Elektroniske pionerer

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
I den siste tiden har jeg fått opp øynene for Webern og Varèse som representanter for banebrytende elektronisk musikk. Jeg synes mye av det Varèse gjør blir ekstremt ekspresjonistisk og til tider anstrengende å høre på. Mens Webern er mer innadvendt, men kanskje like kreativ.. Det er like fullt veldig spennende musikk som visstnok (iflg «sikre» kilder som wikipedia.org osv. :) ) skal ha hatt stor betydning for mye av det vi hører på i dag. Kanskje vi kan få til en liten tråd her om forskjellige komponister som drar denne sjangeren videre fram mot våre dager?

De (eneste) to platene jeg har av Webern og Varèse er forøvrig disse:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.416
Vil slå et lite slag for vår egen Arne Nordheim. Veldig stor spredning på hans verk, fra det utrolig slitsomme til det vare, melodiske.

Ellers har Deathprod gjort en morsom remix av endel av greiene hans.

Stockhausen var heller ingen tulling.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Av det melodiske som Nordheim har laget, hva ville du anbefalt til en amatør?

Karlheinz har jeg fått anbefalt av kjente, noen spesielle plater du vil framheve fra den kanten?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.416
Nordheim for nybegynnere - litt av en utfordring! :)

Jeg tror jeg ville begynt med musikken til balletten Stormen, som går på operaen med jevne mellomrom. Ikke elektronisk, men definitivt av det lettere-Nordheim repertoar. Ellers er det bare å ta en tur innom en platebutikk med godt utvalg, ta en bunke cd-er og høre. Denne musikken er så variert at det er vanskelig å komme med definitive anbefalinger.

Ellers mener jeg faktisk at Deathprods Nordheim remixer holder mål. Tror Arne selv også står inne for disse.

Koblingene til moderne electronica er ikke så sær som den kan høres. Krautrock pionerer som f.eks. Can var veldig influert av Stockhausen.

Hørte Stockhausens Kontakte Str 7 på radioen forleden. Prøv den.

Ellers har Philip Glass og endel av minimalistene også gjort spennende ting innenfor denne sektoren.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.587
Torget vurderinger
5
Pierre Henry gjorde nyskapende elektroakustisk musikk på 50-60 tallet, noe for de som liker Arne Nordheims aktiviteter på dette området.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Denne her dumpet ned i postkassa i dag. Ikke alt jeg er like begeistret for ved første gjennomlytting, men stykket «Xi» er utrolig fint.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Nordheim for nybegynnere - litt av en utfordring! :)

Jeg tror jeg ville begynt med musikken til balletten Stormen, som går på operaen med jevne mellomrom. Ikke elektronisk, men definitivt av det lettere-Nordheim repertoar. Ellers er det bare å ta en tur innom en platebutikk med godt utvalg, ta en bunke cd-er og høre. Denne musikken er så variert at det er vanskelig å komme med definitive anbefalinger.

Ellers mener jeg faktisk at Deathprods Nordheim remixer holder mål. Tror Arne selv også står inne for disse.

Koblingene til moderne electronica er ikke så sær som den kan høres. Krautrock pionerer som f.eks. Can var veldig influert av Stockhausen.

Hørte Stockhausens Kontakte Str 7 på radioen forleden. Prøv den.

Ellers har Philip Glass og endel av minimalistene også gjort spennende ting innenfor denne sektoren.
Har hørt litt på coverplata «Sacrilege» basert på Can-låter i det siste. Den er flott synes jeg. Takk for tips!

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Tristan Murail's plate «Gondwana; Désintégrations; Time and Again» dumpet ned i postkassa mi på fredag. Nå har jeg hørt litt på den. Dette er nyskapende saker. En sann elektronisk pioner i mine ører i alle fall. Anbefales til de av dere som takler samtidsmusikk.

Topp Bunn