Musikk og Hi-Fi Ekstremt mye pent på forumet. Hva har dere for jobb - penger i baklomma.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hei.

Etter litt fartstid på forumet så ser jeg at mine Dynaudio Focus 110a stiller i en svak klasse når det kommer til HT og anlegg som kommer litt opp i pris. Jeg lurer ganske enkelt på hvordan dere prioriterer når det kommer til økonomi og HiFi. Jeg selv, sliter som sagt med sosial angst. Ergo så har jeg et dårlig utgangspunkt når det kommer til "store penger". Har en grei utbetaling fra NAV pr. mnd. Mtp. på hvor lite jeg egentlig gjør for pengene. Ca. 9 timer i uka med aktivitet som kan kalles en jobb for pengene jeg mottar.

Hvordan prioriterer dere når det kommer til HiFi?

- Lar dere det gå utover kjerringa og ungene?
    - Har dere en jobb som gir dere mer enn nok penger i kassa, så dere kan fint kjøpe f.eks. en Hegel h300 splitter ny en gang i mnd?
    - Sparer dere penger hardt og lenge, slik at drømmen endelig kan bli oppfylt med en dyr forsterker eller HT?
    - Selger dere det dere sitter på nå, for så investere i noe nytt?
    - Hva gjør akkurat du for at du kan få det du ønsker deg?

Jeg har en drøm, langt framme i tid. Handle meg en forsterker som kan vare en stund mtp. hva den kan drive av HT. Har blitt bitt av basillen. Kunne gjerne en vakker dag tenkt meg en forsterker jeg kunne hatt på f.eks. gutterommet. Skulle gjerne prøvd ut noen av B&W sine stativhøyttalere. Spareplan på 1500 kr. mnd. er satt opp, men det vil ta tid, som alt annet. Før en eventuell stor forsterker vil jeg prioritere best mulig lyd i mine DA. Langt fram i tid så ser jeg for meg at jeg vil ha en fast jobb som vil gi litt mer penger i baklomma, men det er nok dessverre noen år framover. Noen nytt skal jeg uansett få skaffet meg. Etter at DA kom i hus, har jeg rett og slett fått meg en hobby jeg vil tilbringe mer tid på.

Skulle ikke forundre meg om noen her på forumet har passert 1.000.000 når det kommer til HiFi. Utrolig mye pent og dyrt her på forumet.

Mvh: The Last One.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Er singel, så design er underordnet.

Bygger HT selv, og gjør det som er mulig for å skvise ut så mye ytelse som mulig med begrenset budsjett. Nå er jeg så heldig at jeg har tilgang til alt relevant utvilkingsutstyr for høyttalere.

Men som sagt, designet er ikke mye å rope hurra for.

8

8x12_TOM

Gjest
    Ja, veldig mye kult å se på forumet her, särlig på DIY fronten. Ikke så imponert over de med stor lommebok som handler dyrt bare for å vise seg. Sjelden det blir noe godlyd ut av det også.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Det er fullt mulig å realisere drømmer om en er villig til å kjøpe brukt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Bygde mye selv før i tiden, da jeg hadde tid til slikt. Kjøper nå brukt utstyr jeg vet er bra og som passer meg. Kjøper kun pick-up'er ny.

Les tester og brukeromtaler og kjøp utstyr som omsettes sjelden.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er alltid noen som har mer penger, finere bil og større hus. Prøv å ikke tenk på det.

Jeg har hørt noen oppsett til godt over milionen som låt som et digert gjesp.
    Kos deg med det du har, les og lær, spill masse musikk.
    Som flere har nevnt, kanskje DYI er noe for deg? OB, fulltoner og små og enkle rørforsterkere kan spille magisk.

Følg din smak i lydveien er det beste rådet jeg kan gi. Ingen kan fortelle deg hva som låter bedre for deg.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    For det første har jeg drevet med hifi siden 1994 og har bygget opp dagens anlegg over mange år. Dette gjelder nok for mange som etterhvert har tunge anlegg her inne. Selv har jeg opptil flere jobber. Jobber fast 120% fordelt på to jobber som i sin helhet går til å finansiere AS familien. Så har jeg en tilleggsjobb med et enkeltmannsforetak der jeg for det meste underviser freelance. Dette er godt betalte oppdrag som stort sett finansierer hifien min i tillegg til å la det dryppe litt på hu mor som er hjemme og passer etterhvert store unger som ikke trenger så mye pass lenger. Det er slik jeg løser det. Hard jobbing og langsiktige mål!

