Eltilsynet.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Sannelig dukker ikke eltilsynet opp hos elektrikern. Trodde nesten det var et fabelvesen. Jaja, her er det skomakerens barn bla, bla... Mandag er dommedag. Søndag er travel. Anyway: Det er noen som sjekker opp kabelrotet. Kanskje likegreit?

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Jeg har hatt besøk av de (i min forrige residens). Fyren som kom brydde seg stort sett om jording.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Hos meg var han veldig opptatt av at ledningen til kaffetrakteren ikke måtte stå i veggen når den var avslått!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.938
Han hos meg var opptatt av at det var noen "padder" rundt om. Måtte sette opp flere stikkontakter.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har hatt besøk av de (i min forrige residens). Fyren som kom brydde seg stort sett om jording.
Det er nok der jeg har mest å gripe fatt i. Gammelt hus med stålrør som delvis ble brukt som jording, samt at forrige eier har kappet disse stålrørene her og der. Har jo visst om at ting ikke var helt på stell, men man blir fort litt blind i huset man bor i.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.829
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nok der jeg har mest å gripe fatt i. Gammelt hus med stålrør som delvis ble brukt som jording, samt at forrige eier har kappet disse stålrørene her og der. Har jo visst om at ting ikke var helt på stell, men man blir fort litt blind i huset man bor i.
Huff - forferdelige greier. Var sånn stelt hos meg når jeg kjøpte. Holdt på å få brann i veggen på soverommet - merka heldigvis at det lukta rart fordi plasten i et støpsel var begynt å smelte...

Har bytta samtlige gamle elektriske kurser og overhalt sikringsskapet med ny innmat. Det hjalp jo desverre ikke da inntaksboksen tok fyr, så da måtte vi til ny inntakskabel og ny stigekabel til sikringsskapene... $$$$

mvh

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Med tanke på skumle elektriske anlegg så er 80-tallshus hvor det er brukt 1. generasjons Wago på toppen i mine øyne:

WAGO AVGRENINGSKLEMME TYPE 273
Wagoklemmer type 273 har i enkelte tilfeller medvirket til branner eller
branntilløp. Dette ble rapportert til Produkt- og Elektrisitetstilsynet (PE)
vinteren 2001. Tilfellene ble fulgt opp med nærmere undersøkelser av
allerede tilgjengelig materiale (rapporter om feil/mangler ved elektriske
installasjoner/utstyr) samt møte med importør og representant for
produsent.
Videre ble det i en periode på 3 måneder (april, mai og juni) innhentet
rapporter fra i fylkene Buskerud, Oppland og Trønderlag på et eget
skjema som ble utviklet. I hvert anlegg ble et visst antall kurser valgt ut,
og for hver kurs ble Wagoklemmene i enkelte av koblingsboksene
kontrollert. Wagoklemmer med dimensjonene 1,5mm2
og 2,5mm2
ble talt
opp. Antall skadede og/eller ikke skadede klemmer ble registrert for
hver koblingsboks. Totalt ble 142 anlegg, 566 kurser og 2635
Wagoklemmer (begge dimensjoner) kontrollert.
For hvert enkelt skjema ble det også registrert en antatt årsak til
skadene. Ca 87% av anleggene hadde ingen feil. I de resterende 13% av
anleggene var feilmontasje årsaken.
1,5mm2
2,5mm2
Totalt
Skadet 5 8 13
Ok 577 2045 2624
Totalt 582 2053 2635
Fordeling av skadede og ikke skadede Wagoklemmer for både
dimensjonene 1,5mm2
og 2,5mm2
.
Av totalt 2635 undersøkte klemmer var det 13 som var skadet. Dette
utgjør ca. 0,5% av de undersøkte klemmene. Tabellen gir en oversikt
over Wagoklemmer med dimensjonene 1,5mm2
og 2,5mm2
som var
skadet eller ikke skadet.
Det kan virke som om feilmontering er årsak til skadene på Wagoklemmene. Kun en liten fraksjon av de feilmonterte anleggene hadd

skadede klemmer. Undersøkelsen er ikke tilfredsstillende i å angi et
konkret forhold mellom feilmonterte klemmer med skade og feilmonterte klemmer uten skade. Av oppgitte enkeltårsaker synes feil
anvendelse av 1,5mm2
flertrådet ledning i klemmer beregnet for kun
entrådet leder å være årsaken.
PE har hentet data fra de fylkene hvor feil/mangler-databasen antyder at
flest skader intreffer. Dette er områder som for øvrig sammenfaller med
hvor importøren også indikerte at flest Wagoklemmer var omsatt.
Undersøkelsen antyder videre at omfanget av skadede Wagoklemmer
ikke er stort, sett i forhold til omsatte klemmer. De fleste klemmene er
kommet til skade p.g.a. feil bruk/montering. En videre oppfølging
gjennom feil/mangler-databasen og gjennom ordinært tilsyn anses inntil
videre å være tilstrekkelig. For øvrig kan det opplyses at klemmene i dag
leveres i en endret utførelse hvor feilmontering er vanskelig.
I et av områdene ble det avdekket større avvik enn i de øvrige. Dette
forholdet er tatt spesielt opp med det aktuelle DLE

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Har du mulighet til å legge ut bide av en slik klemme?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Huff - forferdelige greier. Var sånn stelt hos meg når jeg kjøpte. Holdt på å få brann i veggen på soverommet - merka heldigvis at det lukta rart fordi plasten i et støpsel var begynt å smelte...

