during i høytalerne

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
etter jeg flyttet om på anlegget fikk jeg et problem.ved litt høyt volum så starter bassene å vibbrere kraftig.kan det være at høytalerne står for nærme bakvegg samt at platespillern står rett ved siden av ene høytalern?
kan ikke komme på noe annet egentlig.noe forslag.? hadde ikke det problemet før.og da sto de 30 cm lenger fra bakveggen samt at platespillern sto midt mellom høytalerne.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Høres mest ut som det kan være mekanisk tilbakekobling. Prøv å sørg for at vibrasjoner fra høyttaler ikke kan nå platspiller. Hvis for eksempel vibrajonene går via gulvet, prøv med noe myk gummi under ht, en dings/kloss i hvert hjørne. No

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
hva er mekanisk tibakekobling? jeg har spikes under begge høytalerne, så det er ok..kan være at bassen slår over til PU.pga ved cd spilling så har jeg ikke dette problemet.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Spikes er dessverre ikke det beste hvis man har et levende gulv. Det er klart at vibrasjoner kan settes i gang i platespilleren også gjennom luften, dvs gjennom lydtrykket når du spiller høyt. Det gjelder å bruke eliminasjonsmetoden: Legg hånda på gulvet og på hylla/benken når du spiller høyt, og kjenn etter om det er de samme vibrasjonene hele veien. Da får du en pekepinn . Er det derimot lydtrykket som setter lp-plata eller platespilleren i vibrasjon, må man ty til andre knep eller flytte den lenger unna. No

P.S.
Det gjør også en forskjell om platespilleren har et velfungerende flytendende oppheng for tallerken/arm. I så fall er det mest sannsynlig at det lydtrykket som virker rett på plata, som jo ligger der som en stor membran som bare venter på å bli satt i svingninger. I en ideell verden ville man anbragt platsspillerne i lydtette skap, opphengt i elastiske gummisnorer. Så viille man være forsikret mot både det ene og det andre. Men dessverre virker det som platespillerne - særlig de største og dyreste- blir sett på som utstillingsobjekter.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det du mest sannsynlig har problemer med er subsonic resonans. Dvs at pick-up fanger opp lave frekvenser som igjen forsterkes gjennom riia. Da får en ukontrollerte og store utsving på membran.
Har selv hatt dette problemet tidligere.
Noen anbefaler et subsonisk filter i riia som filtrerer bort frekvenser under ca 20 Hz, men andre mener dette bare er å maskere problemet. Er enig i det siste selv, da en ikke fjerner årsaken til resonansproblemene, men bare maskerer de med et filter.
Vil tro noe du kan forsøke er å flytte platespiller og evt. gå noen runder med underlaget da det ofte har mye å si.
Vegghylle anbefales av flere.

Sjekk evt. ut denne tråden her som omhandler ganske lik problemstilling:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53888.0.html

Just my 5 cents..
Lykke til.

Mvh Gjert

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
det ble bra nå...Det jeg gjorde var å trekke høytalerne 30 cm lenger ut fra vegg,samt flytte spillern 30 cm lenger ut fra bakvegg samt flytte den midt mellom høytalerne istedet for 10 cm vegg i vegg med ene høytalern..

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Flott, da var det heldigvis ikke så mye som skulle til :)

Topp Bunn