EAR 890 x 2, vs. Coda CSX

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Coda CSX

Jeg bruker Coda S5 til toppene på mine Gradienter, og det funker ihvertfall fint for min del.

Mvh. theo

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
173
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Coda CSX

Hei, kjenner ikke denne forsterkeren konkrét, og kan vel heller ikk si så mye om matchen med Gradient..........
Men, jeg hadde for noen år siden en Legacy HCA (High Current Amplifier) (250 Watt, toro jeg....), og dette var egentlig en "forkledd" Coda-forsterker.
Velspillende, solid og fornuftig oppbygd.......... Spilte fletta av f.eks EC 250 Watter, på Dynaudio Contour 3.0

Mvh OP

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Coda CSX

Hmmm...

Valget står altså mellom en Coda CSX (som leverer 2x330W 8ohm / 2 x660W 4ohm, 3000VA), eller 2 stk EAR 890, som brokoblet leverer ca 2x160W klasse A.
Er ikke helt komfertabel med å kvitte meg med den kraftige rør ampen fra TdP, så her trenger jeg konsultasjon folkens ;)

H

hordasped

Gjest
Coda CSX

En Coda CSX har en enorm strømkapasitet (3000VA),er ikke så mange transistorer som kan matche dette.

Litt vemodig med EAR 890 da,er litt skeptisk om du vil miste litt av kvaliteten på mellomtone/diskant,men er sikker på du vil få en veldig orden i De nedre rekker.Lar det seg gjøre å bruke EAR til toppene,dyrt,men heeerrreggg. det funker :)

Prismessig kan jeg trygt anbefale deg en Bryston 4B SST til bunnen,nok av krefter.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Coda CSX

ACTIVE skrev:
En Coda CSX har en enorm strømkapasitet (3000VA),er ikke så mange transistorer som kan matche dette.

Litt vemodig med EAR 890 da,er litt skeptisk om du vil miste litt av kvaliteten på mellomtone/diskant,men er sikker på du vil få en veldig orden i De nedre rekker.Lar det seg gjøre å bruke EAR til toppene,dyrt,men heeerrreggg. det funker :)

Prismessig kan jeg trygt anbefale deg en Bryston 4B SST til bunnen,nok av krefter.
Hvordan skal jeg sette opp dette da uten aktiv deling?

Blir det ikke nivåforskjeller med Transistor i bunnen, og EAR til toppene?

Det er jo ikke så ønskelig å miste all rørmagien, og både EAR 864, og EAR Acute cd spiller blir i anlegget av disse grunnene!

H

hordasped

Gjest
Tror jeg ville prøvd Codaen,du har jo både Pre og Cd med rør.

Er det ikke mulig og få prøvd denne av Paul,da?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
ACTIVE skrev:
Tror jeg ville prøvd Codaen,du har jo både Pre og Cd med rør.

Er det ikke mulig og få prøvd denne av Paul,da?
Selvfølgelig ;D

Paul snakker om å få til et besøk hjemme hos meg etter messa i Trondheim.

H

hordasped

Gjest
Skal trø veldig varsomt frem,men mener at du helt klart vil få en mye bedre/strammere bass med Codaen.

Har selv prøvd rør til basseksjonene,men uten hell,blir bare bedre definert/strammere bass med transistor,men ingenting slår jo rør på toppene

Lykke til ihvertfall

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Du har jo en liten passiv sak som du kan bruke som volumkontroll på effektrinn i bunnen, så finnes det uttalige transistorkonstruksjoner rundt om i kretsen som kan testes. Ellers tror jeg jammen du vil få mer for penga med DP, men min mening vel og merke :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Necroth skrev:
Du har jo en liten passiv sak som du kan bruke som volumkontroll på effektrinn i bunnen, så finnes det uttalige transistorkonstruksjoner rundt om i kretsen som kan testes. Ellers tror jeg jammen du vil få mer for penga med DP, men min mening vel og merke :)
Tja....

Mest for pengene avhenger av tilgjengelighet, og beste tilbud ;)

QED boksen som volumregulator kan fungere i en test, men jeg tror nok ikke jeg hadde funnet "fred" med en slik løsning ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Var jeg deg FA, ville jeg sette penger og krefter inn på å komme meg inn i nytt og større lytterom. Tror ikke jeg ville gjøre dramatiske endringer i oppsettet før jeg var på plass i nytt lytterom, som du jo har prosjektert allikevel. Banner kanskje litt i kjerka her, men har du vurdert om evt. manglende krefter i bassen kan skyldes en noe særegen bassgjengivelse i cd spilleren din? Den skilte seg i hvertfall ut i sammenligningstesten her hos meg med en noe mindre homogen bassgjengivelse i forhold til solid state konstruksjonene vi sammenlignet med. Jeg stiller velvillig opp med mitt EAR 890 effekttrinn for utprøving.. Det finnes jo også meget habile cd rigger (doktorens f.eks) i kretsen vår, som du sikkert kan få testet i anlegget for å finne hva som evt. vil gi størst forbedringer.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Vet ikke helt om cd spilleren er skyld i noe her. Klangsignaturen, og måten å spille på er ganske lik også ved bruk av vinylriggen min. Vet heller ikke hva/om det mangler noe. Føler det egentlig ikke slik. Men jeg er veldig lysten på å teste ut både 2x890 og en kraftig SS forsterker. Bare for å få bort denne "what if" følelsen.
Og så om nødvendig ta "konsekvensen" av dette.
Når det kommer til cd spilleren, så skjønner jeg ikke helt hva som gjorde at den spilte som den gjorde i oppsettet ditt, men den spiller helt annerledes her hos meg. Noe også Shadow bet seg merke i på søndag ;)

Hva gjelder nytt lytte rom så kommer jo dette etterhvert, og ettersom størrelsen på rommet er 3 ganger så stor som det nåværende vil det kanskje være nødvendig med mer krefter uansett.
Det er ingen tvil om at Gradientene er MYE mer tungdrevne enn Ascoltaene dine, og det vises jo også igjen ved å høre på lyttevolumet, og observere hvor volumhjulet står på pre i våre oppsett.

Men å få "doktoren" på besøk med Accuphasen sin, det håper jeg jo at vi får til uansett ;)

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
etter å ha pløyet gjennom diverse ear-tråder ble nysgjerrigheten min ytterligere pirret hva cd-spilleren angår. spiller den ikke som forventet? hva innebar denne testen mot accuphase(vurderer selv å teste den i mitt anlegg serru)?

ellers stiller jeg meg i rekken av gratulanter nå som anlegget ditt (fallena) virkelig begynner å lukte! kunne 509-monoblokkene til ear være noe? virker i alle fall som disse har bassen i orden (ref fidelity)

(dp gjør jo underverker med bassen. skulle likt å lese hva en slik ville gjort med lyden)

christian

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kan opplyse om at cd spilleren spiller helt annerledes i eget oppsett, og med en svært god synergi effekt. Mellomtonen er magisk, og oppløsningen er eksepsjonell ;)
Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med denne delen av oppsettet.
Det samme gjelder EAR 864 (pre).
Den delen som i fremtiden er litt mer usikker i oppsettet mitt er nok EAR 890.
Dette er en super sterk forsterker, som også drar Gradientene uten problemer, men jeg lurer allikevel på å skaffe meg en SS forsterker for å drive Gradientene maximalt.
På sikt kan det selvfølgelig være aktuelt å oppgradere til aktiv drift, og da benytte seg av en rørbasert forsterker til å drive toppseksjonene.
Men det må bli noen år frem i tid.
Akkurat nå ønsker jeg et oppsett som kan drive Gradientene på best mulig måte.
SS effekt trinn, og rør i pre og cd spiller gjør at jeg har det beste i fra to verdener kombinert på en god måte.
Heldigvis har jeg muligheter for å teste ut før beslutningen tas, men jeg ønsker allikevel så mye innspill fra dere som mulig! ;D

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
liten digresjon, men har du testet cd-spilleren din rett i effekten?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
BTW!

Er ikke noen i området (Stavanger-Egersund), som er eier av en kraftig transistor amp, og som har lyst å ta den med seg på besøk? ;)
Hadde vært artig å høre hvordan EAR 890 spiller opp i mot en tilsvarende god SS forsterker!

gab1968

Medlem
Ble medlem
05.01.2007
Antall liker
1
Hei !

Kan ta med meg min Audio Synthesis Desire effektforsterker neste gang jeg skal til Egersund, antar at det blir neste fredag.

Vet ikke om den er sterk nok (2 x 175w) men den ble ihvertfall brukt av PM Audio tildigere ifm demoer

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gab1968 skrev:
Hei !

Kan ta med meg min Audio Synthesis Desire effektforsterker neste gang jeg skal til Egersund, antar at det blir neste fredag.

Vet ikke om den er sterk nok (2 x 175w) men den ble ihvertfall brukt av PM Audio tildigere ifm demoer
Det hadde jo bare vært hyggelig!

Du kan jo sende meg en PM når du vet noe mer!

Topp Bunn