Forsterkere Ec Aw 400 vs Nemo

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Prøver meg her og ikke i vennetråden til Companiet. I vennetråder er det meste rosenrødt og det kritiske blikket er stort sett fraverende.

Så mitt dilemma er som følger; bruker for tiden Ec Aw 400 monoblokker og er forsåvidt fornøyd, men har alltid vært nysgjerrig på Nemo-blokkene. Nemo har også blitt gradvis oppgradert fra fabrikken som de fleste andre ampene fra Companiet.

Låner for tiden ett sett med eldre Nemoer som skal ha blitt oppgradert en gang. Disse spiller bra, men mangler siste rest i oppløsning sammenlignet med Aw 400. Noen som vet mange oppgraderinger som er gjort på Nemo og eventuellt når sånn omtrent den siste ble foretatt ?

Ifølge enkellte spiller siste versjon Nemo markant bedre over hele fjøla enn eldre utgaver.

Noen med erfaring som kan bidra her ? Synsing frabes.

Mvh

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
179
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Råder deg å ta kontakt med Volker Hunger i EC, ang. oppgraderinger av nye/eldre modeller....
Han svarer deg på de fleste ting ang. Ec

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jepp, gjorde nettopp det.

Han kunne fortelle at Nemo pr idag er nærmere lyden til AW 400 enn de som har noen år på baken. Den manglende oppløsning som jeg opplever på de eldre Nemo er fikset på siste versjon. Bla har Nemo og AW 400 samme komponenter på utg eller var det inngang ? Husker ikke helt, men han var ganske sikker på at hvis jeg var fornøyd med 400 ville nyere Nemo falle i smak.

Ergo ble AW 400 solgt og Nemo er på vei inn.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Hva er gammel og ny Nemo i denne sammenheng? Jeg hørte alle trinnene til EC fra AW120 og oppover til Nemo side om side i samme anlegg i et godt rom da jeg var på forsterkerjakt i 2008. Da foretrakk jeg AW400 og endte med å kjøpe dem (og senere også den nye tre-kanalsvarianten av AW120 i tillegg). Jeg opplevde da at forskjellene på AW400 og Nemo dreide seg mest om smak og behag. Nemoene låt litt mørkere, ikke som i mer naturlig nødvendigvis, bare litt mer tilbaketrukket.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det ble gjort noen endringer rundt 2010,både på 400 og Nemo.

Du har rett i at Nemo er litt mørkere, men fy søren for en kontroll i bassen. Dette høres hele veien fra lavt volum og oppover.
Rett og slett ett knallbra fundament som lett kan bli vanedannende.

Topp Bunn