Har bytta samtlige gamle elektriske kurser og overhalt sikringsskapet med ny innmat. Det hjalp jo desverre ikke da inntaksboksen tok fyr, så da måtte vi til ny inntakskabel og ny stigekabel til sikringsskapene... $$$$

mvh

Johan-Kr
Ja, gamle installasjoner var beregnet for en annen tid og et annet forbruk. Ble selv litt sjokket av hva jeg fant da jeg begynnte å nøste i anlegget. Men inspeksjonen gikk greit. Et par småting jeg ikke rakk å gjøre ferdig, men som fagmann var dette som en slags eksamen på nytt. Skikkelig mentalt pes.

Mht. gamle installasjoner, kan nok en runde med termografering være en grei investering. Se litt hva som skjuler seg bak lokk og paneler.

N

nb

Gjest
Fyren som hadde inspeksjonen hos meg sa at det egentlig er et under at det ikke brenner mer enn det gjør her i landet. Han hadde sett mye rart, og folks forståelse for sammenhengen mellom effekt, ledningstverrsnitt og lignende var til tider særdeles begrenset. Og gamle hus er sjelden dimensjonert for dagens forbruksmønster av elektriske dingser - da særlig på kjøkken. Var på visning på et hus hvor det lå en 16A til kjøkkenet og dett var dett.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har du mulighet til å legge ut bide av en slik klemme?
Poster i løpet av morgendagen dersom ingen kommer meg i forkjøpet. Bruker smarttelefon i dag så da er det ikke enkelt å finne bilde.

Vedlegg

Sist redigert:
T

TT.

Gjest
Sannelig dukker ikke eltilsynet opp hos elektrikern. Trodde nesten det var et fabelvesen. Jaja, her er det skomakerens barn bla, bla... Mandag er dommedag. Søndag er travel. Anyway: Det er noen som sjekker opp kabelrotet. Kanskje likegreit?
Og dommen ble?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Fyren som hadde inspeksjonen hos meg sa at det egentlig er et under at det ikke brenner mer enn det gjør her i landet. Han hadde sett mye rart, og folks forståelse for sammenhengen mellom effekt, ledningstverrsnitt og lignende var til tider særdeles begrenset. Og gamle hus er sjelden dimensjonert for dagens forbruksmønster av elektriske dingser - da særlig på kjøkken. Var på visning på et hus hvor det lå en 16A til kjøkkenet og dett var dett.
Ja, gamle elektriske installasjoner består gjerne av veldig få kurser samtidig som eldre hus gjerne krever mer oppvarming/flere varmeovner. Kan fort være en kilde til varmgang i gamle koblinger som ikke er etterteitet o.l. Gamle skrusikringer hjelper ikke på da de gjerne "tåler" mer belastning før de ryker.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Og dommen ble?
Ingen rapporterte feil, men muntlig enighet om et par ting som bør utbedres. Kontrollen tok bare 20min, så vi tok en kaffe på terrassen. Det som kanskje overrasket meg mest var hvordan jeg hadde klart å "overse" viktige detaljer da jeg begynnte å se etter mer kritisk. Noe av årsaken var kanskje at jeg visste at det på et senere tidspunkt hadde vært elektriker (eller noe lignende) inne i bildet (montert automatsikringer og en ekstra tavle i kjelleren) før jeg kjøpte huset, og at det kanskje gav meg en uberettiget ro/ukritisk syn over tilstanden. Det var slett (og trolig svart) arbeid. Bl.a. var det bare trukket 1,5mm2 jord til hovedtavle og jordleder til kjellertavle var bare tvunnet rundt vannrøret*** Jeg selv var litt flau over at jeg ikke hadde tittet nøyere etter tidligere. Sånn sett var det greit å få tilsyn og gjennomgang.

T

TT.

Gjest
Så bra. Det er jo for din sikkerhet at de sjekker, ulempen er jo at det gjerne medfører en utgift. En venninne av meg hadde nylig gjennomgang i huset sitt som er fra 2003 og ikke vært endret noe siden inflytting. Det ble oppdaget at stikkene på badet var ujordet og at det manglet jordfeilvarsler i skapet. Desverre hadde det gått såpass lang tid og at installasjonsfirmaet hadde gått konk. Det ble en uventet utgift for henne desverre. Så nytt hus er ingen garanti for at det elektriske er på stell

Topp Bunn