Ekstern lydprosessor Dirac/YPAO

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.046
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Min Yamaha hjemmekinopreamp har YPAO korreksjonskrets.
Oppsettet er for tiden 2 stk hovedhøyttalere og 2 subber (høyre og venstre kanal)
Nå leser jeg at YPAO ikke er optimal i subområdet og jeg ser derfor for meg at Dirac er et bedre instrument.
Jeg har en analog Dirac fra MiniDSP som jeg lurer på hvordan den skal kobles opp for best nytteeffekt for i stereo når jeg har separate poweramp for subbene:

1) Koble Dirac mellom pre og til alle 4 effektkanaler via 2 stk Y-ledd
2) Koble Dirac kun mellom sub-utgang og sub-amper og la YPAO ta seg av effektrinn til hovedhøyttalerene
3) Koble Dirac til mellom Pre og en stereobuffer med 4 kanaler ut til alle 4 effektkanalene.
4) Slutte å lese slikt sludder
5) Noen må saksøkes

Ka du tru/ ka du veit?
Takknemlig for innspill

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
2
Oppsettet er for tiden 2 stk hovedhøyttalere og 2 subber (høyre og venstre kanal)
Nå leser jeg at YPAO ikke er optimal i subområdet og jeg ser derfor for meg at Dirac er et bedre instrument.
Jeg har en analog Dirac fra MiniDSP som jeg lurer på hvordan den skal kobles opp for best nytteeffekt for i stereo når jeg har separate poweramp for subbene:

2) Koble Dirac kun mellom sub-utgang og sub-amper og la YPAO ta seg av effektrinn til hovedhøyttalerene
3) Koble Dirac til mellom Pre og en stereobuffer med 4 kanaler ut til alle 4 effektkanalene.
5) Noen må saksøkes

Ka du tru/ ka du veit?
Takknemlig for innspill
Dette kommer jo litt an på hvor i frekvensgangen din du evt har størst problemer. Og hvilken versjon av YPAO du har.
Til suber så kan du jo også slippe unne med litt enklere EQ enn dirac vil jeg tro. Jeg bruker en Mini-DSP 2x4 mellom receiver og suber med godt resultat.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.046
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Takker fror svar. Har samme maskin som deg. Ønsket ligger i kunne forme bassresponsen til fri target-kurve.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med Torolan, Dette kommer ann på hva du vil inn å korrigere selv. Men også hvilke kasser du vil justere Høyttalere, subber eller begge deler.

Kører du med korreksjonen ved 2.2 kanals lytting? Har ikke den Yamaha mulighet for å justere mmanuellt i etterkant?

For evnt å få egenvurdering på alle tilkoblinger til pre, så må Dirac boksen din inn på preout utgangene.

Jeg ville nok ha prøvd å justere subben manuellt. Men først ville jeg ha prøvd å plassere meg ut av problemene. Om det er mulighet for det. Hva føler du ikke sitter?

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
2
Takker fror svar. Har samme maskin som deg. Ønsket ligger i kunne forme bassresponsen til fri target-kurve.
Ok.
Jeg vil si at dette kommer an på hvor problemene dine ligger. For er du litt heldig så kan du komme veldig langt med YPAO , også til subene. Men det er noen begrensinger på hvilke frekvenser du kan "angripe" .
Du har jo 4 EQ bånd per sub , og frekvensene du kan gå inn å justere er 31,39,49,62,78,99 og 125 hz. Og du kan justere Q-verdi slik at du bestemmer hvor bredt filteret skal virke. Så er dine problemer i nærheten av disse frekvensene , så kan du komme langt på vei. Og får å finne ut det , så bør det jo måles.
Vil du ikke gjøre målinger , og du vil ha en billig automatisk sub EQ som virker , så hadde jeg vurdert en Antimode. Den gjør alt selv , og er veldig enkel i bruk . DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema Subwooferkalibrering

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.046
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hei Retep, ser du har fått gromt utstyr siden jeg besøkte deg i fjor :eek:
Jeg vet ingenting om lyden i oppsettet ennå (ikke målt), men jeg leser at Audessey og YPOA ikke håndterer ringing i bass under 80 hz, men det skal angivelig algoritmen til Dirac greie.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har kommet inn noen ting siden jul ja. Tror jeg sier meg happy for en stund.

