Dynavector vs. Goldring

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.845
Torget vurderinger
35
I går rant det inn et par platespillere her. En Rega Planar 3 og en NAD 5120. På Regaen står det en Dynavector DV-50x mk2, mens det på NADen står en Goldring Eroica H (High Output MC).

Jeg har nettopp bestilt meg riaa-kort til forforsterkeren min, og får ikke spilt på noen av spillerne, og NADen kommer jeg vel til å selge uansett.

Spørsmålet er hvilken av pickupene jeg bør beholde, og hva slags lyd jeg kan forvente?

Roy

PS. Regaen skal også selges om noen måneder når jeg skal kjøpe meg en "skikkelig" vinylrigg. Sikler litt på en Scoutmaster fra VPI med JMW-9 Signature-arm og Periphery-ring, men det trenger ikke nødvendigvis å ende med en slik spiller.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gode pickuper er det begge to, men det eneste rådet jeg kan gi deg, er å prøve dem begge på Regaen. Bruk tid, og finn ut hvordan de sympatiserer med resten av det smakfulle oppsettet ditt. Men dette vet du jo, du som er en skrivende og lyttende sjel. Eroica er en gammel helt som jeg kanskje holder en knapp på, ettersom det er for lenge siden jeg hørte denne Dynaen. Vil tippe at Eroica er litt mer varm og romantisk med nydelige klangfarger der hvor DV50 er åpen og transientvillig som pokker....

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.845
Torget vurderinger
35
kan godt være at Dynavectoren da passer best i mitt oppsett, men det vet jeg jo ikke før jeg har forsøkt, og jeg har vel neppe riaa-kortet før over påske.

Roy

Z

Zomby_Woof

Gjest
R.E.S. skrev:
Regaen skal også selges om noen måneder når jeg skal kjøpe meg en "skikkelig" vinylrigg. Sikler litt på en Scoutmaster fra VPI med JMW-9 Signature-arm og Periphery-ring, men det trenger ikke nødvendigvis å ende med en slik spiller.
Jeg er temmelig nøyaktig der også. Jeg har nettopp mailet litt med Tor hos Lyric. Spilleren er jo betalbar. Det er en Rega som eventuelt er på vei ut her og.

Testene jeg har lest på nettet lover riktig godt. Vidar Mørch og Gunnar Brekke sine vurderinger av lillebror Scout underbygger dette bildet så langt man kan stole på familielikhet. Det samme med VPI-tråden her, som nesten renner over av entusiasme.

Jeg ser for meg en pickup med litt mer friskhet/lysere klangkarakter. Ut fra det jeg har sett av tester tipper jeg at Lyra, Clearaudio eller Ortofon kontrapunkt C vil gi en god balanse på VPI.

Men men. Alt henger på kemner'n....

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.710
Sted
Nøtterøy
Hei! Kjøpte Goldring Eroica H for en tid tilbake og ble meget skuffet. Opplevde Goldringen som både "ullen og grå" sammenlignet med pickuper jeg hadde hatt tidligere. Har tidligere hatt både Dynavector og Ortofon pickuper. Byttet derfor min Goldring ganske raskt ut til fordel for en Dynavector DV20X som er noe helt annet.

Kjenner ikke til Dynavector DV-50x, men siden jeg har en forkjærlighet for Dynavector så låter sikkert denne også meget bra. Sikkert mye friskere i spillestilen. ;)

Lykke til.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.845
Torget vurderinger
35
Jeg har hatt DV10x5 selv, og var godt fornøyd med den. DV-50x mk2 har jeg derimot ikke hørt før, aner heller ikke hvor gammel den kan være eller hvor mye en slik kostet ny.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.498
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Goldring Eroica er som nevnt tidligere en riktig gammel traver og det er en pickup som jeg har et litt elsk....... ikke elsker fullt så mye forhold til, men den KAN låte veldig bra........... bare for og ha sagt det: jeg snakker KUN om low output modellen LX. Jeg opplever Eroica som svært avhengig av riktig arm, dvs en forholdshvis lett men stiv arm, får den det låter den slettes ikke halvgæli.
Men jeg har og opplevd denne pickup'en hvor den absolut ikke har sprudlet i det hele tatt, som sagt veldig avhengig av arm.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
173
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Ved PU-test på Rega:
Husk at VPI-spillerne IMO er noe mørkere i klangen, og har mer bassfundament enn Rega'en (engelsk vs amerikansk "spillestil").

Mvh

Topp Bunn