Dynaudio til Accuphase

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Er det noen som har erfaring med hvilke Dynaudio høyttalere( ikke for dyre) som matcher bra til en Accuphase 210?

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har bare hørt Accuphase 213, er dette en utgått modell?

Med Accuphase´s varme og gyldne klang vil jeg tro Contour 3.4 kanskje passer best. Er den strømsterk? Hvor stort rom har du?

Accuphase til Focus ::).. Hmm.. Men så er det egne preferanser da.... og?

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Accuphasen er fra -96, men er still going, rommet er litt over 30kvadrat.
Contour 3,4 er vel ganske dyre og sjeldne som brukte kanskje?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Ville hovedsaklig sagt neineinei, med mindre Accuphasen din er strømsterk.

U

utgatt60135

Gjest
Har du mulighet til hjemlån av Focus 220?

Hvorfor akkurat Dynaudio forresten?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Fordi det er best ;)

Er det samme saken som E-213?

Den har 400vA strømforsyning, som vil være som å knipse i gang en personbil til Contour 3.4.

Prøv med Focus:)

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
emokid skrev:Den har 400vA strømforsyning, som vil være som å knipse i gang en personbil til Contour 3.4.

mener du med det at strømforsyningen er for snau til å sparke liv i en contour.
hva med stativhøyttalerne til Dynaudio?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Ja, mener at det i utgangspunktet er altfor liten strømforsyning, hvertfall til å få ut hva den fantastiske høyttaleren kan prestere. Du vil nok ikke kunne spille særlig høyt, og dypbass kan man kanskje glemme.

Jeg har hatt Contour 1.4, den blir nok også for drøy, vanskelig å drive et lite element i en liten kasse så dypt som de går.

Jeg ville definivt prøvd med en av stativhøyttalerne i Focus-serien. Har ikke hørt disse, men burde nok passe. Kanskje de minste og en sub?

U

utgatt60135

Gjest
Ser jo ut som en veldimensjonert trafo med to store kondiser..

Stativhøyttaler er kanskje vel lite til 30 kvadrat? Accuphase-Dynaudio Focus blir vel ganske så snill og behagelig klang ::).

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Med tanke på at strømforsyningen i min forsterker er mer enn fire ganger så stor og fortsatt blir for svak på Dynaudios gulvstående, riktignok på høyt nivå sier jo litt. Har testet 3.4 og C2. Jeg mener ikke at små forsterkere ikke funker på noen av modellene, men til 3.4 ville jeg instinktivt aldri brukt den forsterkeren. C2 er mye lettere å drive enn 3.4 eksempelhvis. 1.4 er faktisk ikke særlig lettere enn 3.4.

Poenget er at skikkelig kontroll og mye strøm gjør at Dynaudiohøyttalerne virkelig kommer til sin rett. Det kan spille veldig så vakkert med mindre saker, men at høyttaleren gir deg alt er jeg skeptisk til.

Som sagt. Tror jeg ville prøvd den minste Focus. Hadde ingen problemer med 30kvadrat og mine Contour 1.4.

B

bendis

Gjest
viss din forsterker med 1600VA ikke klarer å drive de, er isåfall contour 3.4 en drithøyttaler uten like!
er ikke dette standard dynaudio med 86db følsomhet og 1.ordens filter?
har et par dynaudio selv.. selv om følsomheten er lav er de langt ifra særlig kravstore på watt. hva de krever er kvalitet fra første watt.
skulle tro den accuphase`n holder lenge til alle focus ++ om det er en god forsterker.

J

Jurassic

Gjest
bendis skrev:
viss din forsterker med 1600VA ikke klarer å drive de, er isåfall contour 3.4 en drithøyttaler uten like!
har et par dynaudio selv.. selv om følsomheten er lav er de langt ifra særlig kravstore på watt. hva de krever er kvalitet fra første watt.
skulle tro den accuphase`n holder lenge til alle focus ++ om det er en god forsterker.
Kjenner til 3.4 selv og en forsterker med 1600VA driver de greit men det bor et stort potensiale i de og de har godt av en kraftigere forsterker.
Er en forskjell på å drive de og hente ut det maksimale av de og det er høyttalere med meget stort potensiale.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Masse watt med hestekrefter bak er det som skal til for å blåse liv i en god Dynaudio, har selv en liten box med en 17cm bass og en 330esotar hvor testerne fleipete antydet at de spiller som juling med hvilken som helst god 500-watter. Har 2x200 selv og plages med litt dårlig kontroll når herrestemmer skal frem sammen med bassinformasjon, blir litt mudrete. Elektronisk delefilter skal prøves men tror nok mer strøm er løsningen

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
bendis skrev:
Dritthøytaler ja, hehe. Saklig.

Det er riktig at de ikke er spesielt watthungrige, det er strøm som gjelder, og ikke minst stabil strømforsyning. Men samtidig har de jo lav følsomhet.