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    En ting er sikkert. Pris og lydkvalitet går IKKE alltid hånd i hånd.
    Men MATCHING av komponenter og utstyr tilpasset ditt rom og akustikk
    er alfa og omega.

Dine Focus 110A kan du fortatt dra mer kvalitet ut av etterhvert med en
    dac med pre :) Som du vet ;)

Mvh Øyvind

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    5.246
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    jeg er også en av de der ute som også sliter mye med sosial og panikk angst og dermed pga av dette ikke har noe lønnet arbeid,er arb ledig,, og motar vel ca 6000 i mnd, så jeg er vel en av de som følger det med å spare seg til fant og leve på havregryn conceptet :p at jeg velger litt enten ordentlig mat eller hobby i perioder, jeg har også alt for mange hobbyer i forhold til sykdommen og lønningene, så her blir det mere harde tider enn gode tider sånn på spare fronten :p om enn skal komme noen vei, og harde prioriteringer :p
    men er jo også mulig å oppnå så og si det enn vil for oss som kanskje ikke har det så greit om enn evner å ta tia til hjelp, men er tøffe tiltak til tider :) må selv ærlig innrømme at tanken på å selge annlegg til fordel for andre hobbyer/prosjekter har streifet meg frem og tilbake :) nettop pga det med penger , siden enn føler enn aldri kommer noen vei, men tenker også med det samme at nei det blir bare tull å selge annlegget og når jeg har brukt så mye energi på det , og hadde garantert endt opp med å h
    handle meg noe nytt før eller siden uansett,, selv sånn på anleggs fronten så kjøper jeg kun brukt nå ihvertfall , var usikker på om jeg kunne stole på brukt helt i starten men nå er jeg ikke i tvil om at det er bare tull å kjøpe nytt, og de fleste som har denne hobbyen er stort sett seriøse :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.448
    Sted
    Sølvbyen
    Det handler i stor grad om prioriteringer. Selv har jeg valgt å ikke ha bil. Det gir større frihet til å kunne gjøre andre ting.
    Skulle av og til ønske det var et reellt valg for meg også, å kunne velge å ikke ha bil. Det ville gitt meg en ganske annen økonomisk hverdag å slippe årsavgift, vedlikehold, forsikring, og ikke minst omtrent en tusenlapp i uka på bensin.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Som signaturen min avslører så finner man ikke noe million anlegg hos meg.

Musikken er # 1 og setter stor pris på det jeg har. Har aldri jaktet på det perfekte anlegg. Kan nyte musikk like mye hos folk som har snekret sammen rimelig DIY høyttalere og har eldre billige forsterkere kjøpt brukt som hos folk som nærmer seg halv mill i ny stereo.

Stort sett alltid kjøpt brukt og prøvd endel forskjellig gjennom årene, også dyrere saker men for egen del ga det ikke nødvendigvis større glede av musikken. Jeg ville for egen del feks aldri lånt penger til hifi.

Nedbetalig av gjeld og bygge opp buffer var min prioritering før hifi og andre hobbyer.

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    The Last One: BTW, hvis du har lyst å høre ett relativt rimelig DIY oppsett er det bare å ta turen inn til Trondheim.

-Tim

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Middels lønn, middels jobb, litt over middels anlegg som har sakte økt i verdi gjennom 35år.
    Tror det viktigste for de fleste her er å ha anlegg og musikklytting som en hobby, fordi hobby er gøy og musikk engasjerer.
    Så er det jo sånn at uansett hvor bra anlegg du har, så vil du alltid ønske deg litt bedre. Og dette er noe av essensen her på forumet kanskje.... drømme om bedre høyttalere, bedre platespiller osv...
    Men til alle drømmerne der ute (inkl meg selv): Bruk mer penger på musikk enn anlegg. Kjøp vinyl!! Om 20 år er det vinylen som blir tatt frem fra skapet og som kjeles med. Anlegg blir byttet ut, men vinylen du skaffer deg nå, kan være der for alltid!!

Ingen psykolog i verden kan gjøre like bra jobb som ei skive med sort gull snurrende på en spiller mens Overnite Sensation med salige Frank Zappa fyller rommet med godlyd.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.875
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har hverken hytte eller båt, og et relativt beskjedent lite hus. Anlegget, derimot, er noe jeg og madammen har uendelig mye glede av. Det spilles ikke bare vinyl eller cd, nettradioen er på fra formiddag til kveld.
    Prioriteringssak.

mvh

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Oslo
    Nå har ikke jeg det dyreste anlegget her, men det hjelper mye å bare ha en bil (som blir ganske lite brukt), begrense antall sydenturer, samt droppe hytte, båt og andre store utgiftsposter. Dessuten hjelper det med en og annen ekstra og derfor ikke planlagt utbetaling fra jobben.

En gammel venn og fuglefotograf kjøpte en gang et rådyrt teleobjektiv til kameraet sitt og fra en medfotograf fikk han kommentaren "Jaja, når man har råd til sånnt så". Min venn kikket på medfotografens SUV før han gikk og satte seg inn i sin egen utgamle toseters varebil :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Har hverken hytte eller båt, og et relativt beskjedent lite hus. Anlegget, derimot, er noe jeg og madammen har uendelig mye glede av. Det spilles ikke bare vinyl eller cd, nettradioen er på fra formiddag til kveld.
    Prioriteringssak.

mvh

R

Roysen

Gjest
    Ja, veldig mye kult å se på forumet her, särlig på DIY fronten. Ikke så imponert over de med stor lommebok som handler dyrt bare for å vise seg. Sjelden det blir noe godlyd ut av det også.
    Har du noen eksempler på noen som handler bare for å vise seg? Mer nedlatende kommentar skal man lete lenge etter. DIY vil aldri kvalitetsmessig nå opp til de beste komersielle produktene. Designerne er rett og slett overlegne. Derfor er noen villige til å legge ned mer penger. Hva i hel**** er galt med det?

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    ^ hovedsaklig at du høyst sannsynligvis prinsipielt tar feil. Alle som lager noe kommersielt må tenkte på mellom annet komponentkostnader, design, at det er mulig å få solgt produktet osv. Det finnes en rekke såkalte "kompromissløse" konstruksjoner alle med to åpne øyne ser er svært kompromissfulle. Jeg anar ikke hva eksempelvis anlegget til LMC ville ha kostet om det skulle vært et produkt med normale, kommersielle kalkyler med en passe fortjeneste til alle involverte ledd og utviklingskostadene fordelt på svært få solgte enheter, men at det ville ha kostet mye, mye mer en masse som betegnes som "all out" er det nok liten tvil om.

"All out" , "komprimissløst" osv er markedsføringsbabbel basert på de som tror på slikt. Alle skjønner vel at et komvensjonelt bassystem med 1x15" eller 2x12" ikke er kompromissløst?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Har du noen eksempler på noen som handler bare for å vise seg? Mer nedlatende kommentar skal man lete lenge etter. DIY vil aldri kvalitetsmessig nå opp til de beste komersielle produktene. Designerne er rett og slett overlegne. Derfor er noen villige til å legge ned mer penger. Hva i hel**** er galt med det?

Mvh
    Roysen
    Overaskende kommentar fra den kanten, *fniser* :D

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    DIY vil aldri kvalitetsmessig nå opp til de beste komersielle produktene. Designerne er rett og slett overlegne.
    Mvh
    Roysen

Dette er bare tull Roysen. Kommersielle produkter er ikke fundamentalt forskjellige fra DIY. Om det er en etablert produsent eller en privatperson som står for konstruksjonen har ikke noe å si. Det du hevder innebærer at nye produsenter ikke kan oppnå noe. Når man så tar hensyn til at de kommersielle aktørene stort sett aldri benytter de beste råvarene så blir det enda mer feil. Dette er så klart ett resultat av at ett firma må tjene penger. En DIY'er trenger ikke ta slike hensyn og kan fort bruke komponenter til mange ganger prisen.

R

Roysen

Gjest
    ^ hovedsaklig at du høyst sannsynligvis prinsipielt tar feil. Alle som lager noe kommersielt må tenkte på mellom annet komponentkostnader, design, at det er mulig å få solgt produktet osv. Det finnes en rekke såkalte "kompromissløse" konstruksjoner alle med to åpne øyne ser er svært kompromissfulle. Jeg anar ikke hva eksempelvis anlegget til LMC ville ha kostet om det skulle vært et produkt med normale, kommersielle kalkyler med en passe fortjeneste til alle involverte ledd og utviklingskostadene fordelt på svært få solgte enheter, men at det ville ha kostet mye, mye mer en masse som betegnes som "all out" er det nok liten tvil om.

"All out" , "komprimissløst" osv er markedsføringsbabbel basert på de som tror på slikt. Alle skjønner vel at et komvensjonelt bassystem med 1x15" eller 2x12" ikke er kompromissløst?
    Gjesp. Din mening om high end er bare basert på tro og synsing. Så det legger jeg nok ikke så mye vekt på.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    DIY vil aldri kvalitetsmessig nå opp til de beste komersielle produktene. Designerne er rett og slett overlegne.
    Mvh
    Roysen

Dette er bare tull Roysen. Kommersielle produkter er ikke fundamentalt forskjellige fra DIY. Om det er en etablert produsent eller en privatperson som står for konstruksjonen har ikke noe å si. Det du hevder innebærer at nye produsenter ikke kan oppnå noe. Når man så tar hensyn til at de kommersielle aktørene stort sett aldri benytter de beste råvarene så blir det enda mer feil. Dette er så klart ett resultat av at ett firma må tjene penger. En DIY'er trenger ikke ta slike hensyn og kan fort bruke komponenter til mange ganger prisen.
    Nei, det er dette som er korrekt. Da snakker jeg om det absolutt beste tilgjengelig komersielt. At noen skal kunne skru sammen noe på kjøkkenbenken hjemme er bare overtro samme hvilke budsjetter og kompromisser de kan overse. DIY er amatører. Komersielle aktører er profesjonelle.

Mvh
    Roysen

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.573
    Torget vurderinger
    0
    Hei venner, slapp av og senk skuldrene da. Ingen grunn til å slenge dritt om andre fordi om de har råd til anlegg andre kun kan drømme om!!

Roysen er nok en av de "mer velholdne" her inne, vurdert ut fra anlegg og biler. Og hva er galt med det da? Han kan sikkert kjøpe akkurat det han har lyst på uten å kompromisse og ære være ham for det. Det er i allefall bedre enn de som hverken har peiling eller interesse og som bare finner byens dyreste "HiFI Asyl" og bestiller "det dyreste dere kan skaffe" KUN for å kunne skryte av hvor mye det kostet. Roysen har faktisk peiling på HiFi hvilket kanskje ikke er så vanlig blandt folk som er opptatt av å tjene penger. Gi nå mannen kred for det da!

For egen del har jeg kjøpt det aller meste brukt fra folk her inne. Knallbra utstyr "til halv pris". Trikset er å IKKE fortelle "Lyset i mitt liv" hvor mye penger som er brukt!!! ;) Nå har jeg en grei økonomi så jeg behøver ikke kompromisse så mye, men det mest økonomiske er nok at jeg er fornøyd med anlegget og ikke driver med stadige bytter i jakten på "HiFI Nirvana". Hva gjelder bil og båt hjelper det faktisk å legge drømmenivået så høyt at man uansett ikke har råd!!:rolleyes: Da slipper man å realitetsbehandle kompromissene.;)

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.605
    Sted
    Oslo
    Kommersielle aktører regner såvidt jeg vet 7-10x produksjonspris på utsalg. Det skulle gi en del rom for en som virkelig kan sine saker å bygge noe bedre selv. Ihvertfall hvis han ikke teller hvor mange timer han bruker på utviklingen.

For meg som ikke har den kunnskapen eller lyst til å ha bygging som hobby er det triveligere å kjøpe, men jeg er litt imponert over de som klarer det selv.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    DIY er amatører. Komersielle aktører er profesjonelle.

Mvh
    Roysen
    At man er en komersiell aktør betyr vel bare at man prøver å tjene penger på det man driver med, ikke at man nødvendigvis er flinkere til det man driver med enn dem som ikke prøver å tjene penger?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7

Mvh
    Roysen
    At man er en komersiell aktør betyr vel bare at man prøver å tjene penger på det man driver med, ikke at man nødvendigvis er flinkere til det man driver med enn dem som ikke prøver å tjene penger?
    Det er helt korrekt.
    Artig at noen føler behov for å forsvare sine investeringer med å komme med slikt tullprat hehe.

R

Roysen

Gjest
    Snakker vi om kvaliteten på produktene eller pris? Jeg trodde det var kvaliteten vi snakket om og da er det ingen tvil om at de beste komersielle produktene er helt overlegne helt uavhengig av hvilke budsettkalkyler overivrige DIYere måtte koke opp for å forsvare sine kreasjoner. Jeg gjentar at man sammenligner profesjonelle med amatører.

Se f.eks. alle simulasjon, modellerings og testverktøyene Magico har til rådighet.

Mvh
    Roysen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Nå har ikke jeg det dyreste anlegget her, men det hjelper mye å bare ha en bil (som blir ganske lite brukt), begrense antall sydenturer, samt droppe hytte, båt og andre store utgiftsposter. Dessuten hjelper det med en og annen ekstra og derfor ikke planlagt utbetaling fra jobben.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Det er helt korrekt.
    Artig at noen føler behov for å forsvare sine investeringer med å komme med slikt tullprat hehe.
    He-he! Når man ikke har bedre argumenter enn å kalle det andre skriver tullprat, vet motparten at diskusjonen kan legges død. Det vil ikke komme noe fornuftig likevel.

Mvh
    Roysen

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    5.246
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    det som ihvertfall er fordelen til de som kan klare å sette seg inn i regnestykkene og målingene til å konstruere høyttalere selv er jo at de kan bygge helt etter sine egne ører å faktisk få akkurat hva de er ute etter til slutt etter mye hodebry, og finsnekring og med riktig verktøy såklart :) om enn har kunnskapen og fingernemsken som trengs for å lage ordentlige høyttalere så er det jo ikke heller umulig å lage high end høyttalere selv :) kan like godt bli like overasket over ``hjemme mekk `` som noen kaller det som dyre fabrikkbygg :) og som sagt fleste fabrikker sparer kroner på enkle ting som utgjør store forskjeller, pga de skal spare litt her og litt der, og tjene litt her og litt der :) med unntak av noen kompromissløse selskaper ,, beklager denne off topicen

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.985
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Spiralis her, virkelig! Og som andre sier; de kommersielle gir ikke ved dørene. Å gange med 7-10 er nok helt riktig ift komponentverdi.. Har man kroner så er det bare å handle i vei. Det er det minste problemet, men har man ikke må man tenke litt i svingene. Og det er ikke dumt.. Trådstarter bør bygge videre på sine Dynaudio Fokus 110a. Tenk på kilde og forsterker.. F.eks en EC 120 AW med en brukbar volumstyrt DAC. Da er du langt på vei. Ta også en titt på delefilteret i 110'erne.. Masse å hentelydmessig der..

Bare i god mening!

mvh
    lassemann

R

Roysen

Gjest
    Å tro at enhver DIYer klarer å konstruere høyttalere som lyder akkurat som de vil er nok temmelig naivt. Sannheten er nok temmelig langt unna.

Mvh
    Roysen

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    5.246
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    er jo ikke det jeg ville frem til da men jeg ville si at det er fullt mulig å lage gode høyttalere for de som har den evne til å bygge :) ikke dermed sagt at alle som snekrer hjemme får spikra opp et kjempe resultat , for det er ikke selvfølge i det hele tatt :)
    mvh ivan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn