Juss og økonomi Eiendomsskatt fra 1000,- til 5000,-

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.721
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg har fått en økning i eiendomsskatten fra 1000,- til 5000,- fra i fjor. Bor i Skedsmo kommune.

Er det noen som har opplevet det samme?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
Det er lovbestemt hvor mye den kan økes fra år til år, husker ille satsene. Det gjelder da selve skattesatsen. Kommunen kan også ha foretatt en sjablongmessig verivurdering og komment frem til at forrige estimat for verdien til eiendommen var for lavt.

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Fra under tusenlappen til knappe 6 tusen her...

U

Utgatt11378

Gjest
Lenge leve våre politikere....bruker masse peeng som de ikke har og velter regningen over på huseierne...lurer på om vi kan gjøre det samme...bare andre vei!?
Vh

S

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.082
Lenge leve våre politikere....bruker masse peeng som de ikke har og velter regningen over på huseierne...lurer på om vi kan gjøre det samme...bare andre vei!?
Vh

S
Fysj og fysj, pengene blir skuslet bort på skole, helse, omsorg, vei, kultur og annet rask. Tenk om vi hadde fått beholde pengene selv og kost oss med dyrere Hi-fi, finere biler, lengere reiser....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.127
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vh

S
Fysj og fysj, pengene blir skuslet bort på skole, helse, omsorg, vei, kultur og annet rask. Tenk om vi hadde fått beholde pengene selv og kost oss med dyrere Hi-fi, finere biler, lengere reiser....
Ja, det er godt å vite at eiendomsskatten ikke går til NAVere, asylanter og oppblåste byråkratier......det er kanskje inntektsskatten som dekker det. :D

mvh

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.205
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det er nå kjedelig å betale avgifter og skatter på penger man tjener, bruker, sparer og i tillegg på det gamle huset man såvidt har råd til.

U

Utgatt11378

Gjest
Vh

S
TIL SKOLE + + + I alle dager,betaler du ikke ordinære avgifter og skatter....og tror du virkelig at eiendomsskatten går til det? I de fleste tilfeller er vel argumentet at kommuneøkonomien er i minus...hvorfor er den det...jo, fordi dine kjære politikere bruker penger de ikke har og må nedbetale lånene sine...men det har de ikke råd til...derfor en patetisk avgift!
Vh

S

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Jupp... kommunene må enten senke tilbudet til sine innbyggere eller dekke inn inntektstapet. Regjeringen overfører jo mindre penger samtidig som de har redusert formueskatten. Nå skal vel ikke huseierne klage, da de har særdeles gode skatteordninger som rentefradrag, likningsverdi, skattefri fortjeneste osv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kommunepolitikerne må sette næring etter tæring. De må fordele de pengene de har, og ikke straks begynne å konfiskere og stjele fra dem som bor i kommunen for å tilfredsstille sine grandiose vyer og sløseriønsker hvis inntektene faller et år.

Har en kommune dårlig råd er som oftest årsaken dårlig politisk styring, og forrige politikerkulls uansvarlige ødsleri. Luksusfellen, og det må dekkes inn ved å ta ansvar og ikke ved å stjele ytterligere fra uskyldige innbyggere.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
jeg foreslår at Gjestemedlem blir kommunepolitiker og selv ser hvor kutt smertefritt kan utføres. Kanskje han da vil finne ut at disse kuttene allerede er utført.

U

Utgatt11378

Gjest
jeg foreslår at Gjestemedlem blir kommunepolitiker og selv ser hvor kutt smertefritt kan utføres. Kanskje han da vil finne ut at disse kuttene allerede er utført.
Påenget er vel å spørre...hvorfor ble det slik at økonomien til kommunene rakner...overforbruk rett og slett...jeg kan ikke bruke mere enn jeg har uansett...eller jo det kan jeg , men er det lurt da ? Hadde kommunene tatt 90% i skatt , hadde de neppe vært forsynt...!

G

Gjestemedlem

Gjest
Mage politikere, spesielt lokalpolitikere sørger for å bli valgt gjennom løfter om ting kommunen ikke har råd til. Den eneste måten de kan innfri på, og dermed bli gjenvalgt, er å stjele pengene fra innbyggerne for å finansiere sine fagre vyer.