Når det er sagt klarer ikke mine forsterker med nevnte strømforsyning å utnytte det fulle potensialet. Har jeg førestehåndserfaring med dette? Ja. Det skal jo legges til at "referanse"forstereren også var mye dyrere og har en helt annen klang, var det også mer kontroll, ro og punch. Typisk for høyttalere med _mer enn nok strøm_ bak seg.

Er ikke uenig at det ville funke, men ville aldri tro at accuphasen klarer å kjøre Focus 220 til noen form for potensial.

B

bendis

Gjest
2 6" og et 1.ordens delefilter. hvor skal du gjøre av desse kilowattene dine? de kommer iallefall ikke ut av høyttaleren!
det blir rart å si en høyttaler krever strøm, men ikke watt og. det er spenningsbaserte forsterkere.. hvor strøm er den største faktoren for å øke effekt ::)

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Jeg blir litt skeptisk til om Accuphasen min greier å sparke liv i en Dynaudio! Har alltid tidligere hørt at det skal et skikkelig kraftverk til for å liv i en slik høyttaler. Trodde kanskje at jeg var i nærheten nå, men er godt fornøyd med Epos 15.2 så da får de gjøre jobben inntil så langt. Jeg er også åpen for forslag til andre høyttalere, selv om
jeg alltid har vært imponert over hvordan Dynaudio formidler musikk.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror kanskje folk her overdriver litt? Focus 220 er litt tungdreven men så vaskelig er den da ikke. Jeg spurte en eier av E-210 i Sverige og han mente det ikke var noe problem fordi forsterkeren er kraftfull.

Du sier du liker stilen til Dynaudio men mener du da Contour eller Focus? De har ikke lik stil, imo.
Hvor bor du? Kan du ikke låne med hjem?

M

Medlem 1792

Gjest
Jeg har byttet ut mine B&W 804N med et par Dynaudio Contour S3.4. Jeg vil også si at disse Dynaudio høytalerne profilerer på kraftige forsterkere. Jeg må merkbart opp med volum kontrollen for å få samme ideelle lydstyrke jeg hadde med B&W høyttalerne. Dette er egentlig ikke noe problem for meg med mine Vincent SP-991 mono blokker (300W RMS i 8 ohm, 1500VA ringkjerne trafo og 120.000 mikrofarrad lyttebank i hver forsterker).
Det man må være klar over er at samtlige Dynaudio høyttalere i dag har en nominell impedans på 4 Ohm, da skader det ikke med kraftig ”forsterkeri”.
Jeg har ikke hørt disse høyttalerne på mindre forsterkere enn de jeg selv har så jeg skal ikke være påstålig men her er noen tester av denne høyttaleren: http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speakers/dynaudiousa/PRD_321095_1594crx.aspx

Rent lydmessig så liker jeg disse Dynaudio Contour S3.4 høyttalerne meget godt, det er bare å nyte musikken uten om å irritere seg over enkelte frekvenser som stikker seg ut.
Når disse høyttalerne er plasser riktig (I mitt rom: min. 1m ut på gulvet målt fra fronten på høyttalerne og med en avstand på 2m mellom hver høyttaler) så gir de et brett og dypt lydbilde med bra bass tross de ”små” 17Cm bass/mellomtone elementene.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
bendis skrev:
2 6" og et 1.ordens delefilter. hvor skal du gjøre av desse kilowattene dine? de kommer iallefall ikke ut av høyttaleren!
det blir rart å si en høyttaler krever strøm, men ikke watt og. det er spenningsbaserte forsterkere.. hvor strøm er den største faktoren for å øke effekt ::)
Du leser tydlighvis hva du vil. Jeg prøvde 50W klasse A til mine tidligere Contour 1.4 og litt på min venns 3.4. Er en relativt grei strømforsyning på denne. Funket også helt greit rent driftsmessig. Sprakk om man prøvde å dra på skikkelig.

Det er klart man trenger watt, men for meg er det viktigere med god strømforsyning. Om du vil sitte med en 200W forsterker som veier 11kg så er det greit for meg, men det fungerer i mine ører særs dårlig til lavfølsomme og "vanskelige" høyttalere som noen dynaudiomodeller.
Har du overhodet prøvd noen av modellene vi snakker om med forskjellige forsterkere?

Igjen, jeg sier ikke at man ikke kan drive, men å få ut et potensial kan du rett og slett "bare drite i". Kjipt å sitte med en kjempehøyttaler og bare høre 70% av hva den kan presentere.

Dessuten; tapet av styrke ut i en høyttaler er ganske enormt uansett. Særlig når følsomheten detter under 90dB. En watt, dirkete omformet til lydtrykk er rundt 113dB mener jeg å huske. Du kan jo selv regne ut hvor mange prosent av disse som faller vekk når det kommer 86dB ut av høyttalern.

Topp Bunn