egen kurs

Lookie

Medlem
Ble medlem
18.11.2015
Antall liker
1
Hei! jeg holder på å få lagt egen kurs til anlegget, har lest litt og snakket med et par, men skulle gjerne hørt noen erfaringer ifra de som faktisk har lagt opp kurs. Så fikk jeg spørsmål fra elektrikeren om jeg ville ha filter på kursen, er det noen fordeler med å ha / ikke ha det?
i mitt hode vil jeg også kunne droppe å legge penger i en strømpadde ettersom det blir 6 innganger på kursen, så jeg slipper det leddet. Vil det være riktig?

har også en xlr kabel som hadde brudd i 1/3 som er til reparasjon, vil denne bli helt "frisk" igjen eller vil den være preget av skaden på noen som helst måte, erfaringer?

setter pris på all hjelp!

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei Lookie, velkommen her på forumet.

Snakket elektrikeren noget om hva det var for et type filter han tenkte på at instalere ?

Går ut fra at der er tale om at korte kablet ned til hvor brudstedet er opstået, for der efter at lodde kontakten på igen.
Hvor bra resutatet bliver, er da avhengi hvor bra reparetøren er til at lodde:)
Hva er det for et kabel, er det dyrt, ell?..
Vis det er et vanlig Xlr, kabel kan det jo være at der er nogen som har et liggende som de ikke trenger længere.

Du ka jo sende mig en personlig mail, så skal jeg gå i komode skuffen imorgen og se om der ikke ligger en som jeg ikke har behov for mere, - du skal få den for frakt prisen, da du er ny her og da det jo snart er jul.:)

ER det et digital kabel ell vanlig anelog kabel der her er tale om?

Mvh.

Hi-rex

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Følger!

Jeg holder på å (vente på BKK og elektriker og) få nytt inntak med nytt sikringsskap i boden. Har strukket ny kabel av type: | 3 Core Screened Grey Mains Power Cable, PVC Sheath, 300 V, 50m Length | fra sikringsskap opp til HiFi anlegget. Blir spennende å høre resultatet

Elektriker mente at det var bedre å bruke finværn som settes i stikket da de allikevel bare beskytter ett par meter i hver retning.

Lookie

Medlem
Ble medlem
18.11.2015
Antall liker
1
tusen takk for velkomsten hi-rex!

nei han snakket ikke noe om hvilken type filter det var, han sa at det kostet et par hundre for et slikt filter, så sikkert 200-300,-. Det er jo noe som jeg så klart bare kan prøve for å bli en erfaring rikere. men om det er slik at noen filter egner seg bedre til musikk en andre er vel sjansene for å treffe det "riktige" ikke så store ettersom han ikke er noen hifi ekspert. Gleder meg veldig til å få høre hvor mye en kurs utgjør, har nå støy ifra andre saker, selvfølgelig gir noen saker mer støy en andre, og noen gir det jeg vil påstå å være ekstrem støy, høres veldig godt i effektforsterkerne og dac, men om det gjør mer en å utelukke støyen blir spennende å høre!

når det gjelder kabelen så er det en audience kabel som det er puttet litt penger i, tusen takk for at du tilbyr deg å hjelpe meg ut med kabler, men det er ikke nødvendig. Har et par monster kabler som jeg kjører med imens audience kabelen er inne, personlig synes jeg selvfølgelig at audience kabelen er bedre, så håper den blir like god. Om ikke må jeg så klart se etter et nytt par på sikt ettersom jeg vil høre hvordan det blir å få koblet i stereo, kjører mono nå, men slik det er nå har jeg ikke nok utganger på forforsterkeren så må få byttet den.

forstår jeg deg riktig aheibo at elektrikeren mente det var bedre med finværn i stikket fremfor filter på kursen?
skal høre hvilken type filter han har tenkt å bruke og lufte dette med finværn for han, så kan man jo få flere meninger.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.229
Sted
Ytterst i havgapet...
Når elektrikeren sa filter, så mente han antageligvis overspennigsvern i sikringsskapet. Det er å vanlig å ha et grovvern i hovedskapet og evt finvern på stikk der man mener det er nødvendig. Teknisk sett et slags filter, men ikke for støy.

Lookie

Medlem
Ble medlem
18.11.2015
Antall liker
1
det er mulig Aurora, jeg skal høre med han. Jeg er som sagt ganske blank selv, så takker for givende svar!
men et overspenningsvern kan vel ikke føre noen "ulempe" med seg? så da sier man ja takk til dette å putter det inn?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.229
Sted
Ytterst i havgapet...
Ifølge reviderte forskrifter skal det være overspenningsvern i skapet - ingen dum ide i det hele tatt :)

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Antall liker
743
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Bruk Jordfeilautomat sikring på stereoen din, og ingen ting annet,så slipper du og reise på ferie til alle punkter i huset ditt for og finne feilen.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
ok Lookie, er lidt usikker på hva der vil være best i dit tilfæle, hos mig er kursen en 16 amp treg da jeg tidligere har haft problemer med at starte op de største effekt trin på en 13 amp kurs og derfra er der lagt et kabel frem en padde fra transparent( Powerbank 6).

Derudover har jeg ingen filtrering pr dags dato, har tidliger prøvet m transparent power kabler m filter og det gav kansje lidt,- men det var absolut ikke dag og nat.

