Elektrisk støt fra chassis

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
O Forum

Får nå støt fra chassisen på min integrerte forsterker, er det noen enkel løsning på dette eller må jeg regne med reperasjon og utgifter? :)
madsun

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.465
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Sikkert ikke noe feil.
Hva er det ellers du holder i?
Hvis det er spenning på chassis i forhold til jord, må du ha en forbindelse gjennom deg selv til jord.

frisk_pust

Fersking
Ble medlem
21.04.2008
Antall liker
0
Jeg hadde dette problemet for en tid siden. Det ble forårsaket av jordfeil i leiligheten. Elektriker fikset problemet kjapt for ca 1.000 kroner. Test med noen andre apparater først, og hvis de gir deg støt også, så vet du jo hvor feilen ligger.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.465
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Hvis du har spenning mellom to eller flere chassis, kan du bare koble de sammen med en passe jordkabel. Spenningen er trolig mest statisk og orker nok ikke å drive noe strøm. Men det kjennes!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Statisk på apparater kan også forårsakes av feil fase. Du kan prøve å snu på stikk-kontaktene og måle jordspenning mellom komponentene. Funket for meg faktisk. :)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hadde akkurat samma problem som deg, det viste seg at padda som var med jord, som ikke var koblet til jord i vegg, var den store synderen for min del..
Prøv å koble ut jord i første omgang, så kan du heller fortelle oss hvordan dette gikk..

Jording er både himmel og helvete, rett å slett.!
Kjell

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
strålende, jordpadde var problemet her også :-D

Topp Bunn