Dynamikk på lavt volum

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg fikk en ltt uvanlig bekreftelse på hvordan stereoen spiller på lavt volum i går. Katie Melua sto på som bakgrunnsmusikk og vi satt og leste. Min kjære syntes det var litt vel høyt, så hun slo ett(!) hakk ned på fjernkontrollen. Da forsvant lyden helt. Den sto allerede på absolutt minimum. ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette bekrefter det jeg selv har opplevd med ditt oppsett..det spiller fyldig og stort også på meget lavt volum ;D

Vet om andre m Bryston som opplever det samme ;)
(ikke sant E_S?)

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
eer vanlig kan til tider bli litt for høyt på laveste hakket mener dama mi da

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kan vel også bety at forsterkeren rett og slett spiller for høyt på laveste nivå.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det slo meg også...   Hos meg er det laveste nivået SVÆRT lavt.  Men det er også noe med ørets tilvenning til lydnivået.  Laveste nivå kan uansett være svært hørbart dersom man kommer fra absolutt stillhet.  Kommer man ut fra en rockekonsert så vil man sannsynligvis ikke merke at det er noe der en gang...  

Men dette har vel ikke så mye med dynamikken å gjøre, men mer med lydtrykket på laveste nivå på preampen å gjøre...

Men dette adresserer likevel noe jeg har tenkt mye på:
Ofte presenterer produsentene stolt en frekvensresponskurve over hvor godt produktene yter ved et bestemt lydtrykk. Men hvordan ser denne kurven ut ved andre lydtrykk? Det kan godt hende at det her er en del avvik. I tillegg har jo hørselen også en varierende frekvensresponskurve avhengig av lydtrykk.
Dette med ytelse ved ulike lydtrykksnivåer er alt for lite belyst både fra produsentene og fra testere.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Den høyttaleren jeg har hatt som spiller lavt desidert best er Quad ESL-63. Mye bedre enn mine nåværende dynamiske høyttalere.

A

Aubi

Gjest
På mitt anlegg er det dårlig med dynamikk på lavt volum. Faktisk er det på linje med en bordradio når jeg skrur ned volumet. Jeg tror dette kansje har noe med akkustikken i rommet å gjøre, men lysten til å bytte ut forsterkeren trenger seg på.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hadde hjemmealene kveld i går. Så film og hørte musikk, lytte posisjonen var nærfelts.
Hadde akkurat sett en krigsfilm, helikoptrene fløy på siden av ørene mine og maskinpistolene flerret. Var en aritg filmopplevelse. Jeg så opp på klokka, den var begynt å nærme seg 2200, og da bør det begynne å bli stille. Var på tide å skru ned lyden litt. Det var bare at lyden ikke var høy i det hele tatt. Jeg kommenterte det for meg selv. Stemmen min var høyere enn lyden.

Konklusjon: ørene venner seg til lydtrykket. Jeg er i mål med et oppsett som spiller svake volum bra.

Med Eirik S sin forsterker spilte det enda bedre svakt.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
"Kan du ta det litt lavere", en vanlig kommentar fra spinnesiden tror jeg. Heldigvis er min ARC LS25 meget bra med lav lyd, da jeg også kan justere GAIN i tre nivåer. Ørene venner seg raskt til det lavere nivået, og da kommer som regel kommentar nr. 2. Min tidligere forforsterker kvitterte ønsket om lavere lyd med ingen lyd, så det er microwattnivåer vi snakker om her.

Samleren

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det som er litt sprøtt er at da jeg oppgraderte til mer effekt (Midgard Audio Oberon 6.1) så økte nettopp denne følelsen av korrekt dynamikk i lydbildet også på lave volum.

(NB: Brukte tidligere de innebygde effekttrinnene i Arcam AVR300. )

R

Rojoh

Gjest
Kanskje det generelle nivået i mellomtonen har noe å si i den sammenhengen som diskuteres her? Laidbacke systemer har vel en tendens til å bli litt anonyme ved lavt/moderat volum?

Mvh. Tonalbalanse-Johan ;D

R

Rojoh

Gjest
Nå tuller jeg visst litt. :-/

Har jo f.eks. opplevd hvordan opplevelsen med subwoofer gir en mer tilfredsstillende opplevelse på lave volum. Spilles det lavt uten sub (i noen sammenhenger), så oppleves lyden som "nesten ikke tilstedeværende". Kobles det en subwoofer til - uten at volumet skrus opp - så blir det hele mer interessant. Og blir det mer interessant, så blir det gjerne mer forstyrrende i baklgrunnssammenheng?

