Ekstern lagring for musikk mm

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Lurer på om noen her inne har erfaring med store eksterne disker?

Har kikket litt på NAS lagring med RAID system. Synes allikevel dette er vel dyrt (4500 for NAS kabinettet + diskene) i tillegg til at det ser ut til å være en maks begrensning på 3 TB.

Har en gammel PC stående og lurer på om noen har noe fornuftig å si om Windows Home Server eller tilsvarende systemer? Burde jo fungere på tilsvarende måte til en brøkdels av prisen.

N

nb

Gjest
I utgangspunktet kan (nesten) en hvilkensomhelst PC/OS brukes til dette. Server-OSer som MS Home Server har en del funksjonalitet som er gunstig (pooling av disker, backuprutiner og slikt). Men i utgangspunktet er jobben som skal gjøres for maskinen temmelig enkel. Linux-baserte løsninger er jo gratis på programvaresiden, men læringskurven kan være temmelig bratt om du ikke har vært borti systemet før.

Husk på at om du har en gammel PC, kan du trenge ny diskkontroller, større strømforsyning, nettverkskort osv avhengig av hva du har fra før, det koster fort noen kroner det også. Det er også greit å ha raske USB-porter for å kunne ta backup til f.eks. en ekstern harddisk.

Jeg har inntrykk av at konsensus er at NAS-boker er noe overpriset, er praktiske og har litt for lavt nerdepotensiale til at de argeste datagutta synes det er stas.

Husk også på at 3 TB er MYE plass om du skal lagre musikk. I FLAC-format burde du få noe slikt som 8000 CD-er om jeg ikke regner helt feil. Skal du lagre film i HD, går derimot plassen fort.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Joda.. 3TB er mye, men på sikt er det jo ikke sikkert at det er det? jeg synes uansett det er for dyrt å kjøpe et NAS kabinett når det ikke kan administrere mer enn 3 TB. Hvorfor kan det ikke det forresten? Finnes sikkert 10 TB disker om 3-4 år...

Derfor kom jeg på at jeg har en gammel PC stående og støver ned. Hadde vært genialt å gjøre om denne til en server og bare koblet opp på nettverket.

Har sjekket litt på freenas.com og litt om MS Home Server, men har ikke helt forstått det ennå.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dersom du bare skal bruke den som filserver tilknyttet et hjemmenettverk med snor eller trådløst trenger du (jeg går ut fra at du har et oppegående OS på den støvete maskinen, helst XP... Dersom du ikke det har fins det Linuxalternativer, men de vet jeg absolutt zilch om.) Det er helt unødvendig med FreeNAS eller HomeServer dersom du ikke absolutt vil, da.. Når det blir snakk om TB lagring, er det vel i dag RAID 5 som gjør nytta; du får kjøpt billige RAIDkontrollere hos Komplett, Mamoz eller andre. Mer enn 4-500 kr for en RAIDkontroller er blodpris. Regner med at maskina er så ny at det er PCI og ikke ISAslotter (nyere enn 10 år..). Så trenger du nettverkstilkobling, det har du sannsynligvis på hovedkortet, ellers er det billig hos de samme. Alltid litt styr å sette opp første gang, med separat formatering av HDDene før oppsett av RAIDet, kanskje kontrolleren bare støtter SATA 1, så du må jumpre diskene ned, men det går som regel greit. Jeg kan ikke se at det er mer som er nødvendig. Forresten: alltid greit å ha OSet på en liten disk utenom RAIDET, ellers blir det lett krøll når ting skjærer seg. Så får det være en smakssak om du kjører off-site backup, det blir fort dyrt med en haug disker. Smertegrensen går vel i dag ved 500GB-disker til en tusenlapp. Jeg ville kjøpt 3 500GBdisker og satt dem opp i RAID5, og så kjøpt til en når de blir fulle. Skal vi se.. Det blir akkurat en TB kapasitet.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/levels/singleLevel5-c.html
Forbehold: Jeg har bare satt opp RAID1, men vurderer å endre til RAID5, og jeg gruer litt for jobben.

Bernt K

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
berxter skrev:
Dersom du bare skal bruke den som filserver tilknyttet et hjemmenettverk med snor eller trådløst trenger du (jeg går ut fra at du har et oppegående OS på den støvete maskinen, helst XP... Dersom du ikke det har fins det Linuxalternativer, men de vet jeg absolutt zilch om.) Det er helt unødvendig med FreeNAS eller HomeServer dersom du ikke absolutt vil, da.. Når det blir snakk om TB lagring, er det vel i dag RAID 5 som gjør nytta; du får kjøpt billige RAIDkontrollere hos Komplett, Mamoz eller andre. Mer enn 4-500 kr for en RAIDkontroller er blodpris. Regner med at maskina er så ny at det er PCI og ikke ISAslotter (nyere enn 10 år..). Så trenger du nettverkstilkobling, det har du sannsynligvis på hovedkortet, ellers er det billig hos de samme. Alltid litt styr å sette opp første gang, med separat formatering av HDDene før oppsett av RAIDet, kanskje kontrolleren bare støtter SATA 1, så du må jumpre diskene ned, men det går som regel greit. Jeg kan ikke se at det er mer som er nødvendig. Forresten: alltid greit å ha OSet på en liten disk utenom RAIDET, ellers blir det lett krøll når ting skjærer seg. Så får det være en smakssak om du kjører off-site backup, det blir fort dyrt med en haug disker. Smertegrensen går vel i dag ved 500GB-disker til en tusenlapp. Jeg ville kjøpt 3 500GBdisker og satt dem opp i RAID5, og så kjøpt til en når de blir fulle. Skal vi se.. Det blir akkurat en TB kapasitet.
Forbehold: Jeg har bare satt opp RAID1, men vurderer å endre til RAID5, og jeg gruer litt for jobben.

Bernt K
Takker! :)

Om jeg har forstått deg rett, trenger jeg da kun en raid kontroller og 3 harddisker. Men hvordan finner man disse diskene på nettet om man ikke gjør noe softwaremessig? Legger de seg under mine nettverkssteder? Og det store spørsmålet: kan en mac benytte en XP maskin som server?

N

nb

Gjest
Du oppretter en arbeidsgruppe og deler ut diskene gjennom Windows. Du deler en katalog ved å høyreklikke på den og velge "sharing". Bare google litt på windows, file server, sharing, map network drive og lignende, så finner du nok en kokebokoppskrift du kan bruke.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du må selvsagt dele ut disken på nettverket (høyreklikk i XP), så leiter du deg fram til den i My Network Places på andre maskiner, så dukker den automagisk opp neste gang. Jeg ser at jeg var litt slepphendt med kjeften i sted, det er selvsagt helt avhengig av hva du skal bruke den til. Tilgang til disken får du slik, men dersom du skal streame musikk må du ha dedikert software til det. Dersom du går for Squeezebox/ Transporter følger den aldeles utmerkede Slimserver med. Ellers er FreeNas og HomeServer sikkert ok, uten at jeg har prøvd dem. MAC? Hva er det, en slags sykdom? ;D
EDIT: Urgh, slått med 15 sekunder.

Bernt K

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Da nærmer jeg meg kanskje en løsning...

Men disken skal primært brukes som et musikkbibliotek og da blir det jo streaming over nettet. Er dette et problem?

PS: MAC er ikke en sykdom, men en kur.... ;)

N

nb

Gjest
Streaming over nett er ikke noe problem. Om du har muligheten, ville jeg lagt kablet nett da ytelsen er høyere og mer pålitelig, men om du har ok forhold skal det også gå greit på trådløst. Trådløst (med dagens hastigheter) kan dog bli i snaueste laget om du har tenkt å streame film i noenlunde kvalitet.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Takker! :) Nok et problem løst...

Jeg er uansett ikke en trådlås-tilhenger...

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
berxter skrev:
Dersom du bare skal bruke den som filserver tilknyttet et hjemmenettverk med snor eller trådløst trenger du (jeg går ut fra at du har et oppegående OS på den støvete maskinen,

<Massiv snipp>
Forresten: alltid greit å ha OSet på en liten disk utenom RAIDET, ellers blir det lett krøll når ting skjærer seg. Så får det være en smakssak om du kjører off-site backup, det blir fort dyrt med en haug disker. Smertegrensen går vel i dag ved 500GB-disker til en tusenlapp. Jeg ville kjøpt 3 500GBdisker og satt dem opp i RAID5, og så kjøpt til en når de blir fulle. Skal vi se.. Det blir akkurat en TB kapasitet.

Bernt K
Og da fjerner jeg forbeholdet! Satte i går opp 3 stk 400GBdisker i RAID 5, og det gikk absolutt lett, elegant, kjapt og smertefritt. Kjøpte en billig SATARAIDkontroller hos Mamoz, og brukte 2 gamle og en ny HDD, og RAIDet var oppe og gikk på en halvtime. Rettnok tok det mange timer å kopiere over innholdet fra backupdisken min, men dette synes som om det ble bra. Så har jeg prøvd det også. Det doblet lagringsplassen min, og bør holde i flere år. Det ble også vesentlig billigere enn å kjøpe TB-disker og sette i RAID 1.

Bernt K

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg lurer på å lage server av noe gammelt ræl som jeg måtte finne på finn.no. Men hva slags maskin bruker minst strøm? En celeron eller pentium 3? noen ideer?

G

Gjestemedlem

Gjest
Rockefoten skrev:
jeg lurer på å lage server av noe gammelt ræl som jeg måtte finne på finn.no. Men hva slags maskin bruker minst strøm? En celeron eller pentium 3? noen ideer?
Ble laget noe strømsvake prosessorer som ikke krevde vifte for en tid siden. De de lå vel like under 1GHz mener jeg å huske: 'Via Eden'
Kjør disse med Linux så har han en stabil server som er billig i drift.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Rockefoten skrev:
Ble laget noe strømsvake prosessorer som ikke krevde vifte for en tid siden. De de lå vel like under 1GHz mener jeg å huske: 'Via Eden'
Kjør disse med Linux så har han en stabil server som er billig i drift.
Og jeg tror ikke det lønner seg å gå så langt tilbake som til Celeron osv. Tror nok det er klokest å kjøpe noe med et så nytt hovedkort at det både støtter SATA og har hardwarestøtte for SATARAID. I dag kan du sikkert tro at de/n gamle IDE-disken/e klarer seg, men du kan ta deg f... på at du før eller siden vil ha svæææær disk evt sette opp et RAID, og da er SATA veien å gå.
Det finnes mye billig rundt omkring, deler er billige og det er fryktelig lett å mekke en maskin selv.

Bernt K

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.380
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Én faktor som taler mot å benytte hardware-raid er at dersom raid-hardwaren svikter, vil man ha STORE problemer med å restaurere dataene sine dersom man ikke får tak i en mer eller mindre identisk raid-kontroller. Det vil i praksis si at dersom man setter opp en slik løsning med tanke på beskyttelse mot data-tap, bør man vurdere å kjøpe en ekstra, identisk kontroller eller hovedkort, som man har lager som reserve.

For Linux-brukere er software-raid (1 eller 5) et alternativ som er både billig, robust, hardware-uavhengig, og mer enn raskt nok til det bruk vi snakker om her.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nja, det spørs når det ryker. Ved RAID 1 kan du jo bare plukke ut en av diskene og lese rett fra den. Selvsagt, ryker'n under skriving.... Dann haben Man ein Ei gelagt.

Bernt K

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.380
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Nja, det spørs når det ryker. Ved RAID 1 kan du jo bare plukke ut en av diskene og lese rett fra den. Selvsagt, ryker'n under skriving.... Dann haben Man ein Ei gelagt.

Bernt K
Ja, jeg burde vært mer spesifikk. Min kommentar gjaldt RAID-5 i hardware.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Backup er juks, særlig hvis en kjører RAID, men det hender at jeg bruker både bukseseler og belte (og har off-site backup liggende på jobben; det kan jo bli fåttåtibrann, må vite).

Bernt K

Topp Bunn