Da bør jeg ha ca. 6 kasser til jul. Det kanskje holder.

    IMG_20191108_204216.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn hva blir literprisen på slikt hjemmebrygg sånn ca?
    Tja, det er litt avhengig av hva man regner inn. Realkapital som kokeapparat med kjøling osv. vil jo koste litt, og litt ekstrautstyr som er nokså billig slik som termometer, hydrometer osv. Jeg bruker en Grainfather som er rimelig sammenliknet med Speidel og de litt dyrere alternativene, men vi havner raskt på ca. ti tusen med dette utstyret komplett. Så vil de som er viderekomne kanskje foretrekke å bruke tønner og tappekran i stedet for flasker, noe som driver prisen opp. Da har ikke råvarene blitt kjøpt inn enda. Typisk selger Bryggselv og andre øl-sett med malt og det du trenger til å koke og gjære til rundt 399,- kr. Hvis du ser bort fra utstyret havner du på rundt 17,50 literen, eller rundt 8,75 halvliteren, men du trenger litt sukker som er ganske billig.

    Men, dersom man er litt økonomisk av seg og har lyst til å prøve seg på noe som er enkelt og lettvint men likevel gir et fint øl med god smak, kan jeg anbefale "ferdigsett" som bare krever at du blander det ut i vann på gjæringskar. Du trenger et par gjæringskar som du f.eks. kan kjøpe med alt du trenger hos Europris til omtrent 250,- kr komplett pr. stykk. Da er det greit å kjøpe termometer og hydrometer og kanskje en silikonslange, skaffe seg seg noen flasker og en korkemaskin hvis man ikke bruker flasker med kork som er festet i flaskene. Ølsettene til Europris koster rundt 350,- kr. og inneholder alt man trenger. Du får ca. 23 liter øl, og ser du bort fra kar, flasker, korkemaskin og de småtingen du trenger ender du med ca. 15,50 pr liter eller rundt 7,75 for halvliteren.

    Så kan man ta med i "regnestykket" at du gjerne brygger øl med over 5% alkoholinnhold, typisk rundt 5,5% og mer avhengig av hva du lager. Hvis du tar i betraktning hva øl over 4,75% koster på Vinmonopolet, og som gjerne har en fyldigere og bedre smak, så er det faktisk ikke prisen så ille.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Noen "teasere" av hva du kan ende opp med i glasset av hjemmebrygg, noen er er laget ved hjelp av "ølsett på boks", og noen er laget fra grunnen av ved hjelp av malt og koking.

    Saga IPA, eller "Indian Pale Ale", ølsett i pappeske kjøpt på Europris.

    Vis vedlegget 559533

    7 Fjell Black IPA

    Vis vedlegget 559534

    Lervig Lucky Jack American Pale Ale

    Vis vedlegget 559535

    Modning av Saga IPA, ølsett i pappeske

    Vis vedlegget 559536
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Takk tror jeg hiver meg på.
    God tanke. Kjøp noen et par gjæringskar, termometer, hydrometer, en stor sleiv eller liknende som man kan bruke i et kar eller stamp, noen flasker hvis du ikke ha liggende og gjerne en korkemaskin hvis du ikke har ølflasker med fastmontert kork. Det er også lurt å ha et stikk som gjør jobben med å flaske enklere. Man kan for under en tusenlapp ha alt man trenger, og ferdige ølsett kan kjøpes i butikker som fører disse eller bestilles på nett.

    Å lage dette er så enkelt at jeg mange ganger lurer på hvorfor mange synes dette er så komplisert. Hvis man har litt grunnleggende forståelse for hva man gjør på et kjøkken, hygiene og kjemi og kan følge en oppskrift har man drikkeklar øl på en måneds tid.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Så til de grader. sånne ferdigsett til å lage øl er så enkle at man nesten skjemmes. Man trenger heller ikke mye for å komme i gang, og dersom man vil bli litt mer avansert å koke malt selv, så har man allerede mye av utstyret bortsett fra bryggemaskinen.

    Hvis man tar en titt på YouTube, så er flere av de videoene så gode at man knapt trenger lese manualen for å forstå hvordan mye av dette gjøres. Hvis man koker fra grunnen av med malt, så finnes det en hel haug med videoer av "folkeøl-bryggemaskinen" Grainfather. Jeg pleier å se på denne innimellom for å repetere kunnskapene litt.


    Itillegg er det masse erfaring der ute som gir svar på ting man lurer på, slik som gjæring.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    En god pilsner koster jo ca 35 kr på sjappa ,så dette er jo god butikk.
    Uten tvil. Jeg handler nesten aldri øl på hverken polet eller i butikk lengre. Jeg lager øl som er billigere enn brus, og som er av god kvalitet.

    Jeg lager for det meste ale, ettersom det er enklere enn å lage lager som også pils er.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi bruker også Grainfather. Latterlig enkelt, og man skal gjøre mye feil for at ølet ikke skal blir riktig så godt. Tappet APA på flasker forrige torsdag og satt samtidig juleøl. Gikk på en liten smell da vi så at juleølet bør lagres i to måneder etter flasketapping :( Du er litt mer rutinert :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Vi bruker også Grainfather. Latterlig enkelt, og man skal gjøre mye feil for at ølet ikke skal blir riktig så godt. Tappet APA på flasker forrige torsdag og satt samtidig juleøl. Gikk på en liten smell da vi så at juleølet bør lagres i to måneder etter flasketapping :( Du er litt mer rutinert :)
    Samme her, jeg synes Grainfather'en er veldig enkel å bruke og det er så mange videoer der ute at jeg faktisk aldri har åpnet bruksanvisningen. Juleølet jeg pleier å lage er Amber Christmas Ale som bør stå i 6-8 uker kaldt etter såkalt karbonering (sukker i flaska for å danne kullsyre mm.). I fjor klarte jeg akkurat 6 uker på dagen, i år blir det nesten 5 uker. Men jeg tror det skal gå greit likevel. Det andre ølet jeg lager nå, American Pale Ale trenger bare et par ukers kjølig lagring etter karbonering, altså drikkeklart på en 4-5 ukers tid. I dag skal jeg lage en annen "ølsett-type" jeg aldri har prøvd med på før, og den skal også være klar på

    Det anbefales å la flasker som er fylt, tilsatt sukker og korket stå 1-2 uker i romtemperatur, for deretter å lagres kjølig/kaldt for å felle ut proteiner og bunnfelle rester av gjær, humle osv. Ølet blir klarere og få lengre holdbarhet ettersom oksideringen blir tregere.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    En god pilsner koster jo ca 35 kr på sjappa ,så dette er jo god butikk.
    Hvis du ønsker å oppgradere (som vi kaller alt vi gjør når vi kjøper noe som øker kostnadene i Hi-Fi også...) så kan vurdere å kjøpe en fornuftig bryggemaskin innefor et relativt rimelig økonomisk budsjett:

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man ønske seg til jul? Flere rør, mer vinyl eller noe annet..?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til å smake på Amber Christmas. Brygget den 30. august og har klart å la den stå å godgjøre seg. Skal få stå til kalenderen viser desember.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg får ikke lagret dette kaldt i mer enn 5-6 uker, ettersom det ble stående i over tre uker til gjæring. Målingen av OG-FG er meget lovende, og det ser ut til at +/- 6,9% alkoholinnhold oppnås. Det er bedre enn i fjor, selv om den batchen ikke lå mye under.

    Akkurat nå bobler det på kjøkkenet som bare det, så moroa er enda ikke slutt.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Skal tappe Ink&Dagger neste uke, og så satser jeg på å brygge et eller annet neste helg.




    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Audio Technica VM750SH.

    vm750sh_1_sq.jpg


    Jeg lurte på om man kan oppgradere pickup'en på denne med VMN60SLC, og det sier Audio Technica fint lar seg gjøre. Jeg regner med at huset er det samme på VM750SH som VM760SLC.

    vmn60slc-500x500.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Skal tappe Ink&Dagger neste uke, og så satser jeg på å brygge et eller annet neste helg.




    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg skal få kjøpt meg mer malt her, og fylle opp et par tomkasser med flasker. Jeg har plass til en ny batch da.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Bruker Cornelius fat og lite flasker.

    Har kjøleskap, 2 doble tappetårn og picnickraner.

    Har 5 fat, og tapper overskytende på flasker som jeg gir til min far.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Bruker Cornelius fat og lite flasker.

    Har kjøleskap, 2 doble tappetårn og picnickraner.

    Har 5 fat, og tapper overskytende på flasker som jeg gir til min far.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg har ennå ikke skaffet meg fat.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Da var det fredag igjen. Da er det bare å fyre opp igjen med vinyl og gode minner.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Det er aldri for seint å slenge på ei skive..!

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Pink Panther, med Peter Sellers..!

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Noe hybrid pickup kanskje..!

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Litt avslapping før ukas strev overrumpler en.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da gikk turen innom Halden, og Fredriksten festning. Her har mang en svensk soldat blødd ihjel for den svenske kongemakten. Selv Karl den XII måtte bøte med livet på høyden der festningen ligger.

    IMG_20191120_183340.jpg


    Inn her gikk turen, i et festningsverk som ble konstruert av en nederlender og påbegynt 1661.

    IMG_20191120_182433.jpg


    Kruttårnets langvegg mot vest med årstallet 1666 og Fredrik IIIs monogram, og var i bruk som lager for krutt fram til 1905.

    IMG_20191120_183303.jpg


    Vel fremme oppe i høyden kom vi til dette rommet.

    IMG_20191120_190153.jpg


    På bordet stod det et krus som var et realt stykke gods, og en brødleiv.

    Og her ble det mat.

    IMG_20191120_200307.jpg


    Og "tallerkenen" ble fylt, faktisk flere ganger og med et et langt større utvalg utover festen.

    IMG_20191120_200303.jpg


    Et bilde av Halden By Night.

    IMG_20191120_183418.jpg


    Som avslutning denne kvelden gikk turen til puben Siste Reis. Fin og intim atmosfære, og et godt utvalg øl.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Siste Reis i Halden ble ikke siste stoppested likevel. Helga tilbringes i Harstad.

     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.226
    Torget vurderinger
    1
    Siste Reis i Halden ble ikke siste stoppested likevel. Helga tilbringes i Harstad.

    Kondolerer....
    Ingen Hi-Fi butikker her, men Elkjøp ble likevel besøkt.

    Kan anbefale pizza på Milano som ligger ved gågata i sentrum, maten der er veldig god til en rimelig penge.

    Det var en hifi-butikk oppe ved DKN, bak der HV16 lå. Men den byen har jo sakte dødd i mange mange år.
    Det virker som den trenden har gått over. Skolegata er selvsagt ikke det den var, og kjøpesentre dominerer også bybildet her. Vi vet at netthandelen gjør det vanskelig å drive noe uavhengig, og det spørs om det er et marked for rene Hi-Fi butikker lokalt i Harstad. Det burde være mulig, kanskje. Narvik er jo ikke langt unna, og Evenes skal jo vokse i nær framtid...
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Narvik er nok ikke noe å nevne.. Det er en utdøende by, harstad blomstrer kontra Narvik og slik har det vært i lang tid..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn