E34L i en Conrad-Johnson MV50?

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Har nylig kjøpt en brukt C-J MV50 og som naturlig er får man lyst til å prøve forskjellige rør. Har ikke så stor erfaring, foreløpig har jeg hørt disse; JJ Tesla EL34 har en flott klang, men er ustabile i maskinen. De ryker "tidlig" med et smell og tar med seg sikringen i slengen. Ikke å foretrekke. Svetlana Winged C EL34 står i nå og har ca. 80 timers innspilling, men foreløpig låter de rett og slett litt for spisst og hardt i mine ører. Jeg skal gi dem en 70 timer til, kanskje de mykner til? I mellomtiden kan jeg jo undersøke alternativer...

Er blitt tipset om NOS Tesla E34L og de synes jeg virker svært interessante. Siden jeg syntes godt om klangen til JJ er det jo ikke umulig at NOS Tesla fra 80-tallet er et enda bedre alternativ.

Men: Siden E34L-typen har litt andre spesifikasjoner enn EL34 er jeg ikke sikker på om de vil fungere. C-J kunne ikke gi meg noen råd, de kjente ikke til røret. Så derfor lurer jeg på om noen her på forumet med mer teknisk innsikt enn meg, og det skal jo ikke så mye til :), om det er sannsynlig at dette røret kan brukes i forsterkeren? Røret har såvidt jeg har forstått litt høyere spenning enn EL34. MV50 har manuell BIASregulering og litt mer info finnes her - http://www.conradjohnson.com/It_just_sounds_right/a-mv50.html

Her er spesifikasjonene for røret -

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=E34L

Takk for innspill...

mvh
patro

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.695
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Imo er det det adskillig større lydmessig forskjell på driverrør enn på utgangsrør. Skal du drive med tuberolling er det nok billigere å begynne der.
mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Gi først og fremst Svetlanaene litt mer tid,synst også mine var litt firkantede,ulineere og uoppløste før de hadde en plass rundt 150timer.Synst de ble mykere og mer homogene etterhvert.

Ellers delvis enig med tkr at det er like store og kanskje større forskjeler på små rør,litt avhengig av hvor stor grad av negativ tilbakekobling forsterkeren har.Med mye tilbakekobling synst jeg det blir mye mer lotto og småforskjeler,mens med lite eller ingen tilbakekobling synst jeg klassikerene utkrystaliserer seg som klart bedre rør.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Ingen av de komponentene du oppgir i lydkjeden din skulle lyde spisst eller hardt. Egentlig ikke SED-rørene heller. Hvis ditt opplevde problem ikke retter seg etter noen timer til på rørene, kan noe være galt et sted. JJ-rør passer ikke i CJ, og hvis det har smelt gjentatte ganger, kan det ha oppstått skade på forsterkeren utover svidde sikringer. Min erfaring med tilspilling av SED-utgangsrør (i CJ Premier 11A, 6550C) er at de låter litt mer hifi de første 50 timene omtrent, for så å spille glatt og sammenhengende lenge og problemfritt etterpå.

tkr (hei på deg, forresten) har helt rett. Det er varmtklingende 5751 og 6 FQ7 å få tak i.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk for svar!!

awe, du har helt rett at komponentene, og da også resultatet, er alt annet enn spisst og hardt. C-J har nettopp vært på overhaling, og er i god stand. Men jeg er ganske vár for diskant, og husker hvordan JJrørene rundet av f.eks. operatiske stemmer og fløyter i symfonisk musikk på en behagelig måte. Dessverre er foreløpig SED-rørene litt skingrende i forhold. Men jeg tar tipsene på alvor om å vente ennå 70-80 timer på disse rørene :)!

Av driverrør sitter det RCA og GE i C-J, RCA og Mullard i pre og DAC. Men i og med at forskjellen var såpass stor i forholdet JJTesla og Winged C, var dét grunnen til at jeg forhørte meg om E34L. Håper fortsatt på svar om disse kan brukes, åkke som...

Dette med tilbakekobling, Rune S, vet jeg rett og slett ikke hvordan det står til med MV50. Det hadde vært interessant å vite, for fremtiden. Jeg kan spørre på vennesiden.

Igjen - takk!

