Elektronsik oversikt platesamling

D

Dilla

Gjest
Jeg skal lage meg en oversikt over musikken jeg eier. Tenker å bruke EDB 8)

Oppsett i musikkarkivet type:

Artist – album – årstall – plateselskap –vinyl/cd

Noe sånt.

Finnes det et brukbart program man kan laste ned som er laget for slikt?
Har gjort noen halvhjertede forsøk på google uten nyttige treff…

Takknemlig for tips
:D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.655
Torget vurderinger
12
Det er ikke sikkert det er hva du er ute etter, men Excel regneark er veldig godt egnet til dette med sine sorterings- og statistikkfunksjoner.
Jeg har brukt det i en årrekke selv.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Ti Kei skrev:
Oppsett i musikkarkivet type:
Artist – album – årstall – plateselskap –vinyl/cd
Noe sånt.
Finnes det et brukbart program man kan laste ned som er laget for slikt?
Har gjort noen halvhjertede forsøk på google uten nyttige treff…
http://www.fnp.no/platark/index.html
Norsk programvare, har eksistert lenge. 400 kr. Les på dokumentasjon på nettsiden og/eller last ned demo og prøv. Brukt selv for et par år siden, men kom aldri ajour med å legge inn gamle plater. Fine er dog at du kan hente
inn data fra databaser på nettet, sparer deg for å skrive inn det meste, fra albumnavn til låter....

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Ti Kei skrev:
Jeg har også tenkt på det samme, men ikke funnet noen løsning. Det perfekte for meg hadde vært hvis iTunes (som jeg bruker) hadde kunnet eksportere en liste over artist og album ut i f.eks. Excel, noen som vet?

D

Dilla

Gjest
Takk for fine innspill! Programmene som er foreslått ser fine ut de, men de blir for omstendige synes jeg. Kanskje man rett og slett setter seg ned, fyller noe godt i glasset og åpner excel, after all...?

SveinS

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
ceroxol skrev:
Ti Kei skrev:
Jeg har også tenkt på det samme, men ikke funnet noen løsning. Det perfekte for meg hadde vært hvis iTunes (som jeg bruker) hadde kunnet eksportere en liste over artist og album ut i f.eks. Excel, noen som vet?
LAGE EN ARTIST / ALBUM LISTE FRA ITUNES I EXEL (Windows)

I Itunes:

Merk musikk helt øverst i venstre kolonne. Fil meny -> Bibliotek -> Eksporter Spilleliste

NB Lagre filen som TXT fil.

I EXEL

Start Exel. Fil Meny -> Åpne -> I vinduet som opner seg velg alle i filtype feltet nederst og
opne txt filen du lagret. Du får da opp Tekst import veiviser. Velg Data med skilletegn klikk neste.
Velg Tabulator som skilletegn og klikk fullfør.

Slett alle kolonner unntatt Artist og Album. Så for å fjerne duplikater som kommer av at listen er en sangliste.
Merk Hele arket med å klikke på det lille feltet over rad 1.

Data meny -> Filter -> Avansert Filter -> Klikk OK på meldingen som kommer opp. Kryss av for Bare Unike Poster
Klikk OK

Nå får du en liste med bare dine album med artist, men som er feil nummerert. For å fikse dette kopier kolonnene
Artist og Album til et nytt rekneark.

Håper dere fårstår mitt forsøk på å forklare dette :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Her ble det fart på sakene da jeg fikk tak i Music Collector Pro.

Tidligere brukte jeg MS Excel og det fungerte fint men det ble mye tasting, det slipper man med Music Collector Pro da denne henter info selv når man har lagt inn barkoden.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:

Tidligere brukte jeg MS Excel og det fungerte fint men det ble mye tasting, det slipper man med Music Collector Pro da denne henter info selv når man har lagt inn barkoden.
For å gjøre det enda enklere kan du jo bruke denne
http://www.vendur.no/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=150&language=no
Så slipper du å legge inn nummeret manuelt. Kan og brukes til andre som DVD, spill etc.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.505
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:

Hvordan legger du inn strekkoden? Taster du inn tallrekken?
Jeg har en USB strekkodeleser liggende. Kan den brukes sammen med den programvaren som brukes?

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.573
Torget vurderinger
4
Syns denne ser veldig elegant ut for de som bruker mac med innebygget isight eller om du har en strekkodeleser..

Topp Bunn