Forsterkere Effektforsterker til Dali ikon 7

Despicable Me

Medlem
Ble medlem
20.02.2014
Antall liker
20
Sted
Fosen
Min bror trenger hjelp angående kjøp av effektforsterker til sine Ikon7.
Er det noen som har erfaring/vet om et godt tips?
Han har nå H/K 980 som forsterker,og den vil nok bli brukt videre som forforsterker.
Tips til merker som kan "dempe" diskanten noe?

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
788
Torget vurderinger
8
Hva med en Electrocompaniet aw 60, de begynner å gå nokså billig brukt. Hvordan de passer til en hk980 som pre vet jeg ikke, men vil tro de ihvertfall kan bidra til å kontrollere tendenser til en litt ivrig topp i Ikon 7.. om effektbehovet er større, så har jo "companiet" også større effekttrinn. Ellers ser jeg at cambridge via hifiklubben har ett helt nytt effekttrinn som ser nokså spennende ut W651.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg vet det ikke er det du spør om men har han prøvd andre kabler? Hva har han nå?
Noe med litt 'mørk signatur' kan gjøre underverker, Monster f.eks.
Ellers har jo plassering av høyttalere og innredning/akustikk mye og si. Prøv mindre 'toe in' kanskje.

Men det høres vel ut som han vil ha en forsterker så jeg bør vel holde kjeft :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.259
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg hadde Ikon 7 når de kom ut, jeg prøvde flere forsterkere. Eneste jeg ble fornøyd med var vel en PS Audio HCA-2. Sjelden å finne til salgs her men dukker stadig opp på Audiogon og Ebay.

M

mfufu

Gjest
Har hørt at flere har hatt samme problemet med diskant med Dali og H/K komboen.
Selv hadde jeg god erfaring med Electrocompaniet til Dali Ikon (ikke 7 men 6 riktignok). En "varm" forsterker vil gjøre susen, har også hørt Denon på Dali Ikon og det også fungerer bra. Før EC hadde jeg en Onkyo receiver som også var en fair match om en ikke like god som EC eller Denon.

Så mao. EC og Denon kan ihvertfal jeg anbefale og teste ut :)

Ellers finnes det flere tråder med fokus på rom og akustikk, kanskje det kan være ett billigere alternativ hvis man har mulighet til og eksperimentere med plassering av høyttalerne, eventuellt plassering av sofaen eller hele anlegget for den saks skyld. Eventuellt eksperimentere med akustiske tiltak.

L

Laban MK2

Gjest
Dali Ikon 7 med rør er tingen glem SS amp det spiller bare andre verdenskrig .

Mvh

Ex eier Dali ikon 7-5 / vocal 2

Despicable Me

Medlem
Ble medlem
20.02.2014
Antall liker
20
Sted
Fosen
Takker for alle svar.
Han skal få prøve xtz sin effektforsterker på Lørda`n,så får vi se om han liker lyde fra den.
Er Abrahamsen strømsterk,slik at den driver Ikon 7 godt?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Abrahamsen selger ut V-serien kjempebillig nå. Det burde funke supert.

Despicable Me

Medlem
Ble medlem
20.02.2014
Antall liker
20
Sted
Fosen
Så du mener at Abrahamsen klarer å drive de godt?
Er det et bedre alternativ enn Emotiva xpa-2?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En XPA-2 har jo ca. 4 ganger mer effekt, så det kommer jo an på volumet du liker å spille på, men jeg tror nok at Abrahamsen burde bli en god match. Emotiva har jeg aldri hørt, men har tro på den også.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når det er sagt, så tror jeg personlig at en forsterkers lydsignatur i all hovedsak sitter i forforsterker-trinnet, men andre kan sikkert være svært uenige med meg i det også. ;)

M

mfufu

Gjest
Har hørt Emotiva, storebroren til den du nevner. Har ikke hørt Abrahamsen forsterkere, men jeg sammenlignet Emotivan (XPR-2) med EC (AW180) hjemme i stuen, og hvis det er greit og anta at EC og Abrahamsen er like i lyden (?) så vil Abrahamsen passe bedre til Dali Ikon serien enn Emotiva, da Emotiva er litt mer rå og brutale, eller frempå, i øvre mellomtone og diskant enn typiske Abrahamsen produkter. Men for all del, jeg tror Emotiva er undervurdert her på hifisentralen, de imponerte og spiller veldig bra, men allt avhenger av matching :)

M

mfufu

Gjest
Når det er sagt, så tror jeg personlig at en forsterkers lydsignatur i all hovedsak sitter i forforsterker-trinnet, men andre kan sikkert være svært uenige med meg i det også. ;)
Det er min erfaring også :)

Despicable Me

Medlem
Ble medlem
20.02.2014
Antall liker
20
Sted
Fosen
Jeg mistenker litt av det samme som Dere når det gjelder forforsterker:cool:.
Vi får se hva det blir til.
Jeg har også villet gått for EC,da jeg liker lyden fra dem.
Mulig jeg lurer han til å kjøpe en annen forforsterker også:D

Topp Bunn