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Må bare få ønske lykke til videre, patro. RCA 6fq7 Cleartops gir flere detaljer, men har også mer "fres" enn Golden Dragons runde og behagelige variant. GE 5751 med grønn skrift er skarpere i klangen enn det eldre Black plate-røret, som på sin side har fyldigere bass. Dette altså i Premier 11A i mitt oppsett.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
awe skrev:
Ingen av de komponentene du oppgir i lydkjeden din skulle lyde spisst eller hardt. Egentlig ikke SED-rørene heller. Hvis ditt opplevde problem ikke retter seg etter noen timer til på rørene, kan noe være galt et sted. JJ-rør passer ikke i CJ, og hvis det har smelt gjentatte ganger, kan det ha oppstått skade på forsterkeren utover svidde sikringer. Min erfaring med tilspilling av SED-utgangsrør (i CJ Premier 11A, 6550C) er at de låter litt mer hifi de første 50 timene omtrent, for så å spille glatt og sammenhengende lenge og problemfritt etterpå.

tkr (hei på deg, forresten) har helt rett. Det er varmtklingende 5751 og 6 FQ7 å få tak i.
Hvorfor passer ikke JJ i denne ampen? Disse JJ rørene er helt vanlig El34 rør.
Jeg har eid den tidligere, og spilte smertefritt med JJ i ca ett år. Da gikk det første røret.
Satte inn et nytt sett og spilte videre i lang tid uten problemer.

Håvard

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
awe skrev:
Må bare få ønske lykke til videre, patro. RCA 6fq7 Cleartops gir flere detaljer, men har også mer "fres" enn Golden Dragons runde og behagelige variant. GE 5751 med grønn skrift er skarpere i klangen enn det eldre Black plate-røret, som på sin side har fyldigere bass. Dette altså i Premier 11A i mitt oppsett.
Det var godt tips. Igjen. Det er RCA Cleartops som sitter i den nå, og jeg tror faktisk det er GE med grønn skrift også. Skal sjekke ut Black Plate. Golden D tror jeg jammen jeg fikk med på kjøpet - takk for det Håvard - så det skal ikke bli så vanskelig å prøve!

Merker at jeg raskt når et metningspunkt mht detaljer, ønsker vel egentlig at konsertsalen skal være kledd i velur... ;)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hei, Haavard. Ser at du ikke er videre glad for det jeg sa om JJ-rør i CJ. Jeg skal forklare meg nærmere, etter beste evne og vilje.

1. Jeg har ikke eid akkurat denne modellen, og burde derfor ha tatt sterkere forbehold. Siden min egen CJ-forsterker ligner ganske mye,
tenkte jeg at mine erfaringer var overførbare. Det er det jo ikke sikkert at de er! Jeg visste ikke at du var tidligere eier, og hadde
ingen personlige føringer.

2. Det finnes et stort antall uttalelser, fra ulike hold, om at kombinasjonen av CJ og JJ kan være problematisk. Det er et faktum. Det
finnes enkelte rapporter om at det går bra, og disse kan da ikke forstå hva de andre babler om. Tendensen i disse uttalelsene er
likevel klar nok til at jeg synes det går an å gi et velment råd. Jeg anbefaler en søkerunde på www.audioasylum.com hvis du tror
jeg tuller.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
awe skrev:
Hei, Haavard. Ser at du ikke er videre glad for det jeg sa om JJ-rør i CJ. Jeg skal forklare meg nærmere, etter beste evne og vilje.

1. Jeg har ikke eid akkurat denne modellen, og burde derfor ha tatt sterkere forbehold. Siden min egen CJ-forsterker ligner ganske mye,
tenkte jeg at mine erfaringer var overførbare. Det er det jo ikke sikkert at de er! Jeg visste ikke at du var tidligere eier, og hadde
ingen personlige føringer.

2. Det finnes et stort antall uttalelser, fra ulike hold, om at kombinasjonen av CJ og JJ kan være problematisk. Det er et faktum. Det
finnes enkelte rapporter om at det går bra, og disse kan da ikke forstå hva de andre babler om. Tendensen i disse uttalelsene er
likevel klar nok til at jeg synes det går an å gi et velment råd. Jeg anbefaler en søkerunde på www.audioasylum.com hvis du tror
jeg tuller.
No bad feelings her. Jeg er bare litt undrende.
Det jeg ser er at JJ har to typer EL34 rør. EL34 og E34L. Den siste har noe høyere gridvoltage enn det andre.
Hos meg har det fungert godt med JJ inntil et rør ryker. Da kunne jeg like godt skifte alle 4. Det jeg og vet ang JJ er at kvaliteten er såder på EL34 rørene. De er kjent for å ikke vare så lenge sies det. Jeg har tenkt som så at det var dårlig kvalitet på mine, kanskje passet de ikke helt?

