egen strøm linje fra sikringsboksen, er det verdt kronene?

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
har tenkt på å bruke noen kroner på elektriker for å legge en egen kurs til anlegget, har to spørsmål, er det verdt pengene ? bør man oste på noe annet enn en vanlig to og en halv kvdrat kabel i samme sleng?

kom igjen med meninger og erfaringer, alt blir tatt imot med takk:)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Hvis det gir deg ro i sjelen er det verdt pengene.

Med tanke på elektrisk støy er det en fordel å få støykilder som f. eks. lysarmaturer og SMPS forsyninger på anen kurs enn anlegget. Ohms last er det derimot positivt å ha på samme kurs.

Personlig har jeg aldri tatt meg bryet med å legge opp dedikert kurs selv om det er noe jeg enkelt, rimelig og lovlig kan gjøre selv.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Mht evt. nettstøy o.l. er det ofte en fordel å gjøre tiltak der støyen oppstår, dvs nettfilter og andre tiltak på støykildene. Ikke nødvenigvis til husalteret, selv om enkelte deler av husalteret også kan være støykilder - disse behandles i tilfelle enkeltvis.

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Mht evt. nettstøy o.l. er det ofte en fordel å gjøre tiltak der støyen oppstår, dvs nettfilter og andre tiltak på støykildene. Ikke nødvenigvis til husalteret, selv om enkelte deler av husalteret også kan være støykilder - disse behandles i tilfelle enkeltvis.

mvh
KJ
+1

Det er sånn det gjøres med frekvensomformere i industrien.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Jeg har god erfaring med å bo i et hus med lite industri/næring i nærheten, tilårskomne naboer (med antatt lite gadgets) i umiddelbar nærhet og veldig få switchede strømforsyninger slik at nettet ser ut til å være ganske bra her med lite eksterne forstyrrelser. Jada, SMPS finnes her også (ladere og PC-PS f.eks), men i kontrollerte mengder og normalt utkoblet hvis det er behov for kritisk lytting. Foretrekker også 230V spot'er fremfor 24V til tross for dårligere virkningsgrad, da disse er langt billigere og med færre feilkilder. Egentlig er dette ca det samme som ble skrevet ovenfor, men en mulig praktisk tilnærming. Ellers vil anlegget etterhvert få 2 stk dedikerte 16A kurser om ikke annet for å slippe utilsiktet utkobling ved støvsuging etc, enfase inntak anno 1970 (inntil far får ut fingern og får koblet inn den siste fasen som ligger der og gliser) setter sine spor. En fordel skal man ha ved å bo på landet (=villastrøk på Hamar).

Om dedikerte kurser er vedt kronene? For meg som kan og har lov til å gjøre dette selv og kjøper materiell fra grossist så er det definitivt verdt pengene. Jeg vil nok si ja ellers også da man kan få større avstand til ledningsbåren støy og dermed får dempning av denne. Og selvfølgelig for sjelefreden.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.472
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hva bør en gjøre i selve sikringsboksen for denne dedikerte kursen? Jeg er plaget med termostater i fra andre ovner her jeg bor. Vil dette forsvinne med dediktert kurs eller vil støyen gå via sikringskapet og ut i anlegget?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du har tenkt å bytte litt apparater fremover så er det verdt å tenke på at ikke alle apparater har soft start. F.eks gjelder det alt fra Naim og sikkert mange flere. Da vil du kunne få problemer dersom du velger en kvikk automat.

Nå ser jeg at tråden flommer over med solid kompetanse fra Anonym, KJ og Trondmeg, som alle har et langt høyere nivå elektrokompetanse enn hva jeg vil nå noengang ; men om jeg i all amatørskap skal tilråde noe "attåt" så er det å velge seg en treg automatsikring (C- eller D-karakteristikk).

Dette av personlig erfaring med standard B-automat på min 16A jordede hifikurs… det er et langt rituale med sikringen for å få fyrt opp hele hifien de få gangene i året etter at den har vært avslått.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Til tross for din beskjedenhet har du tilstrekkelig kompetanse her, Vidar. C eller D karakteristikk er klart å foretrekke ved dedikerte audiokurser da disse tåler høye startstrømmer. Dette er normalt overhodet ingen problem i en vanlig enebolig selv om det skal dokumenteres mht utløsningstid.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.472
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det hender jeg tar kursen om jeg må starte opp skilletrafoen jeg har på 2000vA. Den hjelper heller ikke mot termostatstøyen.

Skal ha det med trege sikringer i bakhodet. Jeg har en kompis med autorisasjon som sikkert kan legge inn en egen kurs mot noen vinylskiver xD

Men det jeg lurte på var hva mer i selve sikringsboksen som burde på plass. Eventuelt å sette filter på ALLE de andre kursene enn hi fi kursen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skjønte det Skink, men har ikke noe svar til deg da jeg ikke aner. Svaret mitt var misvisende nok bare ment som et attåt-tips til jokris som skal legge egen kurs.

Topp Bunn