EC DAC på vei - Drivverk?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Nå er det en Electrocompaniet DAC på vei i posten til meg, gitt. Det blir spennende.

Men hva slags drivverk burde jeg gå for? Jeg regner med at det er noen som har litt erfaring med denne DACen og kan komme med noen tips? Bør helst ikke koste så altfor mange tusenlappene.

Jeg kommer til å bruke Pioneer PD-802'en min foreløpig, men en oppgradering er kanskje fornuftig?

Det er denne spilleren det er snakk om:

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Nå er det en Electrocompaniet DAC på vei i posten til meg, gitt. Det blir spennende.

Men hva slags drivverk burde jeg gå for? Jeg regner med at det er noen som har litt erfaring med denne DACen og kan komme med noen tips? Bør helst ikke koste så altfor mange tusenlappene.

Jeg kommer til å bruke Pioneer PD-802'en min foreløpig, men en oppgradering er kanskje fornuftig?

Det er denne spilleren det er snakk om:
med en tålig god kabel tror jeg pioneeren din vil fungere utmerket. legg heller tusenlappene i noe annet.

ps., har tildigere hatt ecdac og prøvd den med forskjellige drivverk uten å høre forskjeller som rettferdigjør utlegg på mange tusenlapper for annet drivverk

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
med en tålig god kabel tror jeg pioneeren din vil fungere utmerket. legg heller tusenlappene i noe annet.

ps., har tildigere hatt ecdac og prøvd den med forskjellige drivverk uten å høre forskjeller som rettferdigjør utlegg på mange tusenlapper for annet drivverk
Jeg har også en nyere, rimelig Pioneer DVD-spiller (1500-kroners) som også har coax-digitalutgang. Denne spiller forresten også SACD.

Er det stor, om det er noen, forskjell på coax og optisk digitalkabel?

Hva er forresten en "tålig god" digitalkabel? ::)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
En tålig god kabel har f.eks. Clas Ohlson...
Nå blir dette en kabeldebatt, er jeg redd for. Og det vil jeg ikke ha i denne tråden, da det ikke passer seg.. :)

Jeg får vurdere å lage en liten tråd på kabelhjørnet etterhvert.. ::)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Drivverket ditt er en såkalt "Stable Platter", ikke sant? En hvor du legger skiva opp-ned?
I så fall er det mer enn godt nok. Og selv om du får helt greie digitalkabler på Clas Olsson, ville jeg nok vurdert å legge litt mer i dem... Benum (leverandør av utstyr til profflydmarkedet) har veldig gode digitalkabler fra den gamle high-end-storheten Apogee, og disse fungerer utrolig bra uten å koste skjorta, ca 750,- sist jeg sjekket. Anbefales på det varmeste!

K

kbwh

Gjest
For forsøksvis å holde tråden utenom kabelgjørma (min anbefalng av CO-kabel er gitt fordi den er skitbillig og fordi jeg ikke hører forskjell på drivverk og digitalforbindelser med min RME ADI-2).

Er denne EC-DACen ømfintlig for drivverk og digitalforbindelse? Jeg trodde ikke den var det?

(Digital)kabler for proffmarkedet pleier være ordentlige saker, ja, og de har heller ikke hifikabelpriser. :)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Drivverket ditt er en såkalt "Stable Platter", ikke sant? En hvor du legger skiva opp-ned?
I så fall er det mer enn godt nok. Og selv om du får helt greie digitalkabler på Clas Olsson, ville jeg nok vurdert å legge litt mer i dem... Benum (leverandør av utstyr til profflydmarkedet) har veldig gode digitalkabler fra den gamle high-end-storheten Apogee, og disse fungerer utrolig bra uten å koste skjorta, ca 750,- sist jeg sjekket. Anbefales på det varmeste!
Ja, det er sånn opp-ned-drivverk. Jeg har klart å somle bort fjernkontrollen min, dessverre. Det er jo litt nedtur. ::)

750 kroner? Det var jo en del det da, synes jeg. CD-spilleren koster jo mindre.. :p

Jeg fant forresten en Monster-kabel i skuffen. Den er ganske tykk og rosa. Jeg får bruke den til å begynne med, og så får jeg se hva jeg finner på seinere..

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg fant forresten en Monster-kabel i skuffen. Den er ganske tykk og rosa. Jeg får bruke den til å begynne med, og så får jeg se hva jeg finner på seinere..
Er det ingen coax, vil jeg ikke anbefalle dette!
Har alderi hørt forskjell på digitalkabler, men prøvde med en vanlig kabel en gang, og da ble det rett og slett feil lyd, klangløst. Lag deg en kabel selv. Bruk en antenne kabel (som du sikkert har liggende), og sett på rca-plugger fra biltema! Beste jeg har hatt (som i mest solid), den gangen jeg brukte digital overføring!

PK

K

kbwh

Gjest
Kabelen bør være beregnet på overføring av SPDIF. Står det "digital" på det rosa monsteret er det sikkert greit.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Om du er ute etter drivverk til ekstern DAC, er jo valget enkelt: HD eller PC basert.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Er det ingen coax, vil jeg ikke anbefalle dette!
Har alderi hørt forskjell på digitalkabler, men prøvde med en vanlig kabel en gang, og da ble det rett og slett feil lyd, klangløst. Lag deg en kabel selv. Bruk en antenne kabel (som du sikkert har liggende), og sett på rca-plugger fra biltema! Beste jeg har hatt (som i mest solid), den gangen jeg brukte digital overføring!

PK
Det er ikke rca-utgang på CD-spilleren. Det er optisk digital utgang. Sånn med lys i vettø. ;)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Om du er ute etter drivverk til ekstern DAC, er jo valget enkelt: HD eller PC basert.
Tja.. Er ikke det slitsomt, da? Legge inn haugevis av CDer inn på en harddisk som sikkert kommer til å kræsje og bli ødelagt plutselig.

Hva er det man egentlig trenger for å fikse seg sånn PC-basert avspilling? Jeg kan ingenting om det derre der.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Kabelen bør være beregnet på overføring av SPDIF. Står det "digital" på det rosa monsteret er det sikkert greit.
Finnes det optiske kabler som ikke er digitale?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Finnes det optiske kabler som ikke er digitale?
Nei, optiske kabler sender bare Lys=1 ikke lys=0
Idiotsikker måte å overføre digitale signaler på.

PK

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Tja.. Er ikke det slitsomt, da? Legge inn haugevis av CDer inn på en harddisk som sikkert kommer til å kræsje og bli ødelagt plutselig.

Hva er det man egentlig trenger for å fikse seg sånn PC-basert avspilling? Jeg kan ingenting om det derre der.
Selvfølgelig blir jo det en avveing om det er verdt arbeidet. Litt jobb er det jo å legge inn, men når jobben først er gjort.. ;D ;D

Å legge inn en CD tar ca 5 min og alt går automatisk om man bruker iTunes (og sikkert andre program også..). Programmet henter albumtittel, artist, coverbilde osv. Så den eneste jobben man gjør er å sitte å surfe på HiFi sentralen mens man bytter cd ca hvert 5 min...

For backup kjøper du en ekstern harddisk for ca 1500 kr og problemet er løst.

For selve avspillingen kan man bruke Sonos som kanskje er fetest (men frekt dyrt i forhold til hva man får...), SqeezeBoks (grei pris og veldig praktisk om du allerede har en pc og du vil holde kostnadene på et minimum), eller en løsning fra Apple (MacMini er jo en fin sak som gir deg alt i tillegg til musikkavspillingen). Sikkert andre fancy løsninger også.

Selvfølgelig må du jo koble herligheten opp med en god DAC...

Jeg har aldri angret etter at jeg gikk over til en HD basert avspilling. Hele samlingen et tastetrykk unna!!! ;D

K

kbwh

Gjest
Å, er det optisk signaloverføring du skal bruke? Trodde hele tiden det var elektrisk jeg...
Hvis den rosa fra Monster virker er det vel greit.

Litt om passende kabler til elektrisk overføring av SPDIF i denne tråden.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Å, er det optisk signaloverføring du skal bruke? Trodde hele tiden det var elektrisk jeg...
Hvis den rosa fra Monster virker er det vel greit.

Litt om passende kabler til elektrisk overføring av SPDIF i denne tråden.
Godt at vi forstår hverandre, sånn etterhvert.. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Et firma i USA som drives av digitalguruen Steve Nugent, heter Empirical, og de leverer løsninger til EC Dac iform av oppgradering (tweaking) og drev løsninger for PC/HD
Steve Nugent er på lik linje med Alex Peychev (APL), en av de
4-5 flinkeste digital gururer/moddere/produsenter nå om dagen.

http://www.empiricalaudio.com/

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
186
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Sony drivverk passer sammen med EC dac.

Smog
Omm du skal ha et konvensjonelt drivverk er SONY et godt alternativ.
Vet at EC brukte SONY DVD-spillere ved demo av sin egen DAC.

Kan ellers anbefale den siste digitalkabelen til Stereovox. For bare ca 1400 kr får du en kabel som er noe av det aller beste som er å få tak i.
http://www.deko.no/produkter_studio.htm#XV2

Mvh

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.095
Torget vurderinger
10
Jeg har EC DAC og bruker SONOS som drivverk. Har rippet 700 cder i Apple lossless og i følge forståsegpåerne så er dette minst like bra eller faktisk bedre enn EMC1 UP (null jitter, lesefeil, vibrasjoner, etc) ;D

Jeg synes det er knallbra, dessuten har jeg ytterligere 5 soner i huset som nyter godt av rippejobben jeg har gjort. En Maxtor NAS disk på 500 gb er snart halvfull og står til tjeneste hele døgnet. Kona er fornøyd for det ligger ikke en eneste CD plate noe sted!

Topp Bunn