Alternativet er å nedstemme kleptokrater.

En ærlig politiker snakker om prioriteringer. Både opp og ned. Politikere som ikke er villige til dette er uærlige banditter.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
Mange kommuner raserer sin egen økonomi på idioti. Les om amfi-tomten i Ørsta eller stranda skisenter. De kom seg på ROBEK helt på egen hånd.

C

cruiser

Gjest
Mage politikere, spesielt lokalpolitikere sørger for å bli valgt gjennom løfter om ting kommunen ikke har råd til. Den eneste måten de kan innfri på, og dermed bli gjenvalgt, er å stjele pengene fra innbyggerne for å finansiere sine fagre vyer.

En ærlig politiker snakker om prioriteringer. Både opp og ned. Politikere som ikke er villige til dette er uærlige banditter.
Ok, trodde ikke økte skatter var no ninjatriks for å bli gjenvalgt.. skulle sikkert konsultert statsviter/teolog/koranviter/landbruksekspert Gjestemedlem før jeg tenkte meg om

G

Gjestemedlem

Gjest

Ok, trodde ikke økte skatter var no ninjatriks for å bli gjenvalgt.. skulle sikkert konsultert statsviter/teolog/koranviter/landbruksekspert Gjestemedlem før jeg tenkte meg om
Skattene snakkes ikke mye om før valget. Da er det bare fagre løfter, vyer og lovnader om ødsling i øst og vest.

Ransaking av lokale bannkonti med tilhørende konfiskering av midler kommer i etterkant... når de samme politikere forstår at det ikke er dekning for det de har lovet... og de desperat må få tak i penger på en eller annen måte.

Da selger de eller pantsetter verdier og eiendom (frp metoden), eller så stjeler de pengene fra de som tilfeldigvis bor i nærheten (sosialistmetoden), eller tar opp dyre lån eller gambler i derviatmarkedet (AP/SP - metoden)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.082
Da selger de eller pantsetter verdier og eiendom (frp metoden), eller så stjeler de pengene fra de som tilfeldigvis bor i nærheten (sosialistmetoden), eller tar opp dyre lån eller gambler i derviatmarkedet (AP/SP - metoden)
Eller freppemetoden. I min hjemkommune var det kun bynære områder som hadde eiendomskatt før FrP/Høyre vant valget. De lovet å fjerne den. Året etter ble det innført eiendomskatt i hele kommunen.
Nå skal det også sies at de fleste kommuner er rådmannstyrte. Kommunepolitikerene vedtar bare rådmannens innstilling.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
ja... overforbruk... selv om forbruk er feil ord å bruke. sykehjemsplasser, brannverntjeneste, barnevern, avløp, renovasjon, veier, feiertjeneste, jurister, it-tjenester, saksbehandlere, utdanning, vedlikehold av skolebygg(som alltid blir nedprioritert, fordi et sted må man jo spare, og ett år med vedlikehold tar man glatt igjen neste år, ikke sant?). osv.

PS! ifølge enkelte partier er alle disse byråkrater...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
Klassisk eksempel på overforbruk: Tell antall kulturhus i Norge.

Stjørdal: Et sted med 22.000 innbyggere. Ligger 30 minutter fra Trondheim med alt av tilbud. Lurt sted å bruke 600 millioner på et kulturhus? Neppe.
Måløy: Kommuneøkonomien knekt fordi noen var så lure å finne på at de skulle ha Tall Ships Race der.

Eksempelene er endeløse for den som gidder å lete.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
selvsagt er det massevis av eksempler på investeringer som kunne vært bedre. Dog må det nevnes at kultur er mer enn tv-titting, fotball og skiskyting. Kultur gir mening i hverdagen og virker forebyggende på helsen.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
selvsagt er det massevis av eksempler på investeringer som kunne vært bedre. Dog må det nevnes at kultur er mer enn tv-titting, fotball og skiskyting. Kultur gir mening i hverdagen og virker forebyggende på helsen.
Jeg er ikke mot kultur, ei heller lokalt, men disse kulturpalassene på mindre steder har en svært sur eim av monumentbygging over seg. Særlig på steder som ligger nærme større byer hvor det finnes et veldig stort tilbud. Kolbotn f.eks. Ikke lange veien til Oslo hvor tilbudet uansett er ca 500 ganger så stort.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
unnskyld, men jeg vil ikke si 30 minutter reisetid med bil til tilbudet for et stort tilbud, uavhengig av hvor mye som finnes 30 minutter unna.

U

Utgatt11378

Gjest
Virker på meg her som om at noen av "skrivarane" mener og tror at avgifter er veien til den totale lykke !
Vh

S

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå synes jeg ikke en tusing var så mye i eiendomsskatt. Jeg betaler 1400kr i eiendomsskatt på hytta på 30kvm (og 57kr to ganger i året på uthuset til hytta)... Dette er ikke i en slik "hyttekommune" som er nedrent av investorer som skal ha hyttetomt, så reell takst på hytta er ca 250-300k.

Johan-Kr

B

Briern

Gjest
Det er et tankekors at velfødde borgere i velstående kommuner slipper unna både arveavgift og eiendomsskatt. I tillegg degger finansdepartementet enda mere for denne gruppen rike velfødde mennesker ved å gjøre unntak fra kontinuitetsprinsippet når det gjelder salg av bolig/fritidsbolig som kunne vært solgt skattefritt av arvelater. Disse menneskene kan benytte markedsverdien på dødsfallstidspunktet som inngangsverdi ved senere salg, såfremt de selger det innende lovbestemte frister. Så arver du et hus med markedsverdi 20 millioner så kan du selge det for 20 millioner skattefritt dersom du selger det innen et år etter dødsdato. Denne utsatte gruppen har også fått redusert statskatten på formue fra 0,4 til 0,15%.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.082
Det er et tankekors at velfødde borgere i velstående kommuner slipper unna både arveavgift og eiendomsskatt. I tillegg degger finansdepartementet enda mere for denne gruppen rike velfødde mennesker ved å gjøre unntak fra kontinuitetsprinsippet når det gjelder salg av bolig/fritidsbolig som kunne vært solgt skattefritt av arvelater. Disse menneskene kan benytte markedsverdien på dødsfallstidspunktet som inngangsverdi ved senere salg, såfremt de selger det innende lovbestemte frister. Så arver du et hus med markedsverdi 20 millioner så kan du selge det for 20 millioner skattefritt dersom du selger det innen et år etter dødsdato. Denne utsatte gruppen har også fått redusert statskatten på formue fra 0,4 til 0,15%.
Vi visste vel hvem som kom til å bli degget med etter valget i 2013? De som sutrer mest over skatteskjerpelsen er også blandt de som stemte inn dagens Regjering.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har ingen anelse om hva jeg kommer til å stemme i lokalvalget, har ikke sett på hva partiene ønsker. Men noen partier snakker om å innføre eiendomsskatt. Mao. vilkårlig stjele penger fra folk som er så usosialistiske at de eier sitt eget hjem for å sløse dem bort på flagrende valgkampløfter. Så lett å være raus med andre menneskers penger og eiendom. Det blir vel den viktigste saken for mitt vedkommende, samt minst mulig religiøse selvsagt.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Gjestemedlem skal stemme pensjonistpartiet, leser jeg.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.714
Torget vurderinger
1
Fint det der med skole og helse. Mindre bra at det går med til å gjøre politikere og deres venner til millionærer.
Det foregår en storstilt plyndring av feleskassa; direkte i form av obskjønt gunstige lønn og pensjonsbetingelser, fiktive stillinger som konsulenter og rådgivere tildelt venner, samt konsulenttjenester priset 100X markedsverdi kjøpt fra venner av eliten. Jeg har sett konsulentrapporter som utgjør to timers abrbeid priset til 2 millioner.

En av grunnene til forskjellene i Norge øker. Administrasjonseliten har dobblet lønna på få år. Skatteviljen blant vanlige folk avtar når lpolitikere (og deres venner) blir rikere og rikere, samtidig som veiene blir dårligere og dårligere. .

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
administrasjonseliten? du må gjerne utdype og komme med lønnseksempler.

Topp Bunn