Forsterkere Electrocompaniet ECI-3: Bytte ut eller reparere?

PjotrAndrej

Fersking
Ble medlem
04.07.2025
Antall liker
1
Sted
Kirkenes
Hei folkens! Nytt medlem her, men har sneket og lest i tråder i mange år uten å være registrert. :)

Jeg har en Electrocompaniet ECI-3 forsterker som det siste året har fusket litt, og som nå begynner å bli et problem. Det er det klassiske potmeter-problemet, der volumkontroll er vrient og høyre kanal av og til ramler ut. I tillegg hopper volumet til 100% når jeg skrur det ned til 0, noe som ga meg en god rens for ørevoks forrige uke.

Spørsmålet mitt er om jeg bruke pengene på reparasjon eller om jeg skal bytte den ut med noe annet. En reparasjon vil minimum koste meg 3000,- hos reparatør med deler, arbeidstid og frakt - sannsynligvis mer.
Jeg antar at dette også er en tidlig modell (gjetning basert på serienummer og når jeg husker at den kom i hus - antar den er ca. 20 år gammel), så jeg blir usikker på om det da igjen vil komme andre reparasjonsutgifter om forholdsvis kort tid.

Argumenter for reparasjon:
- Potensielt har jeg fortsatt en knallfin forsterker i mange år til for en tålelig sum penger.
- Jeg har ikke budsjett til å erstatte den med en forsterker av samme klasse.
- Sentimental verdi - arvegods etter min far.
- Den låter gull sammen med høyttalerne mine (B&W 705)

Argumenter for å bytte ut:
- Muligheter for modernisering og bedre tilpasning til husets lyttevaner (enkelte av oss er glad i streaming og hodetelefoner)
- Andre tilkoblinger som snakker bedre sammen med digitale enheter.
- Jeg får en forsterker som utvilsomt vil holde ut i lang tid.
- Ny duppeditter pøser ut dopamin i neandertalerhjernen min

Hva mener dere her inne? Og hvis jeg kvitter meg med ECI-3, hva kan jeg med god samvittighet kreve i betaling?

Mvh
Per Anders, Kirkenes.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Ja alle valg er ikke lette. Men hadde du hatt mulighet økonomisk ville nok rådet mitt blitt att du tok en vurdering av ny forsterker. Du har bra høyttalere og forsterkeren du har er helt ok, men Eci3 er ikke så sterk. Så feks en ECi5 eller Hegel H160 vil gjøre en forskjell. Om du synes det er verdt det bør du nok få lånt deg en bedre forsterker til test. Forsterkeren Eci3 selges i god stand kanskje til rundt 6-7. Så din med reparasjons behov ville jeg anta rundt 3, men kanskje andre her som kan vurdere det bedre.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
515
Om du har råd, sett Electrocompaniet ECI-3 til lagring og kjøp en ny forsterker.

Vet ikke hvor gammel du er, men fra femtiårene og utover har man en tendens til å bli nostalgisk og sentimental. Når du blir gammel så sender du ECI-3 til service og koser deg glugg ihjel igjen med den.

Jeg banner og steiker med tanke på alt som jeg har kvittet meg med og som har forsvunnet oppigjennom.

PjotrAndrej

Fersking
Ble medlem
04.07.2025
Antall liker
1
Sted
Kirkenes
Takk for svar dere! Jeg har dessverre ikke råd til eller lagerplass til å la ECI-3 bli stående, og har en interessert kjøper.

I tillegg fikk jeg et fint tilbud på en ny forsterker, så da ble valget lettere. Tusen takk for inspill begge to, det var bra for beslutningsvegringen.

Topp Bunn