eget lytterom - råd

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Jeg er uvitende om akustikk, og trenger råd.

Vi skal flytte, og jeg har mulighet til å få eget lytterom. Rommet er ca 3*3 meter. Ordinær takhøyde. Gipsvegger innvendig. Trehus. Den ene veggen består av vinduer. Er det mulig å gjøre dette til et bra lytterom? Er det stort nok? Vil jeg få problemer med stående bølger på grunn av rommets utforming?

Jeg har ikke allverdens penger å bruke på akustikk-tiltak, men eget rom gjør jo at man står relativt fritt. Høyttalerne er Spendor s8e. Jeg håper at jeg slipper å bytte ut dem, men det er selvsagt en mulighet, hvis rommet fungerer bedre da.

Alternativet er å plassere anlegget i en større stue.

Tips?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Akustikk er ikke akkurat det jeg kan mest om - men jeg har to små lytterom. Det ene er på ca. 15 kvm og det andre er på ca. 7 kvm. Jeg har aldri fått noen gulvstående høyttalere til å spille bra i noen av disse rommene - prøvde et par stykker, i takt med at oppgraderinger gjorde dem overflødige i stueanlegget - men endte opp med stativhøyttalere pluss sub i begge de små rommene mine. 9 kvm høres smått ut til dine høyttalere. Det er mulig at dempetiltak kan hjelpe en del, men skal du ha litt avstand fra høyttalerne til alle veggene - som du bør ha med så store høyttalere - ligger det i sakens natur at det nesten uansett blir ekstrem nærfeltslytting her.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Like mål er ikke det mest gunstige. Har du andre hensyn enn HiFien og lommeboka? Dersom ikke, så kan det hende at det er fordelaktig å kle sideveggene med «akustikkpaneler» (f.eks. perforerte treplater) og bruke isolasjonen i veggene som et akustisk virkemiddel (absorbsjon).

mvh
KJ

Topp Bunn