bendis skrev:
2 6" og et 1.ordens delefilter. hvor skal du gjøre av desse kilowattene dine? de kommer iallefall ikke ut av høyttaleren!
det blir rart å si en høyttaler krever strøm, men ikke watt og. det er spenningsbaserte forsterkere.. hvor strøm er den største faktoren for å øke effekt :
Du leser tydlighvis hva du vil. Jeg prøvde 50W klasse A til mine tidligere Contour 1.4 og litt på min venns 3.4. Er en relativt grei strømforsyning på denne. Funket også helt greit rent driftsmessig. Sprakk om man prøvde å dra på skikkelig.
Det er klart man trenger watt, men for meg er det viktigere med god strømforsyning. Om du vil sitte med en 200W forsterker som veier 11kg så er det greit for meg, men det fungerer i mine ører særs dårlig til lavfølsomme og "vanskelige" høyttalere som noen dynaudiomodeller.
Har du overhodet prøvd noen av modellene vi snakker om med forskjellige forsterkere?
Igjen, jeg sier ikke at man ikke kan drive, men å få ut et potensial kan du rett og slett "bare drite i". Kjipt å sitte med en kjempehøyttaler og bare høre 70% av hva den kan presentere.
Dessuten; tapet av styrke ut i en høyttaler er ganske enormt uansett. Særlig når følsomheten detter under 90dB. En watt, dirkete omformet til lydtrykk er rundt 113dB mener jeg å huske. Du kan jo selv regne ut hvor mange prosent av disse som faller vekk når det kommer 86dB ut av høyttalern.