Så, jeg leser det slik at du leser deg til proble. Siden du ikke helt vet hva som burde gjøres. Er det noe i lyden du hører idag som gjør at du tror du har problemer? Torolan er inne på noe. Har du ringing i bassen?

Jeg personlig har slutta å fikse på ting jeg ikke hører. Høres kanskje rart ut, men dette gjør at jeg nå nyter musikk på en helt annen måte. Skal man tro alt man leser. Så blir det mye å rette på..

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
2
Hei Retep, ser du har fått gromt utstyr siden jeg besøkte deg i fjor :eek:
Jeg vet ingenting om lyden i oppsettet ennå (ikke målt), men jeg leser at Audessey og YPOA ikke håndterer ringing i bass under 80 hz, men det skal angivelig algoritmen til Dirac greie.
Det er mulig det. Men da er jo spørsmålet om du har boomy bass i det området ? Opplever du at du har problemer i bassen generelt ? Er det ullent og upresist , eller synes du det ganske brukbart. Er det brukbart så kan du finpusse mye med YPAO manuelt. Har du store problem så bør du vel kanskje vurdere noen bassfeller hvis du ikke allerede har det. Det kan gjøre mer med lyden enn RK , og særlig mtp. etterklang eller ringing . Men slikt tar jo litt plass da , så jeg vet ikke hvilke muligheter du har.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Har du mye ringing i bassen så bør du absolutt til med bassfeller. Dette er noe som romkorreksjonsprogrammer har vanskelig for å gjøre noe med. Decay i bass bør løses ved å benytte akustikktiltak, ikke romkorreksjon.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.046
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Jeg har nok lest frem en problemstilling ja...
Har måleutstyr som jeg vil benytte når prosjekthøyttalerne er på plass. Men plass til bassfeller er det dessverre ikke i denne lille kåken.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
2
Jeg har nok lest frem en problemstilling ja...
Har måleutstyr som jeg vil benytte når prosjekthøyttalerne er på plass. Men plass til bassfeller er det dessverre ikke i denne lille kåken.
Da foreslår jeg at du avventer en avgjørelse til du får målt hvilke problemer du har :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13

5) Noen må saksøkes

Ka du tru/ ka du veit?
Takknemlig for innspill

Har selv Dirac 88A og med de seneste justeringer er det ganske rått hva den klarer å gjøre, ikke minst iforhold til Audyssey og XT32.

88A er en 8-kanals RK og plasseres mellom Pre og effektrinn igjennom analoge eller balanserte Phoenix kontakter. Det finnes også en HDMI utgave men der er du begrenset til 2 innganger. Er svært enkel å sette opp og med de siste oppgraderingene fra Minidsp er softwaren lettflytende og problemfri. Custom kurver er særdeles enkelt å lage seg eller du kan hente inn kurvene fra de med lang erfaring bort på avsforumet.

_mg_0887.jpg

4 forskjellige presets kan lagres noe som er helt topp for meg.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

5) Noen må saksøkes

Ka du tru/ ka du veit?
Takknemlig for innspill

Har selv Dirac 88A og med de seneste justeringer er det ganske rått hva den klarer å gjøre, ikke minst iforhold til Audyssey og XT32.

88A er en 8-kanals RK og plasseres mellom Pre og effektrinn igjennom analoge eller balanserte Phoenix kontakter. Det finnes også en HDMI utgave men der er du begrenset til 2 innganger. Er svært enkel å sette opp og med de siste oppgraderingene fra Minidsp er softwaren lettflytende og problemfri. Custom kurver er særdeles enkelt å lage seg eller du kan hente inn kurvene fra de med lang erfaring bort på avsforumet.

Vis vedlegget 342375

4 forskjellige presets kan lagres noe som er helt topp for meg.
Har du Prosessor i Audessy off el?

Hvordan finner du frem til delay setting på alle kanaler?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Fikk ikke med meg denne ^^ Delay setter Dirac når den gjør målingene, det er ingen mulighet å tweake disse i ettertid slik det er lagt opp nå.

Audyssey er satt til `off` og alt av avstander er satt til 0 i min Marantz 8801.

Topp Bunn