Electrocompaniet EMC-1...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Siden denne spilleren ble lansert, og jeg hadde gleden av å lytte til et EC-oppsett med nettopp denne spilleren, har jeg hatt tanker om å skaffe meg en. Jeg har sansen for toploade'en, "lasteluka" og måten akkurat denne spilleren får fram musikken på. Jeg har ikke prøvd den i mitt eget opsett, og har heller aldri fått testet denne ut opp mot min egen - som jeg synes spiller henrivende, la det være sagt.

Hvordan er denne cd-spilleren hvis den benyttes ubalansert?

Er det noen utpregede svakheter med denne? Den har jo alltid fått veldig bra tester, såvidt meg bekjent.

Hva er forskjellen på EMC-1 og EMC-1 UP?

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
EMC-1 er det produktet jeg har hatt lengst av alle bedre Hifi produkter.

Mitt inntrykk er at det låter bedre med XLR enn RCA. Den får litt sortere bakgrunn samt litt mer tyngde.

Etter det jeg husker er det 3 utgaver av EMC-1

1- Er med 16 bit \96KHz

2- Er med 24 bit \96KHz (som jeg hadde fra 2002 til 2010)

3- Er med 24 bit \192KHz

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Er det sistnevne som er "UP"-utgaven? Hva består oppgraderingen(e) i? Bytte av DAC??

Hvis jeg skal beholde forsterkeren ( og det skal jeg - jeg har ikke hørt noe under 50 - 60K som er i nærheten! ), vil det bety å kjøre ubalansert. Jeg har ikke erfaring med såkalt balansert kontra ubalansert tilkopling, men jeg har hørt og lest at EC visstnok er bedre med balansert tilkopling. Må vel låne meg en og prøve i mitt eget oppsett før jeg eventuelt bestemmer meg.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
894
Det er vel spesielt transporten sammen med Spider'en som gjør denne spilleren spesiell. Nå har jeg ikke selv hørt EMC-1 hjemme, men DAC delen på multispilleren EMP-1 skal være en forbedring i forhold til den som befinner seg i EMC-1. Det som kjennetegner EMP-1 er glattheten, kornfriheten i øvre mellomtone, noe man merker spesielt på kvinnelige vokalister. Tror ikke EMC-1 er helt i samme liga i så måte, men det er jo mulig at de forskjellige transport systemene i spillerne kan gi opphav til litt forskjellig lydkarakteristika.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
EMP'ene virker svært spennende! En spiller i stedet for tre - jeg har cd-, dvd- og nå også blu-rayspillere. Tror jeg hiver ut det jeg har og heller kjøper meg en sånn... ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.459
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Er det sistnevne som er "UP"-utgaven? Hva består oppgraderingen(e) i? Bytte av DAC??

Hvis jeg skal beholde forsterkeren ( og det skal jeg - jeg har ikke hørt noe under 50 - 60K som er i nærheten! ), vil det bety å kjøre ubalansert. Jeg har ikke erfaring med såkalt balansert kontra ubalansert tilkopling, men jeg har hørt og lest at EC visstnok er bedre med balansert tilkopling. Må vel låne meg en og prøve i mitt eget oppsett før jeg eventuelt bestemmer meg.
UP - oppsampling til 24/192 + oppgradert strømforsyning og Philips CD-PRO2 drivverk i stedet for CD-PRO. Spider'en er ekstrautstyr. Glimrende som integrert CD-spiller, men ikke all verden som ren CD-transport pga litt for mye jitter fra drivverket. DAC'en ombord håndterer det helt fint. Har ikke prøvd den ubalansert.

http://www.electrocompaniet.no/products/classic/digital/emc1up.html

Topp Bunn