Elektro - dimensjonering av komponenter til bilbane

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei,

Er litt på tynn is når loddebolten skal frem, og trenger hjelp til et par antagelig banale spørsmål.

Bilbanen skal oppgraders. Ny digital teknologi innføres. Det innebærer at det til enhver tid står 12V (eller i verste fall 16V) kontinuerlig over skinnene. (i kontrast til tradisjonelle bilbaner der spenningen over skinnene varierer med hvor mye "gass" føreren gir)

Noen av de tøffeste bilene har ikke innebygd lys foran eller bak. Det skal de få. For å få ned spenningen til typisk ~2V over lysdiodene må jeg inn med noen motstander. LED's må hente strøm fra samme kilde som motoren i bilen, dvs +/- til lyskrets må kobles til +/- på motoren. På fullt pådrag vil motoren antagelig trekke ca 0.5A, men jeg har sett noen mene at enkelte motorer kan trekke opp mot 1A.

Problem 1: Hvilken minimum Watt-rating bør jeg ha på motstandene til LEDs? 10W?

Problem 2: For å beskytte LEDs dersom biler blir satt på feil vei, tror jeg at det er best å beskytte kretsen med en diode. Er det egnet å bruke f.eks 1N4004 1A 400V diode? Er det fornuftig å bruke en diode som besyttelse mot strøm feil vei? Hvis ikke, hva vil fungere?

mvh,
B

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Et lite trimmetips: forsøk å koble en lade kondensator f.ex fra bilstereo til transformatoren. Det gjør noe med kjøreopplevelsen ???

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.586
Torget vurderinger
1
BillyJoe skrev:
...
Noen av de tøffeste bilene har ikke innebygd lys foran eller bak. Det skal de få. For å få ned spenningen til typisk ~2V over lysdiodene må jeg inn med noen motstander. LED's må hente strøm fra samme kilde som motoren i bilen, dvs +/- til lyskrets må kobles til +/- på motoren. På fullt pådrag vil motoren antagelig trekke ca 0.5A, men jeg har sett noen mene at enkelte motorer kan trekke opp mot 1A.
...
Hvorfor ikke hente strømmen til LED fra strømavtakeren i bilen? Det er vel en kontrollkrets mellom strømavtaker og motor? Da unngår du variabelt lys fra LEDene som er av hengig av motorpådraget.

...
Problem 1: Hvilken minimum Watt-rating bør jeg ha på motstandene til LEDs? 10W?
...
Avhengig av typen LED skal den antagelig ha omrking 10 mA. Maks spenning over mostanden er 12V-2V (før evt beskyttelsesdiode, trekkfra en volt til) 10V/10mA = 1K ohm og 10VX10mA er 0,1W.

...
Problem 2: For å beskytte LEDs dersom biler blir satt på feil vei, tror jeg at det er best å beskytte kretsen med en diode. Er det egnet å bruke f.eks 1N4004 1A 400V diode? Er det fornuftig å bruke en diode som besyttelse mot strøm feil vei? Hvis ikke, hva vil fungere?
...
Det er fornuftig. LED har som regel liten tollranse for revers spenning.

mvh
KJ

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Er vi virkelig minst 4 voksne "kæller" her inne som leker med bilbane? ;D ;D Trodde jeg var alene med slike barnslige sysler jeg. ::) Godt å se at man tok feil, for bilbane er gøy i riktig setting. 8)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.586
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Er vi virkelig minst 4 voksne "kæller" her inne som leker med bilbane? ...
Voksen og voksen ... det er vel mer for barn i alle aldre. Enkelte barnsligheter kjenner ingen alder 8)

mvh
KJ

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.581
Torget vurderinger
1
Hvor har du det ifra at det er voksne folk som frekventerer sentralen :eek:

BillyJoe

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei, og takk for svaret.

KJ skrev:
Hvorfor ikke hente strømmen til LED fra strømavtakeren i bilen? Det er vel en kontrollkrets mellom strømavtaker og motor? Da unngår du variabelt lys fra LEDene som er av hengig av motorpådraget.
...
Ser jeg ordla meg litt feil, slik at meningen ikke ble klar nok. Dersom lysene kobles utenom (i parallell) med kontrollkretsen, så ser lysene 12V kontinuerlig, uavhengig av motorpådrag. Jeg har tenkt å koble slik at lysene ser 12V hele tiden, slik at det lyser så snart bilen er satt på plass i sporet, uten motorpådrag. Det er vel det du mente også? Hvis jeg hadde koblet direkte til motor, "bak" kontrollkretsen, ville jeg fått dette problemet med variabel lysstyrke, jeg er klar over det.

...
Avhengig av typen LED skal den antagelig ha omrking 10 mA. Maks spenning over mostanden er 12V-2V (før evt beskyttelsesdiode, trekkfra en volt til) 10V/10mA = 1K ohm og 10VX10mA er 0,1W.
...
Jeg antar du har rett i dette:) Er ikke så sterk i dette, så min magefølelse indikerte at dersom lys og motorkretser kobles parallellt, og motorkretsen drar opp mot 1A, så ville lyskretsen merke trykket også. At jeg måtte dimensjonere motstandene i lyskretsen tilsvarende, dvs til å takle opp mot 1A. Men slik er det ikke, skjønner jeg. Dvs at jeg klarer meg med de vanlige 1/4W og 1/2W motstandene jeg har i skuffen?

Det er nok sånn at bilbane er mest for voksne barn, gjerne de som vokste opp uten på 70-tallet. Ser på ungene og deres venner at bilbane taper terreng til Nintendo og Playstation, en trist utvikling. Men en bilbane, ordentlig tidtaking, nok øl og et knippe pappaer er en fantastisk oppskrift på en real hyggekveld.
Dessuten er det med denne hobbyen som med andre, hifi for eksempel, at det er ikke like gøy dersom det ikke koster. Har derfor investert i hardware for å kunne lage bane med funksjonalitet som den i linken under, selv om jeg ikke skal legge like mye i design og omgivelser. Testbane uten sporvekslere på plass i kjelleren, sporvekslere og annet kommer utover høsten.

http://www.youtube.com/watch?v=05WtdM0htfY

mvh,
T

Topp Bunn