Emulering av Windows i OSX

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
11
Har en Tact RCS 2.2X som har medfølgende programvare i fra Tact. Denne kommer selvfølgelig bare til Windows og for en time siden tok den siste windows pcen i huset kvelden og jeg ønsket å prøve å få kjørt Tact softwaren i fra Macen min siden jeg var så godt i gang.

Har gjort følgende til nå.

1. Gikk til denne siden og lastet ned driveren for "PL2303 USB to Serial". Den fungerer med det medfølgende usb->serial adapteret som følger med fra Tact og sikkert flere lignende adapter..

2. Installerte dette og rebootet.

3. Gikk til Codeweavers og lastet ned crossover programmet deres. Prøvde med 30-dagers trialen først for å se at alt fungerte som det skulle. Installerte dette på vanlig måte og fulgte instruksene.

4. Startet opp crossover og fulgte installsjonsveiledningen der. Brukte "Windows XP" som bottle når dette valget kom slik at Tact softwaren tror den kjøres i Windows XP og ikke OSX.

5. Nå kommer litt av problemet.. Crossover støtter egentlig ikke videreføring av comportene som er i OSX. Dette lar seg løse på et vis,men... Åpnet et console vindu og skreiv følgende;

cd ~/Library/Application\ Support/CrossOver/Bottles/WindowsXP/dosdevices/

La til comporten som jeg installerte driver for tidligere ved å lage en symlink fra devicen i /dev;

ln -s /dev/tty.PL2303-0000201A com1

Nå har jeg laget en comport nr.1 som Tact programmet vil se som com1 når dette startes.

6. Åpnet crossover igjen, valgte "configure" i fra menyen i toppen, valgte så "manage bottles" og navigerte til "Control panel" tabben man får nede på siden. Valgte så "Simulate" og trykket på "Launch selected item" (simulerer en reboot av windows).

7. Startet opp Tact softwaren igjen akkurat som du ville gjort det i Windows og satte i gang.

Men så..... Jeg får kjørt alt som normalt ("remote" i fra Tact programmet fungerer til å styre forsterkeren), men når jeg skal kjøre en måling så fungerer det bare i 10-20sec før comporten timer ut.

Feilmeldingen er som følger;
"Communication timeout. Check your serial cable connection. Make sure you have selected correct communication port. System will continue in demo mode"

Jeg har nå prøvd alt i fra å endre tilgang på device/symlink til å logge all USB trafikk via USBloggeren uten å finne noen feil Det som skal til for å få den til å fungere igjen etter dette skjer er å ta inn/ut USB donglen og starte windows bottlen på nytt samt Tact programmet.

legger til et par feilmeldinger i fra /var/log/syslog. Om dette har med dette problemet å gjøre er jeg usikker på.

Dec 2 19:25:49 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b700)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Dec 2 19:26:52 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b600)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Dec 2 19:28:01 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b600)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Dec 2 19:30:32 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b700)::dequeueDataGated - INTERRUPTED

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
11
Imperial skrev:
Hvorfor ikke kjøre virtualbox (Sun microsystems)... altså kjøre en virtuel xp installasjon og tact programmet i den.
På mac så skulle jo alt funke da.

http://www.virtualbox.org/
http://www.codinghorror.com/blog/2006/07/creating-smaller-virtual-machines.html

Wine funker ikke alltid helt...

Nå er jeg ikke flink på mac i det hele tatt.
Men Virtualbox, den synes jeg er meget bra.

mvh
Takker for tips, men om jeg skal vurdere å kjøre systemet i en slags "Vmware" løsning så kan jeg like godt installere det native med bootcamp løsningen som OSX bruker og kjøre dualboot. Den enkle grunnen til at jeg ikke har gjort dette er at jeg bare har en 40gb SSD harddisk som ikke rommer to operativsystem samtidig. Jeg føler at jeg er ganske så nært med crossover løsningen og da gjør den så mye mer for meg i og med at jeg kan spare veldig mye plass og få Tact "sydd inn" i OSX i stede for å måtte boote et annet OS.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.907
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med å kjøre boot camp fra en ekstern FireWire/USB-disk, da?

Johan-Kr

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
11
Vil helst unngå å måtte legge inn windows helt og fullt :s

Ingen som har noen tips rundt dette med emuleringen altså?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
minim skrev:
Feilmeldingen er som følger;
"Communication timeout. Check your serial cable connection. Make sure you have selected correct communication port. System will continue in demo mode"

Jeg har nå prøvd alt i fra å endre tilgang på device/symlink til å logge all USB trafikk via USBloggeren uten å finne noen feil Det som skal til for å få den til å fungere igjen etter dette skjer er å ta inn/ut USB donglen og starte windows bottlen på nytt samt Tact programmet.

legger til et par feilmeldinger i fra /var/log/syslog. Om dette har med dette problemet å gjøre er jeg usikker på.

Dec 2 19:25:49 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b700)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Dec 2 19:26:52 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b600)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Dec 2 19:28:01 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b600)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Dec 2 19:30:32 minim-macbook kernel[0]: nl_bjaelectronics_driver_PL2303(0x473b700)::dequeueDataGated - INTERRUPTED
Spørs om du ikke må rote frem Boot Camp for å få kjørt dette.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Et ned-tynnet winXp image burde ikke ta mange hundre megabytene...
Du kan jo også bruke nLite eller noe før du installerer.

Topp Bunn