Ein ny riaa hadde vore fint.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skal tru om ein ikkje må vurdere ny riaa snart. Eg skulle gjerne ha ein med skikkeleg gain (vi bør vel ha rundt 70 dB for å vere sikre på å kunne ta ut potensialet i svake mc-pickupsignal?), mange justeringar utan å opne opp boksen m.m., aller helst rørbasert. Trur eg.
    Eg har tankar om både det eine og det andre, men vil no invitere til ein idedugnad. Kva skikkelege riaatrinn burde vurderast? Sjølvsagt har eg lyst på både Aestetix, Manley, ARC, Rouge, og ei bråte andre. Men no er eg i ei fase der eg faktisk er takksam for tips....

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Jeg ser på decware zp3, rør-riaa, for mc må du legge på step-up. Kjenner produktene hans godt. Og skulle ønske jeg kunne bestilt en slik nå, men må betale rettskatt først. Folk jeg snakker med som har den er superfornøyde, og dette folk som er rimelig glad i å være audiofile

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    En Ref.2 fra ARC og du har et svært godt riaa.Og så behøver det ikke bli så kostbart heller da du må kjøpe det brukt.
    Jeg var griseheldig og fikk kjøpt mitt for 36K.Dette er fra 2010 og er strøkent.Og det ser ut som det passer til det meste av pickuper.
    Jeg mener dette er et av de beste som går å skaffe til en fornuftig pris.Shindo har også noe meget bra.Og i samme slengen må jeg ikke glemme
    VanDenHul.Blant disse tre kandidater er det nok et som bør passe.
    Mvh Kenneth

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.394
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Testet ikke du en Cary PH 302 Mk1 og var veldig fornøyd, A-Arve? Hva med Mk2 da, som er mye mer fleksibel?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Kan vel anbefale det jeg havnet på selv etter litt utprøving, EAR 324.
    Gain er maks 72db. Alle innstillinger er enkle å komme til.
    Det er riktignok ikke rør i denne, men jeg tror ikke den står tilbake for noe med rør i.
    Balanserte utganger i tillegg til rca.
    Kan brukes til 2 platespillere samtidig, men det er kun 1 mc inngang.

Den er akkurat så fleksibel jeg vil ha, enkel utforming, ganske liten og avgir ikke varme, så den kan lett plasseres i en hylle eller skap.

Det er god lyd i boksen også :cool:

haifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    100
    Sted
    Ås
    Hva med en EAR 834P Deluxe med rør? Jeg bruker den sammen med en Dynavector 20x2 low mc. Veldig bra.

ear_834pd_1.jpg

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.898
    Sted
    Verdens navle
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe ultimat med Hagerman Trumpet Reference
    Hagerman Audio Labs Trumpet Reference Vacuum Tube Phonostage — Audiophilia

Vis vedlegget 336522

Hvis du føler deg litt mer rasjonell, fremstår PS Audio Nuwave som et stødig valg.
    PS Audio NuWave Phono Converter | The Absolute Sound
    Vis vedlegget 336524
    Hvis du derimot føler deg betraktelig mer tøylesløs, er det kanskje bare EMT JPA-66 som holder.
    Vis vedlegget 336523
    Dæven den EMT'en var fin...:D

Eller så er vel kanskje en Zanden heller ikke å forakte, med flere forskjellige EQ kurver.

Zanden Model 1300 Phono Stage (Hi-Fi+) | Hi-Fi+

Vedlegg

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det er kostbart
    Stort sett alt som er bra koster.Å ha ett middels riaa på pickuper er nesten helt bortkastet.Da får du ikke utnyttet pickup til det maksimale.
    Dette gjelder både MM og kanskje spesielt MC.Pickuper som har et middelmådig riaa spiller ikke bra og det høres.
    Jeg har hørt mange budsjett pickuper våkne til liv med riaa som er litt klasse over.Det finnes mange slike og det er bare å finne det rette for
    akkurat dine ører.
    Mvh Kenneth

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.530
    Dumt spørsmål kanskje, men hva er i veien med det du har?

opptatt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Antall liker
    60
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Tar av hatten og bukker og skraper når en ser hva dere har av utstyr/ Riaa

Noen av disse Riaa trinnene trenger en jo Teknisk fagskole for å stille in.

Toget har nok godt for meg . for lang tid tilbake.

Venligst

Imponert :)

M

medlem215396

Gjest
    Ser du skriver rør, har ikke du en lp12? Hva med Uphorik?