Aarrggghhh! Kan være vrient å vite eksakt hvorfor ting oppleveves slik de gjør... ::)

Mvh. Tulle-Johan

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
123
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Et spørsmål til de som bidrar i denne tråden:

Anta at jeg spiller musikk med middelnivå 80 db hvor det er 8 db forskjell mellom høyeste og laveste nivå (8 db er amplituden og et mål på dynamikken i musikken slik jeg forstår dynamikk i denne sammenheng).

Så senker jeg middelnivået til 72 db. Skal da amplituden fortsatt være 8 db for at dynamikken i musikken skal bevares? I.e. slik at den lyder like dynamisk ved dette lavere nivået?

Er spørsmålet irrelevant har jeg evt ikke forstått hva dere mener med dynamikk.

Mvh.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Achri-d: Etter hva jeg skjønner har du oppfattet det riktig. Men 8dB er ikke rare dynamikken, da...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det som er litt sprøtt er at da jeg oppgraderte til mer effekt (Midgard Audio Oberon 6.1) så økte nettopp denne følelsen av korrekt dynamikk i lydbildet også på lave volum.

(NB: Brukte tidligere de innebygde effekttrinnene i Arcam AVR300. )
Er vel litt typisk for rimelige forsterkerer å mangle den egenskapen, sliter med dårlig dynamikk på lavt volum selv. Blir bedre etterhvert som volumet økes, forsvinner så helt igjen i en grøt av lyd på høyt volum. Så helt klart, ny forsterker er på min ønskeliste, gjerne en Midgard Audio Oberon 6.1 som jeg har hørt på!
:D

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Dette bekrefter det jeg selv har opplevd med ditt oppsett..det spiller fyldig og stort også på meget lavt volum  ;D

Vet om andre m Bryston som opplever det samme  ;)
(ikke sant E_S?)
Problemet hos meg er at det blir så høyt at man blir sliten i øra rett og slett. Så jeg kjemper mot meg selv for å ikke skru opp over kl 9. På kl 9 kan jeg høre i timesvis :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Problemet hos meg er at det blir så høyt at man blir sliten i øra rett og slett. Så jeg kjemper mot meg selv for å ikke skru opp over kl 9. På kl 9 kan jeg høre i timesvis :)
Slik jeg opplevde det hos deg-både med min egen 4B SST og din 14B SST, så var det ikke slitsomt i det hele tatt. Problemet oppstod når musikken ble skrudd ned eller helt av.
DA kjentes det at det hadde vært sinnsykt høyt ::)

Nå har du vel, slik jeg har forstått det, lært deg til å spille på moderat volum til daglig. Og det er bra. ;)
Da låter oppsettet ditt nydelig i det rommet du har.
Med en del over "normalt" lydvolum, begynner rommet å spille med alt for mye. Da spesiellt i de nedre oktaver.

Må nok ta meg en tur igjen snart ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Vil tro at høytalere med større basselementer gir bedre dynanikk i bassen på lavt nivå...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
...og forløparen ESL 57 er kanskje endå betre..
Det er så lenge siden jeg hadde ESL 57 at det husker jeg ikke......dessuten tok jeg vel mindre hensyn til mine omgivelser dengang enn jeg gjør nå.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Vil tro at høytalere med større basselementer gir bedre dynanikk i bassen på lavt nivå...
Vil vel heller tro det er motsatt, større elementer er tyngre og tregere............

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Vil vel heller tro det er motsatt, større elementer er tyngre og tregere............
Det skal jo sette lufta i bevegelse da.. sett på et par hodetelefoner du og legg de på gulvet et par meter unna.. og legg merke til bassdynamikken du får!

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Ett større element vil bevege seg mindre p-p for samme lydtrykk enn ett mindre element. Blir ikke tregere. Heller tvert om. Mindre forvrengning.

Stemmer i at Quad'ene er suverene på lave nivå.

Dynamikk på lave nivå kan vel i de fleste tilfeller adresseres til høyttaleren? De andre komponentene blir vel mindre signifikante?

Mvh
Bjørn

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Slik jeg opplevde det hos deg-både med min egen 4B SST og din 14B SST, så var det ikke slitsomt i det hele tatt. Problemet oppstod når musikken ble skrudd ned eller helt av.
DA kjentes det at det hadde vært sinnsykt høyt  ::)

Nå har du vel, slik jeg har forstått det, lært deg til å spille på moderat volum til daglig. Og det er bra. ;)
Da låter oppsettet ditt nydelig i det rommet du har.
Med en del over "normalt" lydvolum, begynner rommet å spille med alt for mye. Da spesiellt i de nedre oktaver.

Må nok ta meg en tur igjen snart  ;)
Ja, la merke til det en del selv etter og å ha lytta en hel kveld hos en kompis. Men med frey så strammet bassen seg betydelig opp, jeg eksprimenterte også en del med og flytte sofa og høyttalere. Bare og flytte fram sofa 7cm hjalp i i bassområdet som igjen ryddet opp videre oppover i frekvensområdet :)

Ja moro om du kommer innom og hører de forbedringene jeg synes jeg har fått.