Ellers må jeg si at jeg er glad for at du deler dine erfaringer.

HÅvard

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Kan bare si litt om mine CJ forsterkere. Har også hørt at kombinasjonen JJ og CJ ikke kan brukes. Jeg har kjørt på JJ i min MV60SE i 2 år uten problemer. Var klart bedre med mer kropp og behagligere topp enn Winged C som helte litt mot det sibilante.
I min MV52 står det Winged C som jeg synes spiller flott. Vel å merke med skikkelige smårør. Bruker Mullard. Med dette oppsette spiller den varmt og oppløst med godt perspektiv. Imponerte faktisk opp mot den nyere MV60SE.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
JJ har en noe variabel kvalitet. Det betyr ikke at alle vil oppleve JJ som dårlige. Kommer mye an på om selgeren har gjort noen "sortering" på forhånd. Tesla er i samme bås. Begge gjør lite ut av sluttkontrollen for å holde en akseptabel kvalitet. Det gir seg utslag i prisen også.
Flere jeg kjenner setter pris på JJ lyden. Selv verdsetter jeg kvalitet og levetid en smule høyere.
Det er ikke noe spesielt ved at kombinasjonen JJ + CJ ikke passer. Det er bare for mange JJ rør som er dårlige. De faller ut enten de sitter i et CJ produkt eller noe annet.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Hvis du vil ha velur er det vel bare å kjøpe Mullard EL 34. Billige er de ikke, men de er nokså "velur". Bytt ut smårørene til Mullard også, så blir det så koselig at lyden får fruktbare kvinner til å gå rett i eggløsning.
Jeg var mest fornøyd med SED i min CJ CAV50. Prøvde ikke JJ.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
tkr skrev:
Imo er det det adskillig større lydmessig forskjell på driverrør enn på utgangsrør. Skal du drive med tuberolling er det nok billigere å begynne der.
mvh
Det virker som om hver gang noen spør om effektrør så er det noen som må poengtere at man får mer igjen av å skifte driverrør. Effektrør har MYE å si for lyden og dersom du er av dem somikke har fått det med seg er det sannsynligvis ikke deg som blir adressert.

trond

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.12.2002
Antall liker
25
Torget vurderinger
3
Jeg har en MV-52 og med ProAc høyttalerne jeg hadde da synes jeg den låt flott med Svetlana EL-34. Når jeg så byttet til Klipsch høyttalere fikk jeg mye bedre resultat med 6CA7 utgangsrør (som forøvrig ikke låt bra i det hele tatt med ProAc). Så ingen tvil om at utgangsrørene kan gjøre stor forskjell. Jeg liker best RCA 6fq7 clear tops og GE 5751 smårør

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.695
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
FatmanFlump skrev:
tkr skrev:
mvh
Det virker som om hver gang noen spør om effektrør så er det noen som må poengtere at man får mer igjen av å skifte driverrør. Effektrør har MYE å si for lyden og dersom du er av dem somikke har fått det med seg er det sannsynligvis ikke deg som blir adressert.
Synes vel at jeg skriver at driverrør er et billigere sted å begynne med tuberolling enn utgangsrør, ikke at det det ikke er forskjell på utgangsrør.
mvh

Edit: Er forøvrig fullstendig blottet for motivasjon til å delta i en pisse- høyest- konkurranse vedr. rør og lyd. Tilbyr mine 5cent her som alle andre.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
tkr skrev:
FatmanFlump skrev:
tkr skrev:
mvh
Synes vel at jeg skriver at driverrør er et billigere sted å begynne med tuberolling enn utgangsrør, ikke at det det ikke er forskjell på utgangsrør.
mvh
Heyy, jeg bare merker meg at det er en standardkommentar som begynner å bli litt vel sliten...

Anyhew....

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=tubes&n=73365&highlight=captain+ocr&r=&session=

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Prisforskjellen er marginal, antallet betyr litt. Men f.ex 4 x Siemens EL34 kan skaffes til 17-1800,-
Og NOS 5751 begynner å bli dyre...

