Dynavector Dv-20x: H eller L til en ECP-1?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Kommer til å kjøpe en DV-20x til min platespiller. (ECP-1 Phonotrinn, Rega spiller)
Denne kommer i H og L versjon.
Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe L versjonen, men dersom noen har erfaring med H vs L på ECP-1 tas info mot med takk.
Det jeg vel lurer på er om mm og mc inngangene på ECP-1 er av samme kvalitet, eller om en av dem er "ansett" for å være bedre.
Har sjekket med leverandør, men fikk ikke noe anbefaling på H vs L, bare at ECP-1 og DV-20x kombinasjonen skulle fungere bra. (selvfølgelig :))

-Minutten

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde en ECP 1 for noen år siden. Jeg brukte bare MC på den, Ortofon MC20 Supreme. Fin RIAA, men spist levende av NLE'en jeg har nå. Jeg husker at Gunnar Brekke testet den for Audio da den kom, og mente at MC-delen ikke var 'helt der oppe'. Han syntes den var best på MM. Kanskje jeg ville valgt high til EC'en av den grunn. For ordens skyld, det er gjort noen oppgraderinger siden den første utgaven. Kanskje den er bedre på MC nå, hvem vet?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har hatt ECP-1 siden 94. Jeg har alltid benyttet det til MC-pickups, og kun sporadisk til MM. Jeg er av den oppfatning at det er et bra trinn til MC, og irriterende kjedelig til MM...

På MC har det forsterkning på 70dB, noe som de fleste andre jeg har/har hatt ikke kan hamle opp med. Jeg har imidlertid hatt store problemer med nettstøy, men har funnet en "sweetspot" der det funker bra nå.

Jeg husker ikke hva slags pick-up jeg brukte da jeg prøvde MM-inngangen, men sjansen for at det var en Shure M75 av en eller annen type er overhengende. Idag foretrekker jeg disse gamle Shure-pick-up-ene fremfor MC, selv om jeg fortsatt har et par deck med rimelige MC-er gående.

Syntes bare jeg måtte ta det med, siden min oppfatning av EPC-1 er stikk motsatt av det foregående innlegget.

mvh:
Stian

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Takker for svar.
En for H og en for L, da er jeg like langt.
Noen andre som vil synse litt her?

-Minutten

Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt innspill, Stian. Jeg har som sagt ikke brukt den med annet enn MC. Derfor referer jeg til GB's test 'back in the day' (15 år siden nå?).

Jeg slet forresten også en del med støy. Løsningen min var å koble sammen signal og chassisjord. Jeg loddet en ledning til jordkontaktene på inngangspluggene (der de var loddet sammen på innsiden) og festet andre enden i en av skruene på boksen. Plutselig var det stille, og dynamikken tok et sjumilssteg i riktig retning.

PS. Diy er diy. Tipset er fra en tidligere eier, ikke en 'forhandler' som kan skaffe EC-produkter... ;)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Har ikke hatt noe problem med støy, hverken med Rega eller Kenwood spiller.
-Minutten

Z

Zomby_Woof

Gjest
If it ain't broke, don't fix it! ;D

Det er en fin RIAA. Sammen med Rega og DV kommer du til å få flott lyd fra vinylen.

Topp Bunn