Noe nytt i oppsettet ditt da?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Ett større element vil bevege seg mindre p-p for samme lydtrykk enn ett mindre element. Blir ikke tregere. Heller tvert om. Mindre forvrengning.

Stemmer i at Quad'ene er suverene på lave nivå.

Dynamikk på lave nivå kan vel i de fleste tilfeller adresseres til høyttaleren? De andre komponentene blir vel mindre signifikante?

Mvh
Bjørn
Grunnen til at en elektrostat lyder bedre på lavt nivå er at membranene er ekstremt lette.

Jo tyngre membranene er, jo tregere er de. Det burde være kjent fysikk, eller.........

FZ

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Jo tyngre membranene er, jo tregere er de. Det burde være kjent fysikk, eller.........

FZ
Om ett element gjengir frekvensområdet de er spesifisert til å gjengi, så gjør de det hverken raskere eller tregere enn noe annet. 100 hz er 100 svingninger i sekundet. Elektrostat eller dynamisk element. Forklaringen ligger nok ikke i tyngden på membranet (ikke ene og alene i allefall). Men konstruksjonen av hele elementet (coil, magnet...) samt konstruksjonen rundt (delefilter, kasse..++)
Jeg benytter 12" (fulltone) i mellomregisteret, og det låter tett på quad'ene hva gjelder oppløsning og dynamikk på lave nivå.

Mvh
Bjørn

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Vi kan altså mer eller mindre konkludere med at Bryston-eiere kan ha gode musikkopplevelser med bra dynamikk på lavt volum... 8)

Jeg har akkurat samme erfaringen, og det tror jeg er første gang med disse høyttalerne.

Apropos vinyl..før jeg startet opp det igjen, så hadde jeg kun tenkt at riggen skulle brukes til å spille vinyl jeg har. Vel...ser ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe vinyl igjen nå gitt ;D

O.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sånn er det hos meg også. Skrur jeg volumet over kl 9 begynner rommet å hisse seg opp, spesielt i et frekvensområde i mellombassen. Det føles litt merkelig at lyden blir bedre når man skrur ned volumet. Men det er jo egentlig ganske kjekt.

Problemet er at anlegget egner seg ikke å bruke til bakgrunnsmusikk når vi har gjester. Da oppfører det seg som et lite barn; det krever å få oppmerksomheten.

K

kbwh

Gjest
Hvor høyt jeg kan skru opp varierer med hvilken cd som spilles.

Et typisk godt strykekvartettopptak (f.eks Takacs i Beethoven) maxer ut klokka 9.
Bob Marley og Duke Ellington anno 1960 kan være med til både 10 og 1030.

Gode klassiske innspillinger med realistisk dynamikk er skjelden egnet som bakgrunnsmusikk, mens Buena Vista Social Club går fint.

Jeg er heldig med rommet forresten. Det hisser seg ikke opp. Furuhelvete på alle flater. Mine erfaringer kommer ikke fra "high end" men "mid-fi" som dere kan se.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Om ett element gjengir frekvensområdet de er spesifisert til å gjengi, så gjør de det hverken raskere eller tregere enn noe annet. 100 hz er 100 svingninger i sekundet. Elektrostat eller dynamisk element. Forklaringen ligger nok ikke i tyngden på membranet (ikke ene og alene i allefall). Men konstruksjonen av hele elementet (coil, magnet...) samt konstruksjonen rundt (delefilter, kasse..++)
Jeg benytter 12" (fulltone) i mellomregisteret, og det låter tett på quad'ene hva gjelder oppløsning og dynamikk på lave nivå.

Mvh
Bjørn
Det har ikke noe med hurtigheten å gjøre å gjengi en tone på 100Hz. Det klarer alle elementer som er laget for frekvenser i det området. Det er hvor raskt elementet klarer å forandre amplitude som er cluet her...

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg står no fortsatt på det jeg skrev tidligere i tråden:
Det skal jo sette lufta i bevegelse da.. sett på et par hodetelefoner du og legg de på gulvet et par meter unna.. og legg merke til bassdynamikken du får!
En hodetelefon klarer jo utmerket godt å forandre amplitude raskt.. Flere har trukket frem elektrostater! Og de har store flater! ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Jeg står no fortsatt på det jeg skrev tidligere i tråden:

En hodetelefon klarer jo utmerket godt å forandre amplitude raskt..   Flere har trukket frem elektrostater!  Og de har store flater! ;)
Store flater som er EKSTREMT lette....

Topp Bunn