USB-DAK og kabler
Retep skrev:
Sitter her og funderer på hvordan jeg skal få musikken min fra PC til anlegget. Har idag en USB kabel fra pv til A-dac til abrahamsen. Noen som fungerer greit, men jeg må da ha pc i racket. Ønsker å kunne ha den stående i "lesekroken" vår.
Jeg antar at "lesekroken" og stereoanlegget er i samme rom. Stemmer det? Hvor langt er det fra "lesekroken" til stereoanlegget?
- Luftflinje?
- Kabelføringslinje, formodentlig langs veggene?
En USB-kabel kan være inntil 5 meter, men noen ganger, typisk for USB-strømforsynte enheter, fungerer det kun med inntil 2 meter. Abrahamsen A-DAC og en del andre (USB-)DAKer har egen strømforsyning. Da er (5 meters)lengden neppe et problem.
De analoge kablene kan være like lange som ellers. Noen enheter kan drive lengre kabler enn andre. Hvis jeg har forstått rett, er dette (bl.a.) avhengig av enhetens (her DAKens) utgangsimpedans (og formodentlig strømforsyning).
Kanskje du kan prøve med en passende kombinasjon av noen lengre USB-kabler og analoge kabler?
(Trådløse) datanettverk
Har også prøvd meg frem med Squeezebox Duet, noe som funger når det fungerer, Problemet er at det eneste uttaket for datalinje hos oss, befinner seg på kjøkkenet, ved siden av et kjøleskap. Og det forstyrrer signalet. Silk at det hakker i musikken innimellom. ca hver 4-5 sang. Dette er slitsomt over tid.
En
meget enkel løsning er å trekke en
krysset nettverkskabel mellom PC og Squeezebox Receiver og direktekoble dem. Det fungerer utmerket og er en meget rimelig løsning. Jeg har tidligere benyttet denne løsningen i en periode. Maks. nettverkskabellengde er 100 meter. Slike kabler kan man få i flere farger inkl. hvit, og de kan også legges i meget smale kabelkanaler.
Det ville være fint om du beskrev oppsettet og bygningen/boenheten grundig. Dette var (for) vagt.
Min gjetning:
- Internettuttak på kjøkkenet
- Trådløs router koblet til internettuttak på kjøkkenet
- Trådløs router plassert lavt/nær gulvet ute av syne, bortgjemt i en krok "bak" kjøleskapet
- Squeezebox Receiver i stue ved stereoanlegg
- Squeezebox Controller benyttes til å styre avspilling fra Squeezebox Receiver
- PC med Squeezebox Server og harddisk med musikk et eller annet sted i huset
- All nettverkskommunikasjon foregår trådløst mellom ovennevnte enheter
Jeg har ingen anelse om hvor langt det er mellom enhetene, plassering, veggtykkelse, bygningskonstruksjon og -materialer, trådløs nettverksstandard osv. osv.
Se forøvrig dette innlegget
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,58156.msg1193146.html#msg1193146 om " "Dropouts" med trådløst nettverk" og "Trådløst nettverk: Deteksjon m.m.". Kanskje du kan ha nytte av den beskrevne programvaren?
Trådløse nettverk kan få problemer p.g.a. bygningskonstruksjon og mye annet som beskrevet i innleggene som foranlediget ovennevnte innlegg i to tråder. Det lønner seg derfor å bruke kablet nettverk til hovednettverket/hovedenhetene og anse trådløst nettverk som et praktisk supplement. Kablet nettverk gir høyere kapasitet for én og ikke minst flere enheter, bedre(/garantert) stabilitet og færre grå hår på hodet.
Andre mulige nettverksløsninger (hvis kabling er utelukket):
Se forøvrig
SmallNetBuilder som har publisert mye nyttig om smånettverk inkl. hjemmenettverk, bl.a "Basics" og "How Tos".
Electrocompaniet Prelude PD1 DAC
Men denne Dac-en til EC som er trådløs, fikk jeg sett på Hortenmessa 2010, og den har vert til salg en stund nå. Men er det noen som har hatt dette systemet hjemme:
http://www.soundgarden.no/digital-frihet/d-a-konverter/electrocompaniet-prelude-pd1-dac-sort.html
Jeg har ikke hørt denne.
Alternative løsninger
Om dette virker så må da dette være en mulighet for meg? Eller er det andre måter å få lyd fra PC til hifi-en jeg bør vurdere?
Har ca 10k for å få dette til på.
Audio Pro Living WF100 fungerer bra, i hvert fall innen samme rom. Løsningen fikk
ros i Fidelity. Pris: 1995,-, alt inkludert (se bilde). Jeg har akkurat kjøpt et sett for bruk med en bærbar PC, og benytter
Audio Pro Living LV2 fra samme serie på kjøkkenet matet av en Squeezebox Touch.
Hvis du kan strekke kabel, kan en asymetrisk USB til S/PDIF-konverter som mater en DAK være en løsning.
S/PDIF kan sendes via:
- AES3 ubalansert (BNC 75 ohm): Maks. 1000 meter
- AES3 balansert (AES/EBU XLR 110 ohm): Maks. 100 meter
- S/PDIF (RCA 75 ohm): Maks. 10 meter
- Toslink: Maks. 6.1 meter
Mulige kandidater som benytter standarddrivere: