EC power

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vurderer å booste EC komboen min. Består i dag av ECD1, EC4.7 & AW120DMB tilkoblet B&W 804N
Spørsmålet blir som følger: hva er fordene/ulempene med å skaffe en ekstra AW120 og brokoble disse kontra å selge denne og gå for f.eks AW180 eller AW250?
Etter hva jeg har forstått så er oppgradering til EC4.8 et kraftig løft, men jeg tror dette blir et annet kapittel.

Nysgjerrig hilsen
Luvaton

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Luvaton skrev:
Vurderer å booste EC komboen min. Består i dag av ECD1, EC4.7 & AW120DMB tilkoblet B&W 804N
Spørsmålet blir som følger: hva er fordene/ulempene med å skaffe en ekstra AW120 og brokoble disse kontra å selge denne og gå for f.eks AW180 eller AW250?
Etter hva jeg har forstått så er oppgradering til EC4.8 et kraftig løft, men jeg tror dette blir et annet kapittel.

Nysgjerrig hilsen
Luvaton
det lurer jeg også på.......................

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kommer mest an på hvorfor du vil bytte og hvilken musikksmak du har. De to alternativene (enten brokoblet AW120DMB eller AW180M/AW250R) blir nokså forskjellige.

AW180M/AW250R anses gjerne som litt mørkere i klangen enn AW120DMB. Jeg hadde AW180M tidligere. Veldig bra forsterkere, men mine dynaBel Euforia ble for tungdrevne for dem. Det gikk utover både dynamikk og stereoperspektiv. AW250R ga omtrent samme resultat. Derimot ble resultatet fenomenalt med et par Nemoer. Bunnløs kraft og en enorm presisjon i plasseringen av lydbildet. Nemoene er brokoblede AW180M. Brokoblede AW120DMB skulle tilsvare AW400, sånn omtrent. Dine B&W er nok ikke riktig like krevende som Euforiaene, så du burde få bedre resultater også med AW180M og AW250R. Likevel, jeg forestiller meg at det er en bedre kombinasjon for klassisk musikk og akustisk jazz enn for rock.

Kan bekrefte at 4.8 er en stor endring fra 4.7. Jeg har hatt begge. EC4.8 har en mer "moderne" og presis lyd, mens 4.7 er mørkere og glattere. EC4.8 og Nemo med dynaBel Euforia er fortsatt noe av det beste jeg har hørt - a match made in heaven (eller på Skårer, Tau og Tveita, nærmere bestemt). Selv har jeg riktignok bygd om til aktiv drift med en liten stabel klasse-D-forsterkere, romkorreksjon osv, som er lettere å få til i mitt rom, men referansen er fortsatt EC4.8 og Nemo i et godt lytterom.

Selv ville jeg forsøkt brokobling først. Det er enkelt å få til, du vil få mye mer krefter og mindre forvrengning, og det er ikke spesielt vanskelig å bli kvitt den ekstra forsterkeren igjen om du ikke er fornøyd med resultatet. Vær oppmerksom på at du får 6 dB ekstra gain ved brokobling (med mindre det allerede er innebygd en kompensasjon for dette i forsterkeren - har ikke sjekket).

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takker for svar.
Blir nok spilt mer rock enn klassisk og jazz her i huset, så da er kanskje AW120 å foretrekke.
Er der noen negative sider ved brokoblingen? Har hørt at de jobber som en bil som kjører i 100km/t i andre gir om du forstår hva jeg mener. Er dette reellt eller fikser EC dette med glans?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Luvaton skrev:
Takker for svar.
Blir nok spilt mer rock enn klassisk og jazz her i huset, så da er kanskje AW120 å foretrekke.
Er der noen negative sider ved brokoblingen? Har hørt at de jobber som en bil som kjører i 100km/t i andre gir om du forstår hva jeg mener. Er dette reellt eller fikser EC dette med glans?
Nja, en virkning er at forsterkerne "ser" en høyttaler med halve impedansen, så om du har høyttalere med riktig lav impedans så kommer det til å gå mye strøm. Tipper at det er utgangspunktet for andregir-analogien. AW120DMB gir 200W i 4 ohm og 350W i 2 ohm, så du har noe å gå på. Dine høyttalere har nominell impedans 8 ohm og et impedanseminimum på 3 ohm, så det burde ikke skape spesielle problemer. Forsterkerene vil "se" dette som en 4-ohms høyttaler med minimum på 1,5 ohm - litt nasty, men ikke verre enn en typisk elektrostat. Jeg ville derimot ikke gjort dette med et par elektrostater.

Så er det en dobling av gain (+6 dB), noe som kan gjøre at du ikke får brukt hele skalaen på volumkontrollen. Nemo (og sikkert også AW400M) har innebygd kompensasjon for dette. Med 90 dB følsomhet på høyttalerne ved 2.83 V, så kan det tenkes at dette blir tilstrekkelig lydtrykk og vel så det.

Men du får en effektøkning på 4x, om strømforsyningen er i stand til å levere nok strøm, og forvrengningsprodukter med partalls orden (andre, fjerde, ...) kanselleres mellom de to forsterkerne, noe som gir en merkbart klarere lyd. Jeg ville prøvd...

Topp Bunn