M, en ven av mig har et regulær fillter pmed tilhørende filtrerede power kabler for alle produkterne hans, kansje jeg skule prøve at låne dette opset vis han skal på hytten i julen.

Uanset er dette en halv kostbar løsning, og personlig er jeg nok mere av den overbevisning at ingen filter er bedre en filter, medmindre at man lokalt har problemer som man er nød til at gøre noget ved,. hva jeg havde på min tidligere bopæl.

Hel og lykke med dit nye opset.

Mvh

Lookie

Medlem
Ble medlem
18.11.2015
Antall liker
1
det var ikke overspenningsvern han mente, tenkte om det var dette han mente med filter som du nevner Aurora så ville det vært naturlig at det ikke var der siden han spurte. Men jeg har overspenningsvern og jordfeilsautomat. Det var et filter som han nevnte igjen, han skulle lete opp navnet, så skal jeg jo slenge det ut så snart jeg vet! :)
skal flytte anlegget fra en bolig til en annen, men vet hva som har skapt støyen der det står nå, så en "ferie" runde har det vært! Men med ny kurs på det nye stedet så kan det bare bli bedre, så vi får se! :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.229
Sted
Ytterst i havgapet...
Det blir i så fall den første elektrikeren jeg har hørt om som skjønner hva et filter er.... legg ut navn og nummer, - på filteret....:)

Lookie

Medlem
Ble medlem
18.11.2015
Antall liker
1
ja, det skal jeg selvfølgelig gjøre så snart jeg vet! :) snakket forsåvidt med to andre elektrikere idag som ikke hadde hørt om dette (til hjemme bruk), men de skulle ta det opp i avdelingen å sjekke litt, så skulle jeg få et svar fra den kanten om 2 dager. De syntes også det hørtes rart ut å ha dette (om det finnes) i sikringsskapet, for de ville hatt noe sånn så nære stikket som mulig så det ikke ble plukket opp noe på veien til det eventuelle filteret. Men vi får se, blir spennende å få svar fra flere kanter, så kan jeg sitte her uvitende imens ???

Lookie

Medlem
Ble medlem
18.11.2015
Antall liker
1
vi kunne ha opp galvanisk skille, skilletrafo, Og ferittkjernefilter - ikke at det skulle ha så mye for seg ifølge han, men kan måle kontinuiteten å sjekke jorda.

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg har hatt BKK og elektriker på besøk! Hadde strukket denne kabelen ned til nytt inntak på forhånd: | 3 Core Screened Grey Mains Power Cable, PVC Sheath |
Er 2x4mm + 6mm til jord. Ligner på "LMC" kabelen.

Har fra før lagt opp den mellom 5 Furutech stikk og laget eurokabler av samme kabel med Furutech kontakter så en vesentlig oppgradering har jeg (og fruen) allerede opplevd, men da gått i gamle ledninger gjennom ett spagetti system elektrikern fikk vondt i magen av. Nå med ny kabel på egen 16A jordfeilautomat direkte fra nytt strøminntak (80A) låter det mer kontrollert. Frekvensresponsen har endret seg noe så jeg har måtte vinkle høyttalerne litt mer innover, noe jeg syntes var litt rart..

Prøver å lære meg mastering så er ekstremt opptatt av Nivå, nivå, nivå. Kjører forforsterker på samme nivå konstant og bruker DAC for å dra ned på ting som er høyere mastret. Og det som er litt snodig er at nivået har blitt litt lavere med nytt inntak. Ikke mye, men rett og slett mer kontrollert. Spilte Mad House av Rihanna for fruen med dac på fullt, en sang som tidligere har vært så høy at hun har hatt problemer med å høre på, men nå var det innafor. Så begge opplever lavere nivå.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
Sorry to late men LMC kablet er ikke godt. Egen kurs er et must så det bliver sikkert godt.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har hatt BKK og elektriker på besøk! Hadde strukket denne kabelen ned til nytt inntak på forhånd: | 3 Core Screened Grey Mains Power Cable, PVC Sheath |
Er 2x4mm + 6mm til jord. Ligner på "LMC" kabelen.

Har fra før lagt opp den mellom 5 Furutech stikk og laget eurokabler av samme kabel med Furutech kontakter så en vesentlig oppgradering har jeg (og fruen) allerede opplevd, men da gått i gamle ledninger gjennom ett spagetti system elektrikern fikk vondt i magen av. Nå med ny kabel på egen 16A jordfeilautomat direkte fra nytt strøminntak (80A) låter det mer kontrollert. Frekvensresponsen har endret seg noe så jeg har måtte vinkle høyttalerne litt mer innover, noe jeg syntes var litt rart..

Prøver å lære meg mastering så er ekstremt opptatt av Nivå, nivå, nivå. Kjører forforsterker på samme nivå konstant og bruker DAC for å dra ned på ting som er høyere mastret. Og det som er litt snodig er at nivået har blitt litt lavere med nytt inntak. Ikke mye, men rett og slett mer kontrollert. Spilte Mad House av Rihanna for fruen med dac på fullt, en sang som tidligere har vært så høy at hun har hatt problemer med å høre på, men nå var det innafor. Så begge opplever lavere nivå.
Det er mange som opplever mindre støy og, kanskje aller mest, bortfall av forvrengning som om volumet er mindre. Kan det tenkes at det er noe slikt du opplever?

Topp Bunn