Med tanke på skumle elektriske anlegg så er 80-tallshus hvor det er brukt 1. generasjons Wago på toppen i mine øyne:
WAGO AVGRENINGSKLEMME TYPE 273
Wagoklemmer type 273 har i enkelte tilfeller medvirket til branner eller
branntilløp. Dette ble rapportert til Produkt- og Elektrisitetstilsynet (PE)
vinteren 2001. Tilfellene ble fulgt opp med nærmere undersøkelser av
allerede tilgjengelig materiale (rapporter om feil/mangler ved elektriske
installasjoner/utstyr) samt møte med importør og representant for
produsent.
Videre ble det i en periode på 3 måneder (april, mai og juni) innhentet
rapporter fra i fylkene Buskerud, Oppland og Trønderlag på et eget
skjema som ble utviklet. I hvert anlegg ble et visst antall kurser valgt ut,
og for hver kurs ble Wagoklemmene i enkelte av koblingsboksene
kontrollert. Wagoklemmer med dimensjonene 1,5mm2
og 2,5mm2
ble talt
opp. Antall skadede og/eller ikke skadede klemmer ble registrert for
hver koblingsboks. Totalt ble 142 anlegg, 566 kurser og 2635
Wagoklemmer (begge dimensjoner) kontrollert.
For hvert enkelt skjema ble det også registrert en antatt årsak til
skadene. Ca 87% av anleggene hadde ingen feil. I de resterende 13% av
anleggene var feilmontasje årsaken.
1,5mm2
2,5mm2
Totalt
Skadet 5 8 13
Ok 577 2045 2624
Totalt 582 2053 2635
Fordeling av skadede og ikke skadede Wagoklemmer for både
dimensjonene 1,5mm2
og 2,5mm2
.
Av totalt 2635 undersøkte klemmer var det 13 som var skadet. Dette
utgjør ca. 0,5% av de undersøkte klemmene. Tabellen gir en oversikt
over Wagoklemmer med dimensjonene 1,5mm2
og 2,5mm2
som var
skadet eller ikke skadet.
Det kan virke som om feilmontering er årsak til skadene på Wagoklemmene. Kun en liten fraksjon av de feilmonterte anleggene hadd
skadede klemmer. Undersøkelsen er ikke tilfredsstillende i å angi et
konkret forhold mellom feilmonterte klemmer med skade og feilmonterte klemmer uten skade. Av oppgitte enkeltårsaker synes feil
anvendelse av 1,5mm2
flertrådet ledning i klemmer beregnet for kun
entrådet leder å være årsaken.
PE har hentet data fra de fylkene hvor feil/mangler-databasen antyder at
flest skader intreffer. Dette er områder som for øvrig sammenfaller med
hvor importøren også indikerte at flest Wagoklemmer var omsatt.
Undersøkelsen antyder videre at omfanget av skadede Wagoklemmer
ikke er stort, sett i forhold til omsatte klemmer. De fleste klemmene er
kommet til skade p.g.a. feil bruk/montering. En videre oppfølging
gjennom feil/mangler-databasen og gjennom ordinært tilsyn anses inntil
videre å være tilstrekkelig. For øvrig kan det opplyses at klemmene i dag
leveres i en endret utførelse hvor feilmontering er vanskelig.
I et av områdene ble det avdekket større avvik enn i de øvrige. Dette
forholdet er tatt spesielt opp med det aktuelle DLE