El-installasjon uten rør (flex)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Jeg ble tipset av en tidligere elektriker om at kabler kunne legges bak lister for å skjule de, men har hørt motsatt av andre. Spørsmålet er:

Finnes det muligheter til å legge elektrisk anlegg skjult bak lister, for eksempel, uten flexirør?
    Hulkil og diverse parkettlister har jo rikelig hulrom nok til en kabel, men den blir jo vanskelig å trekke om uten å ta av listene (men akkurat det er jo overkommelig!)

Med 20 mm parkett er det jo nesten som man har plass til å legge fleksi rundt langs kanten også, men man får jo ikke til å trekke rundt hjørner, - man må ta av listene her også. Kan dette være en lovlig suboptimal løsning for å skjule elektrisk?

Noen som vet?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er ikke din bekjent elektriker lenger ? Ble han fratatt fagbrevet ? ;)

For at du skal ha en godkjent løsning må kablene kunne trekkes, evt. paneler som skjuler kabler være enkle å se/demontere. Filosofien er at du bygger ikke huset for deg selv men for neste eier, og han skal slippe å ha manual for å legge om det elektriske anlegget.

En kamerat av meg fikk frest ut invers hulkil i store gulvlister (1"?)og trakk i disse, det gikk fint rundt hjørnene med 1,5 kvadrat ledere.

Selv har jeg lagt gulv med 16mm trinnlydsdemping under parketten, akkurat plass for trekkerør. Problemet er å komme opp selvsagt, men vi kunne slisse i veggene også ( siporex )

Vedlegg

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Hvorfor er ikke din bekjent elektriker lenger ? Ble han fratatt fagbrevet ?  ;)

For at du skal ha en godkjent løsning må kablene kunne trekkes, evt. paneler som skjuler kabler være enkle å se/demontere. Filosofien er at du bygger ikke huset for deg selv men for neste eier, og han skal slippe å ha manual for å legge om det elektriske anlegget.

En kamerat av meg fikk frest ut invers hulkil i store gulvlister (1"?)og trakk i disse, det gikk fint rundt hjørnene med 1,5 kvadrat ledere.

Selv har jeg lagt gulv med 16mm trinnlydsdemping under parketten, akkurat plass for trekkerør. Problemet er å komme opp selvsagt, men vi kunne slisse i veggene også ( siporex )
    Apropos hulkil: Betyr det at det ikke er noe krav om at kablene skal tres i godkjent materiale (les flex-rør) mtp brannsikkerhet og lignende?

nik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Antall liker
    13
    Hvor mye av en skjult el-installasjon har man lov å gjøre selv?
    Kan man legge rørene og trekke ledningene, slik at elektrikeren bare trenger å koble?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn