- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 397
Er det noen som vil forklare hva dette egentlig betyr?
Min forsterker har følgende data
ynamic Headroom Into 4ohms 1,7DB
Min forsterker har følgende data
3 dB er ikke en dobling av opplevd lydtrykk, da må vi opp i 10 dB.el_mariachi skrev:Så hvis en forsterker har 3dB dynamic headroom, vil den da være i stand til å dobble lydtrykket hvis signalet tillsier det?
Jeg er ikke enig i at det er en underdimmensjonering. Jeg ville heller sagt at det er en fornuftig dimensjonert strømforsyning. Det er slik at musikk vanligvis har minst 6dB crest factor, som betyr at gennomsnittlig effekt er 1/4 av peak effekt. Det betyr at du under lytting til normal musikk ikke trenger mindre enn 6dB dynamisk headroom.theStig skrev:3 dB er ikke en dobling av opplevd lydtrykk, da må vi opp i 10 dB.el_mariachi skrev:Så hvis en forsterker har 3dB dynamic headroom, vil den da være i stand til å dobble lydtrykket hvis signalet tillsier det?
Men ja - med 3 dB "headroom" så kan forsterkeren levere 3 dB mer (dvs. den dobbelte effekten) i korte pulser enn den kan kontinuerlig. Dette igjen betyr at strømforsynings-spenningen i forsterkeren synker dramatisk fra idle til full last, sånn ca. 30%. Det er veldig mye og vitner om en svært underdimensjonert forsyning.
Endeleg fant eg noko eg var ueinig med deg i!Jeg er ikke enig i at det er en underdimmensjonering. Jeg ville heller sagt at det er en fornuftig dimensjonert strømforsyning. Det er slik at musikk vanligvis har minst 6dB crest factor, som betyr at gennomsnittlig effekt er 1/4 av peak effekt. Det betyr at du under lytting til normal musikk ikke trenger mindre enn 6dB dynamisk headroom.
Det er IMHO tåpelig og bortkastede penger å designe en forsterker som kan gi full effekt kontinuerlig hvis det aldri blir nødvendig.
Begge desse er i kategorien som mange vil sei overdriver. Dei har vel gjerne minst 100-150.000µF?el_mariachi skrev:Hvis dette er såpass viktig som det synes å være, hvorfor er det så få produsenter som oppgir denne spesifikasjonen. Sjekket akkurat ut Krell og Bryston og ingen av de oppgir dette.
Der tar du nok feil, isen.Snickers-is skrev:For ikke å glemme metning i transformatorkjernen.
1,7dB er dårlegare enn 1dB.BjornE skrev:Bransjen er av og til litt patetisk. Hvordan kan det ha seg at en "seriøs" leverandør kan komme med en opplysning som det ikke er helt klart hva betyr, hva som er bra og om det er relatert til musikk overhodet?
Er 1.7 db bedre enn 1 db, skulle det egentlig vært 10 db? Hva er dynamisk headroom overhodet? Er det noe vits i at en forsterker kan levere noen volt mer når f.eks. mediet er en CD hvor det eneste som er sikkert er at vi vet helt eksakt hva mulig maks utspenning er?
Jeg bare spør. Kanskje vi bør være mer skeptisk til bransjens ønske om å bortfoklare høye priser og annet lureri.
Då er det i allefall definert.Rhesus skrev:IHF dynamic headroom er spesifisert som effekten ved 20ms burst av 1kHz sinus, i forhold til kontinuerlig effekt.
Det betyr at det stort sett er kondensatorbankens størrelse som bestemmer denne verdien.
Det vil være stor forskjell ettersom hvilken lastimpedans det måles med. Min erfaring er at slike spesifikasjoner er vanskelige å sammenligne fordi vesentlige forutsetninger for målingen ikke er opplyst, jamfør lastimpedans ved måling av dempingsfaktor f.eks.AAaF skrev:Då er det i allefall definert.Rhesus skrev:IHF dynamic headroom er spesifisert som effekten ved 20ms burst av 1kHz sinus, i forhold til kontinuerlig effekt.
Det betyr at det stort sett er kondensatorbankens størrelse som bestemmer denne verdien.
Men er dykk ikkje einig i at dette talet også burde være oppgitt ved forskjellige belastningar? Det er det kanskje også for alt eg veit?