Diverse Dyrtiden: BritFi gjør det billig.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.369
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Så sitter jeg i nok en "ny" bolig, -et oppussingsobjekt fra A til Å etter et eldre ektepar, som antageligvis selges igjen av oss av div. årsaker. Vært lite rablerier om HiFi på en stund, så får prøve meg på en liten posting.

En kan jo ikke la muligheten går fra seg til å prøve å få til noe godlyd der borte øst for Kjelsås, selv om det er i midlertidig eie. Det er et veldig fiint sted å høre på musikk, med utsikt over hele Oslo fra stua. Topp/endeleilighet fra 70-tallet i betong med stort sett eldre trivelige damer, og ingen klager på lydnivå så langt. Som vanlig jakter jeg god, kroppslig, oppløst og luftig, ren lyd på lavt til moderat lyttenivå. Siden dette blir en bolig vi bare vil ha noen måneder og brukes til besøk, hjemmekontor etc. så ville jeg bruke det jeg har i boden og finner på Finn og andre steder. Dette ble resultatet så langt:

Oppsettet:
Naim UnitiQute som HUB/egen streamer/iRadio samt tilkoplet en Chromecast Audio og Denon CD spilleren som får strøm fra 230V uttak på Denon forsterkeren, slik at jeg kan slå av/på og styre sporvalg med system remoten. Coax videre ut til Topping E30 Mk1. Samt, PC direkte til Toppingen på USB. Deretter fra Toppingen analogt ut med Tara Labs Prism 500i til YBA A100 som forsynes av en Isotek EVO3 strømkabel. Høyttalerene er Linn Nexus, med oppgraderte elementer fra danske Hiquphon, type OW1. QED original pro som høyttalerkabler. Gir totalt mulighet for 7 digitale innganger, mer en nok analoge, men ikke platespiller/phono. Jeg lurer litt på den nye Technics eller Clearaudio spilleren som kommer, med innebygget forsterker. Ønsker meg nemlig en liten platespiller jeg senere kan bruke på Quad forsterkeren min. Denne har også egen phono, men greit å ha valget..

13905E94-10D5-41EE-AD88-89EC74214588.jpeg

Lyden:
Er litt plaget med overdreven romklang da det ikke er mye inventar på plass, men det ble så bra som jeg turte håpe på i hele registeret etter mine preferanser. Nok en øyeåpner, og herlig at man kan dyrke denne hobbyen på lavt budsjett😊 Det er god sport i å jakte godlyd på denne måten synes jeg, fremfor å brenne av ti-tusener i øst og vest. Joda, har jo gjort og gjør det også til tider og det kan være stas det, men om man kan tåle at det kan forekomme litt bruksmerker og ikke MÅ ha det nyeste nye så blir roen stor når investeringen har vært lav og gleden ofte større over det man har «komponert».

Prisen:
Naimen holder jeg utenfor, da den egentlig ikke behøves i kjeden fordi jeg kunne kjørt Chromecast Audio, PC med Spotify, og CD spiller rett til Topping og YBA forsterkeren med samme resultat. Kan da streame Spotify Connect eller annet til Chromecast eller PC fra hvorsomhelst, samt kjøre high-res innhold direkte på PC. Jeg hører feks. en del på Radio Paradise web edition som sender i FLAC. På Web har de også flere RP kanaler.

Denon 101 series forsterker og CD spiller med Tara Labs Prism 500 Interconnect: 300kr på Loppemarked. Trengte bare en ny strikk
Chromecast Audio: 500kr.
Topping E30Mk1: 1200kr.
Linn Nexus med stativer på hjul og lange QED kabler: 2000kr.
YBA A100 Heritage: 5500kr brukt i 2020.
Div.optiske kabler: 300kr.
Benk (Skohylle): gratis.

Totalt 9500 kroner. En slik laptop som jeg har koplet til her får man for en tusenlapp, om man ikke har. Ikke så ille pris for god lyd synes jeg.
Skal få tukket inn YBA litt bedre, eller skaffe en benk.

Sist redigert:
Topp Bunn