Electrocompaniet EC4.0

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.308
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
På min leting etter "ny" forforsterker har jeg kommet over en Electrocompaniet EC4.0. Er dette en "urgammel" sak? Er den noe å satse på? Finnes det noen sider meg info om eldre Electrocompaniet produkter der ute? Skulle gjerne sett bilde av den...

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.551
Torget vurderinger
11
ovitzi skrev:
På min leting etter "ny" forforsterker har jeg kommet over en Electrocompaniet EC4.0. Er dette en "urgammel" sak? Er den noe å satse på? Finnes det noen sider meg info om eldre Electrocompaniet produkter der ute? Skulle gjerne sett bilde av den...
Den er nok urgammel ja! hadde en gang en 4R og den var vel fra tidlig 90 tall.
Den var utrolig flott med gull handtak og knotter. Lydmessig så var den slik jeg husker veldig mørk og lite oppløst. Tror ikke denne er verdt så mange kronene lydmessig, med utseende er verdt en million ;D

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.551
Torget vurderinger
11
Min var lik den der, men var en "R" versjon som kom senere som "oppgradert".
Lyden er som nevnt ikke så veldig bra etter dagens normer! Men er du ute etter varm "gammeldags" lydbilde så er den grei! Men pen er den! Er etter min mening det peneste som EC har produsert ;D

K

krille_krokodille

Gjest
4.0 ble vel avløst av 4.5 hvis jeg husker rett, og sistnevnte ble gjenstand for ganske mye positiv omtale bl.a. i Lyd & Bilde i og med at forforsterkerene fram til da hadde vært 'Companiets svakeste punkt. Så selv om 4.0 sikkert er "helt grei", ville jeg kanskje sett om jeg kunne finne en 4.5 isteden.

Men er enig i at den er fin å se på. Ser ut som en million dollar. 8)

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.308
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Hmmm. Kanskje jeg må lete etter en 4.5 eller nyere da. Kjipt å "kaste bort" 2000,- hvis den ikke er noe særli bra lydmessig. Men den ser lekker ut da...

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Kaster meg på Krokodilla! Med litt tålmodighet vil du snart finne en EC-4.5 på bruktmarkedet :)

Vil du vite om den er bra, så kan du spørre RSolhaug ;D

Eier selv EC-4.5, og til 3,2k er den et av de beste hifikjøp jeg har gjort! Den er også et populært DIY oppgraderingsobjekt. Jeg skal oppgradere min egen med 4 nye kondensatorer som ifølge Solhaug selv skal løfte den helt opp i toppsjiktet! Man kan visst også hente en del på nye inn og utganger på den samt nye potmetre :)

Harald

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Ec 4.7 er jeg veldig fornøyd med, ser det er et par på finn til salgs, og mener jeg har sett en her også, pris ca 9-10K.
Den har også den gode varme lyden, men så har du den nye 4.8 som skal være hakket bedre igjen, men hakket dyrere også.
Har 4.0 og 4.5 mulighet med fjernkontroll? hvis dette har noe og si for deg da, det er noe jeg personlig vil ha.

Hilsen Morten

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.308
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
EC4.5 er nok mer i min prisklasse. Får heller gå for EC 4.7/4.8 når jeg "må" oppgradere ;D Såvidt jeg har forstått så har 4.5 fjernkontroll. Vet ikke med 4.0, men jeg tror denne er uaktuell.

Kan jo kjøpe 4.0 til DIY bruk. Da har jeg jo kabinett med volumkontroll og inngangsvelger osv. Hmmm, noen som vet om noen bra preampkit da ;)

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Hørte fra en annen som skrev om 4.0 at det ikke var fj.k. mens på 4.5 hadde han hatt før og den hadde fj.k.

Som du skriver så er det jo slik det fungerer ofte at man bygger seg oppover, man kommer liksom aldri i mål. Men gud så gøy det er med ny boks eller annen oppgradering og høre forskjell på prod.

Hilsen Morten

Topp Bunn