Sport, sykkel og trening El-sykkel / Pedelec

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hei!

Noen som har gode erfaringer å dele? Merker de er spesielt fornøyd med? Turer de ikke ville tatt på en tradisjonell sykkel, men som de har gitt seg ut på etter at de fikk en Pedelec?
Noen som har testet med beltedrift? Ser noen få sykler har dette. :)
Electrolyte Strassenfeger 02 elektrisk sykkel el-sykkel

Gjerne bilder og linker!

Ps. Trenger ingen kommentarer på at pedelecs er "juks" osv. :)

Mvh.

Rune

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.033
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke gjør slik, bare. Elsykkel er motorisert ferdsel.

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Svenska Monark och Crescent tillverkar elcyklar.
Monark - ECO 1430

Crescent - Säsongens Cyklar Klicka på Elassisterade cyklar

Tyvärr verkar inte cykeltillverkare som DBS eller Skeppshult ha någon Elcykel ännu...

@Valentino
Har en Kinatillverkad moped klass 1 (tillåten för max 45km/tim) fartbegränsaren är på de flesta Kinamoppar aka Riskokare är en rosafärgad sladd.
Bara att klippa av den, för en medelålders fet man så orkar inte motorn komma upp i över 45 knyck på annat en i nerförsbacke men för en tanig tonåring, så sticker de lätt iväg över 60 knyck.

Har för mig att även elcyklar har en liknande fartbegränsning, i Sverige 25km/tim om man inte klipper kabeln...

Sist redigert:

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Har ingen problemer med 25 kmt begrensningen. Her er det snakk om assistanse, ikke moped. :) Jeg tenker primært på hjelp i heftige bakker, kommer nok til å tråkke uten assistanse mesteparten av tida.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Hvis du skal legge litt penger i det så vil jeg anbefale å kjøpe en med Bosch motor og batteri, de er sterke og fungerer godt.
Av de billige variantene så ser Whisper og EcoRide ut til å være relativt solide.

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
"Sent skall syndaren vakna!"
Nu kommer äntligen DBS med en elsyckel.
DBS – Det elektriske eksperimentet : DBS

Uppenbart satsar DBS på en yngre/sportigare publik.
(Till skillnad mot Monark, Cresent och Skeppshult m. fl. svenska cykeltillverkare som satsar mer på bruks-elcyklar).
Får hoppas på framgång för DBS trots att de är sena med att ha elcykel/elcyklar i sortimentet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har jo vært på kurs om elsykler og greier (hos Stians Sport, som importerer Merida og E-green).

Det er tre begrensninger på elsykkel i Norge.

Motoren skal kun virke så lenge man trår.
Motoren får ikke hjelpe til i høyere hastighet enn 25 km/t (unntatt 'gåhjelp' til 6 km/t om jeg ikke husker feil).
Motoren får ha maksimalt 250 Watt effekt.

Er man utenfor dette, så er det strengt tatt en moped, med tilsvarende krav til registrering, hjelm, forsikring, og forbud mot bruk på fortau og så videre. Det er en del privatimportert og annet snusk. Jeg anbefaler å holde seg til godkjente varianter kjøpt hos skikkelige folk i Norge. Det er lite sannsynlig at politiet begynner med kontroller og lignende før det totale antallet kommer litt opp i forhold til i dag, men likevel...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
DBS er ikke lengre hva DBS var, etter at det ble kjøpt opp, og produksjonen i Norge lagt ned og flyttet utenlands.

Johan-Kr

Topp Bunn