Mvh

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting er i vegen. Men den nye armen har forløyst såpass mykje godlyd på dei relativt smålåtne pickupane DV10x5 og Denon 103 at eg berre må sikre at potensialet får blomstre heile vegen. Har høyrt mellom anna AirTight PC 3 heime hos Rudi, og dersom du les kva han skriv om den dyrare PC 1, skjønar du sikkert...
    Det er ein viss risiko for at eg kjem til å prøve ein slik pickup, og då trur eg faktisk at eg må opp ein divisjon eller tre frå min eigentleg svært så hyggjelege Musical Fidelity VINL.

Dersom du treng vinylrigg, skal eg leggje ut ei pakkeløysing på børsen....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    1. Tar av hatten og bukker og skraper når en ser hva dere har av utstyr/ Riaa

2. Noen av disse Riaa trinnene trenger en jo Teknisk fagskole for å stille in.

3. Toget har nok godt for meg . for lang tid tilbake.

Venligst

Imponert :)
    1. Det var då aldeles unødvendig, lat som du er heime...:)
    2. Eigentleg er det ikkje så veldig mykje styr. Og den siste biten tek du etter øyret. Ein treng berre masse sjølvtillit...
    3. Det går alltid eit tog. Og det er mange rimelege billettar også.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.710
    Synes du bør også vurdere ASR Basis Exclusive
    Jeg har denne sammen med en Emitter 2 Exclusive - mer enn nok gain med en Ortofon A90 og lyden er på et nivå hvor jeg egentlig ikke tenker på annen forsterkning (har helt falt til ro der...)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.018
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange interessante innspill, for en som tenker litt i samme baner som Arve.
    Kunne godt tenke meg å prøve balansert drift hele veien gjennom, og Linn Uphorik har jeg tenkt på en stund.
    Må også innrømme at jeg er litt nysgjerrig på hva man kan få ut av en fullspekket lavstatusboks som ProJect Phonobox RS.

Nusse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    174
    Jeg ser du nevner Aesthetix som et alternativ. Jeg har nå brukt en Rhea Signature i tre - fire år og er meget godt fornøyd med denne. Jeg har også en ASR Basis Eksklusive som nevnes av ch i forrige innlegg. Etter mye lytting kom jeg frem til at ASR riaaen gjorde underverker med en Lyra Kleos jeg hadde en gang, men i forhold til andre pickuper er det nok ikke tvil om at Aesthixen er hakket bedre. Jeg bruker også Aesthetix riaa mest som følge at at jeg balanserer et transistoranlegg med denne rørriaaen. Fungerer utmerket. Jeg har vel kun hørt en riaa som i forhold til mitt anlegg er klart bedre enn Rhea Signaturen. Det er den største VTL riaaen. Ren og skjær fløyelslåt fra denne. Aesthetix har dog IO serien som nok matcher VTL riaaen, men da blir det så dyrt at det ikke er aktuelt for meg i alle fall. Anbefaler således å teste en Rhea Signature. Den har også en del andre fordeler enn bare lyden. Både gain og load kan justeres mens riaaen er i bruk. Enkelt å høre hva hvilke innstillinger som låter best da. I tillegg har den innebygget demagnetiserer. Du harer forskjell før og etter. Og avslutningsvis; Rhea Signaturen har tre innganger.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    267
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting er i vegen. Men den nye armen har forløyst såpass mykje godlyd på dei relativt smålåtne pickupane DV10x5 og Denon 103 at eg berre må sikre at potensialet får blomstre heile vegen. Har høyrt mellom anna AirTight PC 3 heime hos Rudi, og dersom du les kva han skriv om den dyrare PC 1, skjønar du sikkert...
    Det er ein viss risiko for at eg kjem til å prøve ein slik pickup, og då trur eg faktisk at eg må opp ein divisjon eller tre frå min eigentleg svært så hyggjelege Musical Fidelity VINL.

Dersom du treng vinylrigg, skal eg leggje ut ei pakkeløysing på børsen....
    Hei Arve
    Ser du er ute etter nytt riaa trinn når eventuelt en annen Pu dukker opp i heimen :cool:
    Bruker selv samme riaa som du og har gode resultater med og kjøre på med step up inn på MM og bruke en Mc Pu,kansje du ikke skal avskrive ditt riaa trinn
    og jakte på step Up å Pu :p
    Mvh Roy

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vi liker jo og anbefale eget utstyr i slike tråder så jeg sier ikke annet enn at Air Tight PC-1 og ARC Ref. RIAA låter fantastisk bra.:)

• Liker
    Reaksjoner: soa
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn