Elendig service og utført arbeid. (bil)

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
I sommerferien ble bilen vår (X-Trail) truffet av en imøtekommende bil, som kom over i motsatt kjørebane. Det var på en skikkelig dårlig vestlandsvei, så farten var heldigvis veldig lav. Anslår den til ca.30-40 kmt.

Hell i uhell, så traff den andre bilen utrolig nok bare venstre hjul bak på vår bil. Felgen ble ikke ødelagt, men "oppskrapt og stygg". Pungterte også dekket. Ryggesensoren funket ikke etter dette, og det kom en "ulyd" i noe jeg tror er et hjullager.

Leverte bilen inn på verksted i Åsane utenfor Bergen, og tenkte at alt ordner seg. Dette er også karosseriverkstedet som Nissan selv bruker og anbefaler.

Bilen var ferdig i går, men fikk ikke hentet den før i dag hos Nissan. (verkstedet i et annet lokale har stengt på lørdager, derfor hadde de parkert den der)

Skal si jeg ble skuffet og steik forbannet i dagtidlig!!

Bilen såg helt jævlig ut. Skitten og full av dritt, innvendig og utvendig! Lakkstøv, voks og andre kjemikalierester var det på nesten hele bilen.

-Felgen var ikke byttet, men lakkert! Har en helt annen glans enn de 3 andre!
-Døren og skjermen bak var lakkert. (????!!!) De var jo helt fin fra før!
-Hjullager ikke byttet. "summelyden" er der fortsatt.
-Ryggesensor ikke byttet. "Henger" fremdeles, og piper hele tiden i revers.
-Skiftet begge dekk bak, men har totalt ulikt mønster enn de forran. (antar at dette er greit, siden det er på samme aksling ?)

Dette er ikke godt nok for min del!

Så hva sier jeg til verkstedet på mandag? Finnes det noe jeg kan "slå i bordet" med?

Kan også nevne at dette er svært kostbare dekk og felger etter min lommebok. (ca.30k)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvis det er mekanisk firehjulstrekk bør alle 4 dekkene byttes samtidig.

Det at de lakket dør og skjerm har de sikkert tatt en faglig vurdering på så det punktet tror jeg ikke du har noen grunn til å klage.

Du burde få ny felg, en omlakkert felg er sikkert ikke så lenge pen hvis en skal bruke den på norske vinterveier.

De andre punktene burde du få utbedret og bilen din burde jo vært rengjort men et karosseriverksted holder seg normalt kun til karosseri så du kan ikke forvente at hjullager og ryggesensor blir byttet der.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Jeg har forstått det slik at det aktuelle verkstedet fikser mer en bare karosseri, for blant andre Nissan i Åsane. Og hvis ikke, burde den vært levert til folk som ordner denslags i mellomtiden. Jeg fikk beskjed om at bilen var ferdig!

De hadde bilen i 16 dager, så tid har de hatt nok av.

Og det partiet på bilen som er nylakkert nå, var faktisk helt strøkent fra før. Jeg er veldig nøye med den bilen, og jeg vet om hver minste ripe/skramme i lakken. ;)

EDIT: Jeg klager egentlig ikke på lakkeringen, men syns det er rart at de har "fikset" noe som var i orden.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.537
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kan det tenkes at de selv har bulket dør og skjerm mens de har hatt bilen i sin varetekt, og at de nå prøver å dytte reperasjonskostnaden over på deg eller forsikringsselskapet?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Eller bare å hente ut mer forsikrings-penger (er det rart forsikring er dyrt?)

Arne K

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Ja tanken har streifet meg!

Det er uansett en forsikringsak, så jeg betaler ingenting.

De kunne polért resten av bilen, for nå ser det ikke bra ut. 8)

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Dette høres ikke bra ut.

Synes de spørsmålene du har er legitime.

Stå på krava.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg ville varslet forsikrings-selskapet!

Arne K

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Det høres ut som en klar reklamasjonssak.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Lakkeringen på bilen er det lite å få gjort med; litt vanskelig å reverse den jobben :)
Lakkering av felg må du godta når ikke annet enn lakk var skadet. Selv om felgen var bulket kunne de også rettet den og lakkert. Skader skal repareres noe som ikke er ensbetydende med at alt skal byttes i nytt.
Forskjellig glans kan du selvfølgelig reklamere på, noe som resulterer i at de forsøker å lakkere en gang til med en annen lakk/klarlakk. Resultatet er ikke gitt.........

Mekaniske feil på bilen skal selvfølgelig ordnes, men må nok gjøres på annet verksted. Oppretterverkstedet var ferdig.
Rengjøring av bilen utvendig og innvendig er en klar klagesak, her er altfor mange verksteder veldig slappe. Men polering av hele bilen er nok å dra det langt.

Det er fullt lovlig og problemfritt med to forskjellige dekk/mønstere på samme bil, sålenge det er parvis likt på hver aksel. Slett ikke sikkert det er å få fatt i maken til de du har foran lenger.

Gi beskjed om at bilen fortsatt trenger nytt hjullager og rep av ryggesensorer, og forlang en vask og rens av bilen utvendig og innvendig. Du møter nok ikke noe motbør på de kravene. Etterpå leverer du den til profesjonell polering, så blir den like blank og fin over det hele! ;D

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Jeg syns godt de kunne lakkert de 3 andre felgene også, slik at jeg har 4 like hjul. Og tro meg, det skal de jammen få gjøre også! ;D

Eneste ønsket mitt, er at bilen blir like fin og god som før uhellet.

Før jeg leverte bilen fra meg, så hadde jeg den inne på hjulkontroll hos samme verkstedet. Jeg ventet i 4 timer. Heldigvis hadde jeg ferie.

På mandag fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig dagen etter, og det var bare og hente den. Ringte tirsdag for sikkerhetsskyld. Da hadde "dekkfolkene" ripet opp igjen den samme felgen, og den måtte lakkeres på nytt....ble jeg fortalt.
De "glemte" lakkere den på tirsdag, så de gjorde det på onsdag. Måtte dermed vente til torsdag. ::)

Men hjulkontrollen hadde de tatt! Jahaa! En gang til?! Jeg hadde jo vært inne tidligere ens ærend pga akkurat dette!

Nei vet sannelig ikke jeg, men får se hva jeg klarer og ordne i morgen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Lakkeringen på bilen er det lite å få gjort med; litt vanskelig å reverse den jobben :)
Dette er feil, be dem gjøre jobben om igjen. Broderen hadde en bil lakkkert 3 ganger før det ble bra, første gangen var det dråper som hadde rent nedover, Amatørmessig! Andre gangen så lakken ut som appelsinskall, for lite lakk! Amatørmessig! Tredje gangen gjorde verksmesteren jobben selv, for å slippe å se trynet til broderen som han sa. Ganske så amatørmessig det også!

Men det er ikke noe problem å reklamere på en dårlig lakkjobb. Verkstdedet må slipe ned og lakke på nytt, verre er det ikke.

norcad skrev:
Lakkering av felg må du godta når ikke annet enn lakk var skadet. Selv om felgen var bulket kunne de også rettet den og lakkert. Skader skal repareres noe som ikke er ensbetydende med at alt skal byttes i nytt.
Retting av felg skal gjøres hos spesialverksted, dette er arbeid for eksperter. På "standardfelger" er det ikke lønnsomt for dette koster noen kroner. Det du kan gjøre er å ta med bilen til et dekkfirma og få dem til å demontere dekket og sjekke balanse og rundhet på felgen. Er det noe å utsette på felgen da, så har du en god sak! Mulig dette i så fall må tas med forsikringsselskapet avhengeig av om det er de ( takstmannen ) som har spesifisert reperasjon og ikke bytte. En urund felg som er mye i ubalanse er ikke god å kjøre på, sliter dekk og det blir vanskelig å balansere hjulet når det legges på dekk, med slitasje på dekket som resultat.

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
X-hilarate skrev:
Jeg syns godt de kunne lakkert de 3 andre felgene også, slik at jeg har 4 like hjul. Og tro meg, det skal de jammen få gjøre også! ;D

Før jeg leverte bilen fra meg, så hadde jeg den inne på hjulkontroll hos samme verkstedet. Jeg ventet i 4 timer. Heldigvis hadde jeg ferie.

På mandag fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig dagen etter, og det var bare og hente den. Ringte tirsdag for sikkerhetsskyld. Da hadde "dekkfolkene" ripet opp igjen den samme felgen, og den måtte lakkeres på nytt....ble jeg fortalt.
De "glemte" lakkere den på tirsdag, så de gjorde det på onsdag. Måtte dermed vente til torsdag. ::)

Men hjulkontrollen hadde de tatt! Jahaa! En gang til?! Jeg hadde jo vært inne tidligere ens ærend pga akkurat dette!

Her var det utrolig mye rot og drit. Seriøse firmaer holder vel ikke på med slikt.
Vel, mitt inntrykk er vel at en slik kundebehandling blir mer og mer vanlig.
Nei, kjør på for å få dette skikkelig utført.

Bruk et firma du kjenner og kan stole på.

Lykke til.

mag

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
mag skrev:
X-hilarate skrev:

Her var det utrolig mye rot og drit. Seriøse firmaer holder vel ikke på med slikt.
Vel, mitt inntrykk er vel at en slik kundebehandling blir mer og mer vanlig.
Nei, kjør på for å få dette skikkelig utført.