Arne K

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Det var da fælt som du brysker deg, FF, og ikke gjør du noen god figur i forhold til det som er tema i denne tråden, heller. Flere erfarne og flinke folk, deriblant så absolutt tkr, gir gode råd. Ingen benekter at valg av effektrør innvirker på lyden, men peker på at flere faktorer spiller inn mht klang i forsterkeren.

Takk til Audiomix for oppklarende innlegg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.695
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
awe skrev:
Det var da fælt som du brysker deg, FF, og ikke gjør du noen god figur i forhold til det som er tema i denne tråden, heller. Flere erfarne og flinke folk, deriblant så absolutt tkr, gir gode råd. Ingen benekter at valg av effektrør innvirker på lyden, men peker på at flere faktorer spiller inn mht klang i forsterkeren.

Hei på deg igjen awe! :D

mvh

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Husker med glede tilbake på mang en tanke om rørvalg i CJ-forsterkere, tkr.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.695
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
awe skrev:
Husker med glede tilbake på mang en tanke om rørvalg i CJ-forsterkere, tkr.
Har fremdeles mine, jeg!

Hvis du derimot tilfeldigvis skulle kjenne noen som trenger en pent bruk ART 1, send meg en PM

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan noen oppklare hva forskjellen på E34L og EL34 består i?
Jeg er ikke teknisk bevandret til dette desverre.

Håvard

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
kjoenik skrev:
Hvis du vil ha velur er det vel bare å kjøpe Mullard EL 34. Billige er de ikke, men de er nokså "velur". Bytt ut smårørene til Mullard også, så blir det så koselig at lyden får fruktbare kvinner til å gå rett i eggløsning.
Jeg var mest fornøyd med SED i min CJ CAV50. Prøvde ikke JJ.
Jepp, prisen man forlanger for 4XMullard EL34 gjør meg i stand til å kle hele bygården her i velur. Hvis jeg så kombinerer dette med å spille Kenny G på veldig, veldig høyt volum, vil jeg garantert sette i gang eggløsninger. Som selvsagt vil straffe seg om 9 måneder. Løsningen vil være å kjøpe hodetelefoner. Til prisen av 4XMullard!!

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Audiomix skrev:
JJ har en noe variabel kvalitet. Det betyr ikke at alle vil oppleve JJ som dårlige. Kommer mye an på om selgeren har gjort noen "sortering" på forhånd. Tesla er i samme bås. Begge gjør lite ut av sluttkontrollen for å holde en akseptabel kvalitet. Det gir seg utslag i prisen også.
Flere jeg kjenner setter pris på JJ lyden. Selv verdsetter jeg kvalitet og levetid en smule høyere.
Det er ikke noe spesielt ved at kombinasjonen JJ + CJ ikke passer. Det er bare for mange JJ rør som er dårlige. De faller ut enten de sitter i et CJ produkt eller noe annet.
Enig awe - oppklarende. Og litt skremmende. Hvis dette også gjelder NOS Tesla fra 80-tallet (tror jeg det gjelder i denne anledningen), er det liten vits med utgangsspørsmålet for denne tråden; om E34L kan brukes i MV50.

Han som selger rørene brenner dem inn i 10 timer før han matcher dem. Det kan kanskje utelukke noen av de dårlige rørene?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
awe skrev:

Det er veldig vanskelig å få en god tråd om effektrør både her og andre steder uten at det koker ned til driverrør. Det er dyrt og kjipt å lære av egne feil mht effektrør spesielt hvis man må bias-justere manuelt med voltmeter. Jeg setter forøvrig veldig pris på at du rakker ned på min figur, uten at jeg egentlig kan huske å ha vist den.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
patro skrev:
Audiomix skrev:
Enig awe - oppklarende. Og litt skremmende. Hvis dette også gjelder NOS Tesla fra 80-tallet (tror jeg det gjelder i denne anledningen), er det liten vits med utgangsspørsmålet for denne tråden; om E34L kan brukes i MV50.

Han som selger rørene brenner dem inn i 10 timer før han matcher dem. Det kan kanskje utelukke noen av de dårlige rørene?
Har hørt om kvalitetsproblemer hos tesla etter det opprinnelige tesla ble brutt opp i henholdsvis JJ og Tesla Vrsovice, men bare gode ting om 80-talls Tesla, men du må ikke stole på noen med min figur.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
FatmanFlump skrev:
Har hørt om kvalitetsproblemer hos tesla etter det opprinnelige tesla ble brutt opp i henholdsvis JJ og Tesla Vrsovice, men bare gode ting om 80-talls Tesla, men du må ikke stole på noen med min figur.
Drister meg til å stole på deg likevel! Så får vi se om det straffer seg...

Skal likevel søke råd også andre steder/fora om det er ansvarlig tuberolling å lempe inn E34L. Får jeg svar i skogen deler jeg dem!

mvh
patro

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Har fått følgende svar fra selgeren av disse Teslarørene

These tubes are actually EL34s, and I don't know why Tesla calls them E34Ls. They will work fine in your MV50.

Det første som slo meg var at s'en i EL34s var en engelsk flertalls s, men så fant jeg ut at det faktisk er et rør som heter E34Ls.

Etter et raskt søk her

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=E34LS

kommer jeg frem til at E34L og E34Ls er identiske, men finner ingen rør som kalles EL34s...

Jeg har skrevet tilbake for å få oppklart eventuelle "norske" misforståelser...

patro

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis det er snakk om nyproduserte rør, ville jeg styrt unna både Tesla og JJ.
Dårlig sluttkontroll og kort levetid på et for stort antall rør.
Noen liker lyden, men synes kanskje pris og irritasjon etter noe tid spiser opp den fordelen.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Audiomix skrev:
Hvis det er snakk om nyproduserte rør, ville jeg styrt unna både Tesla og JJ.
Dårlig sluttkontroll og kort levetid på et for stort antall rør.
Noen liker lyden, men synes kanskje pris og irritasjon etter noe tid spiser opp den fordelen.
Det er snakk om NOS Tesla fra 80-tallet.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
De finnes såvidt meg kjent ikke nyproduserte TESLA. JJ kjøpte Tesla-fabrikken, og etter dette heter de JJ (ikke Tesla, og ikke JJ-Tesla, kun JJ)
JJ fikk ikke med seg arbeidere, heller ikke materialene fra Tesla & underleverandører...derfor gikk kvaliteten på JJ i grøfta...

Arne K

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sakset fra Tubedepot.com. Gjelder JJ rør.
With a slightly higher grid voltage (-13.5 to -16.5 vs -10 to -13.5 volts for the EL34) than other EL34 / this tube offers tight low end with smooth mids.

Kanskje dette sier noe om forskjellen mellom EL34L og El34.
Har dette noe betydning?

Håvard

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Haavard skrev:
With a slightly higher grid voltage (-13.5 to -16.5 vs -10 to -13.5 volts for the EL34) than other EL34 / this tube offers tight low end with smooth mids.

Har dette noe betydning?

Håvard
Tror ikke jeg ville ha satset på det. Så vidt jeg vet viser bare den alternative designasjonen at den utgaven er lydmessig annerledes (oftest bedre) enn standard el34. Hva dette avviket består i varierer fra produsent til produsent. Jeg vet selgere liker å knytte Tesla-navnet opp mot JJ for å selge mer JJ rør, men de låter ofte ganske ulikt NOS Tesla.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
patro skrev:
Har fått følgende svar fra selgeren av disse Teslarørene

These tubes are actually EL34s, and I don't know why Tesla calls them E34Ls. They will work fine in your MV50.

Det første som slo meg var at s'en i EL34s var en engelsk flertalls s, men så fant jeg ut at det faktisk er et rør som heter E34Ls.

Jeg har skrevet tilbake for å få oppklart eventuelle "norske" misforståelser...
Fikk nå svar fra junaiten at "s"en i EL34s var en flertalls s. Dermed skal altså disse NOS Tesla E34L være identiske med standard EL34, i følge selger.

mvh
patro

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
Haavard skrev:

Har dette noe betydning?

Håvard
Tror ikke jeg ville ha satset på det. Så vidt jeg vet viser bare den alternative designasjonen at den utgaven er lydmessig annerledes (oftest bedre) enn standard el34. Hva dette avviket består i varierer fra produsent til produsent. Jeg vet selgere liker å knytte Tesla-navnet opp mot JJ for å selge mer JJ rør, men de låter ofte ganske ulikt NOS Tesla.

Var ikke meningen å knytte Tesla navnet opp mot det jeg sakset fra Tubedepot, men dette er iallefall forskjellen melom vanlige JJ EL34 og JJ E34L. Har det noen betydning? Kan det være større forskjeller mellom ulike merker av EL34?

Håvard

Topp Bunn