Diverse El- nettet i Spania

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg lurer på hvordan elnettet er bygget opp i Spania. Tenker i henhold til jord etc.... Kan jeg måle noe nyttig med et voltmeter?

Ser at det er et ekstra hull for jord på veggkontaktene. Er dette en standard?
Jeg måler hele spenningen mot jord fra den ene fasen i hel huset. Regner med at det er jord i det ekstra hullet i veggkontaktene.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Lurer mer på systemet i Slovakia. Der slås strømmen av titt og ofte på vinteren for å spare strøm. Helt logisk: Jo kaldere, desto mindre strøm til folket. Jording tror jeg de ikke har hørt om en gang.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg lurer på hvordan elnettet er bygget opp i Spania. Tenker i henhold til jord etc.... Kan jeg måle noe nyttig med et voltmeter?

Ser at det er et ekstra hull for jord på veggkontaktene. Er dette en standard?
Jeg måler hele spenningen mot jord fra den ene fasen i hel huset. Regner med at det er jord i det ekstra hullet i veggkontaktene.
Jeg vet ikke hva slags nett Spania har, men da er det nok jordfeil.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Se bak kontakten om jord er koblet til....kommer selv til å renovere et sted dernede, har planer om norske uttak og støpsler for det der er der nå er en katastrofe.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Stemmer sikkert fint det der. Du skal ha 0 på den ene og 230 på den andre. Tn finnes i omtrent hele Europa bortsett fra Norge og Albania.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Det bygges TN nå ja, og på Vestlandet rundt Bergen er de langt fremme. Uansett ligger vi langt bak da stamnettet ut fra trafoene er tidkrevende og dyrt å bytte ut.

Topp Bunn