Bruk et firma du kjenner og kan stole på.

Lykke til.

mag
Hei!

Dette var jammen nitrist kundebehandling.

Ser du skriver at du ønsker at de lakkerer de andre felgene dine også. Tror heller jeg ville forlangt en ny felg.
Vil anta at den originale felglakken er en god del sterkere enn det du får lagt på hos et bilfirma.
(Du skriver jo også at de allerede hadde klart å ripe den opp)

Du er forresten ikke alene om å bli utsatt for litt ymse kundebehandling. Husker selv jeg ble påkjørt bakfra med en
god del oppretting som resultat. De hadde bl.a. demontert bakruta. Dette med den interessante følge at baksetet mitt
(som forøvrig var lys grått) var fullt av vinduslim. Den svarte riktig klebrige sorten. Trekket ble byttet det, uten alt
for mye diskusjon med verksmesteren. Jeg så det allerede før jeg gikk ut døra at han var på leting etter synderen...

Håper dette ordner seg. :)

Mvh
Leif

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Har det ikke vært takstmann fra forsikringsselskapet og vurdert skaden før reparasjonen ble iverkssatt? Dersom det er forsikringssak kan man vel ikke hente mer ut fra forsikringen enn skaden er taksert til?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Spiralis skrev:
norcad skrev:
Dette er feil, be dem gjøre jobben om igjen. Broderen hadde en bil lakkkert 3 ganger før det ble bra, første gangen var det dråper som hadde rent nedover, Amatørmessig! Andre gangen så lakken ut som appelsinskall, for lite lakk! Amatørmessig! Tredje gangen gjorde verksmesteren jobben selv, for å slippe å se trynet til broderen som han sa. Ganske så amatørmessig det også!

Men det er ikke noe problem å reklamere på en dårlig lakkjobb. Verkstdedet må slipe ned og lakke på nytt, verre er det ikke.

norcad skrev:
Retting av felg skal gjøres hos spesialverksted, dette er arbeid for eksperter. På "standardfelger" er det ikke lønnsomt for dette koster noen kroner. Det du kan gjøre er å ta med bilen til et dekkfirma og få dem til å demontere dekket og sjekke balanse og rundhet på felgen. Er det noe å utsette på felgen da, så har du en god sak! Mulig dette i så fall må tas med forsikringsselskapet avhengeig av om det er de ( takstmannen ) som har spesifisert reperasjon og ikke bytte. En urund felg som er mye i ubalanse er ikke god å kjøre på, sliter dekk og det blir vanskelig å balansere hjulet når det legges på dekk, med slitasje på dekket som resultat.
Nå var det vel ikke en dårlig lakkjobb som var saken her? Det var lakkering av flater bileieren mener det ikke var noe feil med! Og FJERNE lakken igjen ville være å reverse, og altså umulig.

Nå er det faktisk mange oppretterverktsteder (og enkelte bensinstasjoner for den saks skyld) som har oppretter utstyr for felger og sågar er "eksperter" .
Forsikringselskapet er jo motparten her, ikke verkstedet. Og forsikringselskapet kan utfra taksering få skaden reparert på billigst mulig måte, såfremt det blir like bra som før uhellet var ute. Kan felgen rettes og lakkeres og det er billigere enn en ny (eller fire nye hvis de ikke er på markedet lenger) så er det hva som blir gjort.
Har du gammel bil kan de også reparere med gamle/brukte deler fra bilopphuggeriet. Sånn er det bare.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Lakkeringen er sikkert godt utført, men den gamle lakken var også helt fin. ;)

Lakken som er på felgen stemmer på farge, men den er jo "metallic"! Glinser jo som bare juling, og nå er de andre 3 "stygge". ::)

EDIT: "plastholderen" rundt håndtaket på døra, og listen som går over midten (hvis dere skjønner) er ikke lakkert. Så dermed er det to ting på døra som er "gammelt" og ikke pent. Ser det ekstremt godt når resten av døra er helt nylakkert.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Ser nå at tittelen på tråden er litt misvisende, så mulig jeg endrer den. Det som er lakkert er jo pent gjort, men liksom bare på feil plass....og feil lakk kanskje.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Tubesnake skrev:
Har det ikke vært takstmann fra forsikringsselskapet og vurdert skaden før reparasjonen ble iverkssatt?
Fikk beskjed av forsikringselskapet at jeg kunne levere bilen inn hvor jeg ville, og en takstmann der ville ta seg av saken.

Jeg valgte da verkstedet til Nissan fordi jeg ble rådet til det, og fordi det er en 4 hjulstrekker. Snakket faktisk med 3 andre versted som ikke ville ta den inn, kun pga det.

Topp Bunn