Diverse Eminem, Pro Sec & Politiet ?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Eminem nekter å fotograferes. Konsertnabo raser

- Politiet har gått rundt og sagt at alle gardiner skal være helt åpne, og de kommer til å reagere hvis noen trekker for gardinene.

- Styreleder Thomas Gabler sa at han hadde fått beskjed av Pro Sec at hvis det var noen som hang ut av et vindu med kamera, kom de til å reagere hardt, sier han til Dagbladet.

I borettslaget Stavangergata 46 er takterasse, loftboder og verandaer som er vendt mot festivalområdet stengt for kvelden.
Finnes det hjemler for slikt ?

Det med takterrassene kan jeg forstå, men stenge private verandaer, et privat vaktselskap nekter beboere å fotografere fra sine egne leiligheter ?

Tror jeg hadde blitt så forbannet om noen hadde bedt meg om noe slikt at jeg egenhendig hadde invitert pressen til Eminem-party på verandaen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hjemmel for å nekte fotografering på offentlig område, eller fra egen leilighet? Kan vanskelig tro annet enn at dette er piss fra ende til annen.

Tipper jeg hadde fotografert av hjertens lyst om tildragelsen var synlig fra min egen stue, i håp om å kunne anmelde en bolekvisete Pro-Sec-vekter for å 'reagere hardt'. Det kunne vært en interessant sak å diskutere i tingretten.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Hvem bryr seg:) og helt ærlig så hadde et permanent fotoforbud av Eminem vært å foretrekke...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Hvem bryr seg:) og helt ærlig så hadde et permanent fotoforbud av Eminem vært å foretrekke...
Når det gjelder Eminem spesielt tiltredes forslaget, når det gjelder forsøkene på å begrense privatpersoners gjøren og laden på egen eiendom generelt kan jeg bli skikkelig trassig. generelle hensyn til naboer er en ting, ønsker fra en kommersiell aktør som får lov å utfolde seg på fellesskapets arealer er en annen. De skulle heller sendt sine folk rundt til naboene etter konserten med en blomsterkvast, en beklagelse for bråk og ulempe, og en takk for forståelsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Feminem i bakgårsden? Det ville vært høyst ufrivillig vertskap, og Pro-sec på toppen ville rett og slett gjort meg forbanna.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
337
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er vel terror politiet er opptatt av, ikke fotoforbud. Blir ikke god story for journalisten å skrive det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lydtette gardiner og Prozac høres lurt ut når denne wannabe pekenegeren skal underholde de unge på plenen utenfor. :/

6

65finger

Gjest
Jeg syntes Eminen er bra, spesielt de første skivene! Konserter på den størrelsen er helt jævlig uansett artist. Skulle hatt betalt for å delta. Skjønner ikke at noen frivillig utsetter seg for slikt

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.711
Det baller på seg:

https://www.dagbladet.no/kultur/bil...-konflikten---vil-ha-pengene-tilbake/69981032

Likte spesielt denne:

Jeg snakket med flere andre som også hadde kjøpt den billetten, og som var veldig skuffet over at de hadde delt opp «golden circle» i to seksjoner. Først da vi kom fikk vi beskjed om at det var de første som kom inn på «golden circle»-området som kom inn på området nærmest scenen, sier hu

Folk skal altså klage til Forbrukerrådet for at noen som kom før de på en konsert fikk stå lengre fremme enn de som kom senere. Hva forventet de? En rød løper man uanstrengt kunne passere helt frem til scenekanten på uavhengig av når man fant det for godt å møte opp?

Forklaringen til ProSec høres helt plausibel ut - det var så mye folk og ville bli så mye trengsel over lang tid at de valgte å dele området i to.

- Vi lukket området først når vi skjønte at de som stod fremst ville få pressproblemer. Løsningen kom av sikkerhetsmessige årsaker. Situasjonen uten å lukke dette området ville vært at de samme 2500 menneskene som kom først, ville stått på samme sted, men med pressproblemer over lang tid, sier Kristiansen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.945
Sted
Holmestrand
Eminem nekter å fotograferes. Konsertnabo raser

- Politiet har gått rundt og sagt at alle gardiner skal være helt åpne, og de kommer til å reagere hvis noen trekker for gardinene.

- Styreleder Thomas Gabler sa at han hadde fått beskjed av Pro Sec at hvis det var noen som hang ut av et vindu med kamera, kom de til å reagere hardt, sier han til Dagbladet.

I borettslaget Stavangergata 46 er takterasse, loftboder og verandaer som er vendt mot festivalområdet stengt for kvelden.
Finnes det hjemler for slikt ?

Det med takterrassene kan jeg forstå, men stenge private verandaer, et privat vaktselskap nekter beboere å fotografere fra sine egne leiligheter ?

Tror jeg hadde blitt så forbannet om noen hadde bedt meg om noe slikt at jeg egenhendig hadde invitert pressen til Eminem-party på verandaen.
Og hvorfor skulle det vare noe spesielt med takterrasser?
Hvis noen vil arrangere konsert utenfor vinduet/terrassen min får de meg på kjøpet eller gå et annet sted.
Og hvorfor skal politiet løpe ærend for å sikre at Eminem ikke blir fotografert? Det ligger vel et stykke utenfor instruksen?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Det baller på seg:

https://www.dagbladet.no/kultur/bil...-konflikten---vil-ha-pengene-tilbake/69981032

Likte spesielt denne:

Jeg snakket med flere andre som også hadde kjøpt den billetten, og som var veldig skuffet over at de hadde delt opp «golden circle» i to seksjoner. Først da vi kom fikk vi beskjed om at det var de første som kom inn på «golden circle»-området som kom inn på området nærmest scenen, sier hu

Folk skal altså klage til Forbrukerrådet for at noen som kom før de på en konsert fikk stå lengre fremme enn de som kom senere. Hva forventet de? En rød løper man uanstrengt kunne passere helt frem til scenekanten på uavhengig av når man fant det for godt å møte opp?

Forklaringen til ProSec høres helt plausibel ut - det var så mye folk og ville bli så mye trengsel over lang tid at de valgte å dele området i to.

- Vi lukket området først når vi skjønte at de som stod fremst ville få pressproblemer. Løsningen kom av sikkerhetsmessige årsaker. Situasjonen uten å lukke dette området ville vært at de samme 2500 menneskene som kom først, ville stått på samme sted, men med pressproblemer over lang tid, sier Kristiansen.
Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Vi som har flydd på konserter så lenge at vi savner Kalvøya er jo vant til at man må komme tidlig dersom man skal ha gleden av å bli skviset mot gjerdet foran scenen. Problemet er når arrangøren selger en eksklusivitet som ikke er der. Et såkalt golden circle som er altfor stort og de forstod ikke før for sent at de måtte dele det opp. med nok et gjerde. Det var sikker rett avgjørelse sikkerhetsmessig, men det var også uprofesjonelt å ikke se det på forhånd. Folk kjøper dyre colden circle billetter for å ha muligheten til å komme nære scenen. Nå var de tvert i mot avsperret fra å komme nære scenen.

Dersom arrangøren ikke er proffe nok til å planlegge for dyr eksklusivitet bør de heller ikke selge det.

Folk skal altså klage til Forbrukerrådet for at noen som kom før de på en konsert fikk stå lengre fremme enn de som kom senere.
Ja, det er nettopp hva de har betalt for. Lik det eller ikke, men det er hva arrangøren har solgt, men ikke levert.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.711
Ja, det er nettopp hva de har betalt for. Lik det eller ikke, men det er hva arrangøren har solgt, men ikke levert.
Nei - de står fortsatt nærmere enn de med ordinær billett, men bak de med samme billett som kom tidligere inn i denne gyldne sirkelen. Som fyren fra ProSec sa - eksakt de samme 2500 personene ville fortsatt stått foran de selv om de ikke hadde sperret av området. Det de eventuelt gikk glipp av var muligheten for å sloss, albue og presse seg enda lengre frem - gjennom den folkemengden som da var tidligere ute og fikk bedre plass inne i golden circle. Man kan alltids diskutere hva "nære scenen" er, men jeg synest at å være på en konsert med 55000 tilskuere og ha 2500 foran seg er å være "nære scenen". Og uansett ca like langt unna scenen de ville vært uten at golden circle ble delt i to. At de som allerede var der inne kunne passere inn og ut synest jeg er helt fair, de må jo pisse og drikke som alle andre, og de har stått der lenge.

Folk som kom sent med ordinær billett og havnet bakerst kunne jo klage på at det var titusener som hadde betalt det samme men fikk bedre plasser.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Nei - de står fortsatt nærmere enn de med ordinær billett, men bak de med samme billett som kom tidligere inn i denne gyldne sirkelen. Som fyren fra ProSec sa - eksakt de samme 2500 personene ville fortsatt stått foran de selv om de ikke hadde sperret av området. Det de eventuelt gikk glipp av var muligheten for å sloss, albue og presse seg enda lengre frem - gjennom den folkemengden som da var tidligere ute og fikk bedre plass inne i golden circle. Man kan alltids diskutere hva "nære scenen" er, men jeg synest at å være på en konsert med 55000 tilskuere og ha 2500 foran seg er å være "nære scenen". Og uansett ca like langt unna scenen de ville vært uten at golden circle ble delt i to. At de som allerede var der inne kunne passere inn og ut synest jeg er helt fair, de må jo pisse og drikke som alle andre, og de har stått der lenge.

Folk som kom sent med ordinær billett og havnet bakerst kunne jo klage på at det var titusener som hadde betalt det samme men fikk bedre plasser.
Ja, de gikk glipp av muligheten til å kunne albue seg frem når det er en viss sirkulasjon etter hvert som presset øker i blæra. Sånn er der det.
Hovedproblemet er at arrangøren solgte for mange billetter ift det man normalt forventer av såkalt golden cirkel. Golden my ass. Har uansett ikke sans for konseptet selv.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.514
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om det var sikkerhet som var poenget, kunne de enkelt ha rigga opp en anti-mose-løsning innenfor sirkelen som man har på mange andre steder. Det ville tillatt sirkulasjon og allikevel ivaretatt sikkerheten.
Sannsynligheten for at dette her var ikke var særlig gjennomtenkt og var et resultat av siste-liten-panikk er stor.

Var de andre 52500 tilskuerne satt inn i tilsvarende båser for å unngå mosing?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.711
Var de andre 52500 tilskuerne satt inn i tilsvarende båser for å unngå mosing?
Mosing på store konserter er vel først og fremst et fenomen helt framme ved scenen? Lengre bak i rekkene pleier å det å være ganske lungt, det er i alle fall min erfaring.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.711
Hjemmel for å nekte fotografering på offentlig område, eller fra egen leilighet? Kan vanskelig tro annet enn at dette er piss fra ende til annen.

Tipper jeg hadde fotografert av hjertens lyst om tildragelsen var synlig fra min egen stue, i håp om å kunne anmelde en bolekvisete Pro-Sec-vekter for å 'reagere hardt'. Det kunne vært en interessant sak å diskutere i tingretten.
Man kan si mangt og meget om den ikke-offentlige delen av trygghetsbransjen i Norge, men akkurat ProSec synest jeg opptrer profesjonelt og har bra kontroll på de arrangementene jeg har vært på i alle fall. Nå pleier jeg å oppføre meg så kan ikke skryte på meg noen konfrontasjon med de, men jeg synest de fikser konsertoppdragene bra i alle fall. Men det greiene med å gå rundt til leilighetene hørtes veldig, veldig rart ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tjah. Jeg har aldri sett noe som helst av dårlig vekterarbeid på konserter. Det tror jeg skyldes at jeg i all hovedsak går på voksne konserter for voksent publikum, og det egentlig ikke er bruk for dem til stort.

Siste tre gangene med George Clinton på Rockefeller er nok det barnsligste jeg har gjort på år og dag, så det er kanskje mye jeg ikke vet.

Men dette var ikke en kommentar til noe spesifikt selskap. Det var en kommentar til en spesifikk trussel om å "reagere hardt" mot folk som fotograferte fra egen stue. Hadde de fulgt opp trusselen med handling, så hadde eventuell positiv historikk vært fullstendig irrelevant fra samme øyeblikk.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn