Eine Kleine Nachtmusik - en litt utfordrende innspilling

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hva velger man da? Jeg har Orpheus Chamber Orchestra Neville Marriner. Jeg ser for meg en innspilling på originalinstrumenter, hvor man formelig kan føle harpiksen sprute, og høre den tørre og sprø klangen fra strykerne.
Litt "rampete" liksom. Og med all respekt for Orpheus og Marriner; rampete er liksom ikke det første ordet jeg kommer på.
Noen forslag?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.959
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke sikker på om dette er rampete nok for deg men jeg liker denne; Andrew Manze/ the English Concert på Harmonia Mundi.
front.jpg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.448
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke originalinstrumenter, men kvass som et samuraisverd er Hagen Quartett. Mulig at du må fleske til og kjøpe hele Mozartboksen deres for å få den, men det er ikke noe dårlig kjøp. Heller et av de bedre man kan gjøre.
MOZART The String Quartets Hagen Quartett - Catalogue - Deutsche Grammophon
Ser ikke bort fra at den kan fås latterlig billig fra one of the usual providers.

EDIT: KV525 kan også lastes ned som FLAC fra DG. Rull litt nedover i linken over så finner du den.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Min favoritt av dette verket er Takács Quartets versjon.
Nå er det lenge siden jeg hørte den. (finnes i en kasse et sted i kjelleren) men det er noe med det ensemblet som tiltaler meg og fester seg i hukommelsen. Sitter faktisk og hører dem spille Beethoven nå.
Ikke orginalistrumenter her heller, men instrument og buer høres slik det bør gjøre på konsert.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takker for tipsene.
Alle forslagene ser til å passe godt til det jeg er ute etter, enten det er på originalinstrumenter eller ikke.
Det er jo ikke sikkert at originalinstrumenter er et must selv om jeg tok det for gitt.
Alle forslagene skal utforskes! ;)

Topp Bunn