DURBAN II SKANDALEN

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
For å sitere en kjent politiker:

Dialogue!!

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Jagland er på sporet av noe: Fler og fler vestlige land vil nå boikotte Durban II konferansen. Men, ikke Norge.
Vi vil diskutere rasisme og diskriminering under ledelse av Cuba, Iran og Libya. FN utspiller sin rolle!
http://www.dagsavisen.no/meninger/article397777.ece
http://www.israelwhat.com/?p=965
To svært så motstridende artikler du lenker til her. Jagland påpeker den svært uheldige sammensausingen av rasisme og religionskritikk, mens den andre linken sauser sammen israelkritikk med antisemittisme. To like farlige propagandautspill.

Men ja Norge bør holde seg unna konferansen. Ikke fordi man vil utrykke støtte for Israels brutale fremferd i naboområdene men rett og slett fordi man ikke må gi legitimitet til ideen og at religion er noe "hellig" som skal beskyttes men derimot ses på som all annen politikk og åpen for den samme kritikk, latterliggjøring og tilbakevising som andre samfunnsykdommer som rasisme og antisemittisme.

G

Gjestemedlem

Gjest
I dagens aviser kan man i all heselighet lese om Israelske aviser som fabrikerer historier om norske regjeringsmedlemmer som løper rundt i demonstasjoner og roper "Død over Jødene."

Hvor lavt går det an å synke i sine forsøk på å sverte motstandere av Israles aggresjoner som jødehatere.

Tror Israel at de skaffer seg noen flere venner i Norge av slike kampanjer som dette?

Man kan være uenig i mye Halvorsen sier og foretar seg, men er det noen som for alvor tror at damen løper rundt i en offentlig demo og roper "Død over jødene"?

Hvordan skal man forholdeseg til slikt? Hvem har regissert denne kampanjen mot Norge?

http://www.dagbladet.no/2009/03/30/nyheter/innenriks/utenriks/israel/antisemittisme/5543342/

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Noen grunn til å tro at historiene vi presenteres for i norske aviser om Israel og hva som skjer der er mindre fabrikerte og mer korrekte? Tror ikke det nei, tvert imot.
Kristin Halvorsen var med i demonstrasjoner hvor det ble ropt "Død over jødene", det er som det står, men kan oppfattes som om det var hun som ropte det, det får vi da håpe hun ikke gjorde.. men hvem vet?

Hvem regisserer kampanjen mot Israel? Den er tydelig i Norge.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Hvordan skal man forholdeseg til slikt? Hvem har regissert denne kampanjen mot Norge?
Den internasjonale jødekapitalismen, naturligvis, Mein Herr!

[You have to understand the way I am,
Mein Herr.
A tiger is a tiger, not a lamb.
Mein Herr.]

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Noen grunn til å tro at historiene vi presenteres for i norske aviser om Israel og hva som skjer der er mindre fabrikerte og mer korrekte? Tror ikke det nei, tvert imot.
Kristin Halvorsen var med i demonstrasjoner hvor det ble ropt "Død over jødene", det er som det står, men kan oppfattes som om det var hun som ropte det, det får vi da håpe hun ikke gjorde.. men hvem vet?

Hvem regisserer kampanjen mot Israel? Den er tydelig i Norge.
Eg tippar det er gruppa som slapp unna frå Baader-Meinhof, kopla saman med Al Qaida og dei siste attlevande nazistar frå Søramerika.
Iallfall er dei svært farlege. Og det er mange av dei, minst alle dei som ikkje hyller Israel sin politikk, og sikker mange fleire. Dei er ute etter å drepe. Alle.
Vi må stoppe dei.
Shizofrene i alle land, no må vi samlast til kamp!

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Tror Israel at de skaffer seg noen flere venner i Norge av slike kampanjer som dette?
Nordmenn trives i selvopphøyelsens rus, men ærlig talt; de aller aller fleste mennesker i verden driter en lang marsj i meningene til en ubetydelig fillenasjon som Norge. Et par "se hele verden er imot oss"-artikler kan sikkert tjene til å påvirke opinionen i Israel, men man kunne likesågodt byttet ut Norge med Andorra eller Luxemburg. Å legge seg ut med Norge er problemfritt fordi Norge i verdenssammenheng er et null.

Insignificant, move on.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Slubbert skrev:
Nordmenn trives i selvopphøyelsens rus, men ærlig talt; de aller aller fleste mennesker i verden driter en lang marsj i meningene til en ubetydelig fillenasjon som Norge. Et par "se hele verden er imot oss"-artikler kan sikkert tjene til å påvirke opinionen i Israel, men man kunne likesågodt byttet ut Norge med Andorra eller Luxemburg. Å legge seg ut med Norge er problemfritt fordi Norge i verdenssammenheng er et null.

Insignificant, move on.
I beg to differ

Norge blir stadig slått opp i utenlandsk presse, langt mer enn Andorra og Luxemburg.
Vi blir, desverre, ofte sett på som selvgode raringer med altfor mye penger som bryr oss lite om hvordan andre har det.
Jeg mener mange ting taler imot, men det skriver utenlandsk media sjelden om. Hvorfor? Det er ikke hets, og selger derfor ikke så mange aviser... kanskje..
(Tenker bla med horror på hvordan nordmenn ble fremstilt under Tsunamien. Ingen empati, bare sutring over at de ikke fikk flaskevann, og at de hadde mistet husnøkkelen til sitt hjem i Norge..)

Hva med vår innsats for fred i midtøsten, eller på Sri Lanka?
Ok, vi har kanskje ikke lykkes i den grad det var ønskelig, men vi har likevel gått inn for oppgavene med mot og lyst.

Dessuten, selv G.Bush ropte på Norge da finanskrisen var et faktum. Alle visste at Norge var det landet som kom seg best ut av finanskrisen på -80 tallet.
Videre troner vi høyt på listen over land det er bra å bo i.
Insignificant? I think not!

S

Slubbert

Gjest
lomt skrev:
Norge blir stadig slått opp i utenlandsk presse, langt mer enn Andorra og Luxemburg.
I beg to differ. Jeg betviler sterkt at Norge blir slått opp spesielt ofte i utenlandsk presse (målt ift. feks folketall og GDP), men hver gang Norge blir nevnt i utenlandsk presse slås det opp KJEMPESTORT i norsk presse at Norge nevnes i utenlandsk presse! Det er symptomatisk, det samme ser man på pressekonferanser hvor det alltid kommer stormende en doser fra TV2 og trenger seg frem; "Mr. President / moviestar / musician / famous football player....what do you think about Norway? Do you like Norwegian girls? Salmon? Say something about Norway, come on, anything, pleeeease.....Norway, Noooooorwaaaaay!". Det er i grunn ganske patetisk.

Vi blir, desverre, ofte sett på som selvgode raringer med altfor mye penger som bryr oss lite om hvordan andre har det.
Det er nok mer normalt å spørre "what the fuck is a norway?" Har folk utdanning vet de nok at det ligger nord i Europa slik vi vet at Senegal ligger vest i Afrika, kanskje sågar at Oslo (Dakar) er hovedstaden, men når det kommer til demografi og sånt er det få som vet og enda færre som bryr seg.

Alle visste at Norge var det landet som kom seg best ut av finanskrisen på -80 tallet.
Hehehe...spør en vilkårlig person i England, Italia, USA eller hvor som helst utenfor Skandinavia "hvordan kom Norge ut av finanskrisen på 80-tallet?" Eller bedre; spør fem og få fem forskjellige svar...som alle er feil.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Slubbert skrev:
I beg to differ. Jeg betviler sterkt at Norge blir slått opp spesielt ofte i utenlandsk presse (målt ift. feks folketall eller GDP eller en kombinasjon), men hver gang Norge blir nevnt i utenlandsk presse slås det opp KJEMPESTORT i norsk presse at Norge nevnes i utenlandsk presse! Det er symptomatisk, det samme ser man på pressekonferanser hvor det alltid kommer stormende en doser fra TV2 og trenger seg frem; "Mr. President / moviestar / musician / famous football player....what do you think about Norway? Do you like Norwegian girls? Salmon? Say something about Norway, come on, anything, pleeeease.....Norway, Noooooorwaaaaay!". Det er i grunn ganske patetisk.
;D ;D ;D

Hehehe...spør en vilkårlig person i England, Italia, USA eller hvor som helst utenfor Skandinavia "hvordan kom Norge ut av finanskrisen på 80-tallet?" Eller bedre; spør fem og få fem forskjellige svar...som alle er feil.
Hva er rett svar da?
;)

S

Slubbert

Gjest
Vet ikke, på den tiden revolverte mine finansbekymringer primært rundt det å samle sammen nok mynt til å få kjøpt iskrem.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Gjestemedlem skrev:

Insignificant, move on.
Norges plass i dette er i bunn og grunn ganske uinteressant. Men det er svært illurstrerende hvordan Israel setter i gang hetskanpanjer mot politiske motstandere og fabrikerer historier om deres antisemittiske holdninger for å diskreditere legitim uenighet. Hvis det er slike kampanjer som dette som er opphavet til påstander om antisemittisme i Norge så setter det i allefall slike påstander i et nytt lys.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
På norsk venstreside er åpenlyst antijødiske holdninger mer regel enn unntak.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Et billig retorisk triks for å prøve å skule kritikk mot et brutalt Isreales aparheidregime som antijødisk.

Er man antisamisk selv om man ikke ønsker en samisk stat i Finnmark og Troms? Er man antihvit om man ikke støttet maktfordelingen i Sør Afrika under deres apartheidtid? Er man antisvart fordi man ikke ønsker et Zimbabwe som er forbeholdt de svarte?

Ethvert styresett og regime som forutsetter en segregering av makt og ressurser på bakgrunn av religiøs tilhørighet eller rase er grunnleggende feil. Om det er jøder, muslimer, hvite, kristne eller Hare Krishatilhengere som står bak er helt uinteressant.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
BBking skrev:
Et billig retorisk triks for å prøve å skule kritikk mot et brutalt Isreales aparheidregime som antijødisk.

Er man antisamisk selv om man ikke ønsker en samisk stat i Finnmark og Troms? Er man antihvit om man ikke støttet maktfordelingen i Sør Afrika under deres apartheidtid? Er man antisvart fordi man ikke ønsker et Zimbabwe som er forbeholdt de svarte?

Ethvert styresett og regime som forutsetter en segregering av makt og ressurser på bakgrunn av religiøs tilhørighet eller rase er grunnleggende feil. Om det er jøder, muslimer, hvite, kristne eller Hare Krishatilhengere som står bak er helt uinteressant.
Trur jeg hadde gitt opp var jeg deg, Deph.... Søplemenn samler søppel, leverer søppel, og resirkulerer søppel. Det er bare det de gjør. Eller som det heter på vårt stammestpråk: Garbage in, garbage out.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Trur jeg hadde gitt opp var jeg deg, Deph.... Søplemenn samler søppel, leverer søppel, og resirkulerer søppel. Det er bare det de gjør. Eller som det heter på vårt stammestpråk: Garbage in, garbage out.
Jeg vet... Noen trives så altfor godt i offerrollen og vil gjerne bruke ehver anledning til å bekrefte denne overfor seg selv.

SEP.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Honkey-Chateau skrev:
Søplemenn samler søppel, leverer søppel, og resirkulerer søppel. Det er bare det de gjør.
Dette vet du bedre enn de fleste, naturligvis.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Jeg vet... Noen trives så altfor godt i offerrollen og vil gjerne bruke ehver anledning til å bekrefte denne overfor seg selv.

SEP.
Ja, gass dem

A

AK27

Gjest
oddgeir skrev:
Og livet på sentralen går fortsatt sin skeive gang.

Det er gjentatte ganger påpekt at korrelasjonen mellom islam og terrorisme er relativt svak/tvetydig (http://www.guardian.co.uk/uk/2008/aug/20/uksecurity.terrorism). Det virker også som om vi klarer å lure oss selv til å tro at terror er et rent disposisjonelt problem som tilhører de andre, og overse den systemiske terroren vi bedriver ovenfor våre egne, andre, og økosystemet som langt overgår hva "feige" selvmordsbombere klarer å utrette i omfang - men det er en annen diskusjon (les gjerne Mengele Zoo).

Når du da støtt og stadig insinuerer at det er en kausal sammenheng mellom disse to tingene (terror og islam) så virker det som om du enten har dratt en slutning du ikke har grunnlag for, eller at du bevisst driver med hetsing. Selv om det hadde vært en sterk korrelasjon (noe det ikke ser ut til å være), så er det alt for mange tredjevariabler til å kunne dra en sånn slutning. Problemet med feilaktige slutninger er at vi mennesker har veldig vanskelig for å gi slipp på dem (bekreftelsesbias). Jeg har ingen forventning til at dette innlegget vil bidra til å få deg til å revurdere dine valg/din diskurs, men jeg bærer da et håp.

Om du liker tegneserier er nok denne langt på vei å foretrekke,

A

AK27

Gjest
BBking skrev:
Fortsatt relevant:
Fortsatt ser jeg at det trekkes en kausal slutning der selv korrelasjonen er vag eller spuriøs (igjen, http://www.guardian.co.uk/uk/2008/aug/20/uksecurity.terrorism). Når dere konsekvent ser ut til å attribuere disse egenskapene til en hel religiøs gruppe ((gallup)undersøkelser har vist at mellom 93 og 96 % av verdens muslimer er moderate), hva skiller deres stigmatisering fra hva som allmennt betegnes som rasisme?

Ellers kan jeg bare vise til innlegget mitt ovenfor. Dog jeg ser at det er lettere å overse all kritikk mot sin posisjon (spesielt om en ikke evner å retferdiggjøre den).

A

AK27

Gjest
BBking skrev:
AK27 skrev:
BBking skrev:
Fortsatt relevant:
Fortsatt ser jeg at det trekkes en kausal slutning der selv korrelasjonen er vag eller spuriøs (igjen, http://www.guardian.co.uk/uk/2008/aug/20/uksecurity.terrorism). Når dere konsekvent ser ut til å attribuere disse egenskapene til en hel religiøs gruppe
spuriøs ?
attribuere ?

Meld deg på et norskkurs snarest.
attribue're v2 fra lat. 'tildele' angi som sannsynlig opphavsmann, tillegge, tilskrive skjønnere a-r maleriet til van Gogh (http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbo...E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j)

spuriø's a1 (fra eng.) falsk, uekte; tilfeldig (http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbo...ordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j)

Hva jeg skrev var vel ikke veldig utilgjengelig, spesielt all den tid jeg antok at du evnet å slå opp i en av de mange elektroniske ordbøkene som ligger et tastetrykk unna. Likevel, beklager om jeg ikke gjorde meg forstått. Prøv igjen, om ikke din eneste hensikt var å ta fokus fra de innvendingene mot deres posisjon jeg skisserte ovenfor.

Topp Bunn