During i NAD'en

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg har en gammel NAD 3020B, og nå begynner den og dure. Så vidt jeg vet så er den helt orginal, ingenting var byttet når jeg kjøpte den. Når jeg nå må levere den til Dalens eller noe, så tar jeg gjerne imot tips om evt tweaks jeg kan gjøre uten att jeg føkker med den opprinnelige lydsignaturen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Tror jeg ville satse på vedlikehold først, og tweak etterpå.

Åpne opp forsterkeren, og støvsug inni. Bruk en smal malekost (ca 5 cm) for å få vekk støvet. Dette går bra hvis du er lett på handa. Deretter rense volumpot med en lett dusj elektrospray inn i potmetret. Det samme på velgerene. Balanse og tonekontroller kan du også spraye, men de er som regel lite brukt og lite slitt. Bytte ladekondensatorene. Det er de to store "runde tårnene" som det står enten 4700uF - 35 volt på, - eller det er fire runde som det står 2200uF - 35 volt. Disse må byttes etter ca 10 - 15 års jevnlig bruk,ellers vil ikke forsterkeren spille godt, og kan gi brum og vreng i verste fall.

Hvis det fremdeles durer bør du oppsøke fagmann.

Tweak: Bytte ut bøylene mellom pre og effekt med en ledningsstump som du lodder rett på printet. Gir en anelse mere lettflytende gjengivelse. Ikke mye å tweake, men bedre dioder i strømforsyningen og en støykondensator (0,1 uF plastfolie) mellom pluss og minus gir en anelse renere lyd. Denne lille godklumpen er så godt bygget at tweaking har liten effekt.

Topp Bunn