Dual 601

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Hei dere.

Jeg har nylig kjøpt en fin-fin Dual 601, men får bare lyd i en høyttaler. Noen som en idè eller to om hva som kan være årsaken? Jeg har forsøkt å bytte kanal, og problemet flytter seg. Jeg antar det må ha noe med venstre kanal å gjøre

Spilleren er koblet opp mot en Marantz PM7004 og KEF Q7 høyttalere, uten at jeg tror det har noen betydning altså. Kjører vanligvis en Rega RP3, men er litt sugen på å sjekke ut litt vintage-stuff.

EDIT: Jeg har forsøkt å bytte kanal, og problemet flytter seg. Jeg antar det må ha noe med venstre kanal å gjøre. Må vel kanskje nødt til å demontere spilleren. Et lite oppfølgingsspørsmål; kan problemet ligge i cartridgen?

Sist redigert:
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Disse spillerne har en monteringsplate for pickupen som festes i headshellet. Hvis du fører fingerholderen på headshellet bakover kan denne tas ut. På denne platen er det pinner som treffer kontaktflater i headshellet. Disse kontaktflatene korroderer, jeg har måttet rense disse på de tre Dual-spillerne jeg har hatt. Noen bruker glassfiberstift hvis rensemiddel ikke hjelper, jeg har brukt den blå siden på et rød/blått viskelær med suksess.

Om dette er grunnen vet jeg ikke, men det er en start.

Mvh
KL

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Takk for svar. Jeg har renset og sjekket kontaktene, men dessverre uten hell. Tenkte jeg skulle sjekke selve venstrekanal-kablelen inne i selve spilleren. Løsner skruene på undersiden, men får ikke løs plastdekslet på undersiden. Det ser ut til å være limt...

Når jeg kun lytter i venstre kanal kan jeg høre skiva jeg spiller, men veldig lavt og veldig "langt borte", så noe signal når jo frem. Når jeg rugler i pluggen inn til forsterker får jeg en del ulyd/feedback i venstre kanal. Kan det være en indikasjon på noe?

EDIT: Det er ingen jordingskontakt i spilleren. Kan det være en årsak?

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis du har multimeter kan du raskt sjekke om det er kontakt mellom pickupledninger og phono-plugger.
Feilen kan godt ligge i defekt pickup.

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Så vidt jeg kan se er det kun transportskruene som kan løsnes på oppsiden. Spilleren er jo festet i noen fjærer antar jeg. Mener du at jeg kan løfte hele spilleren ut av chassiet sitt etter at jeg har løsnet transportskruene?

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Jeg har multimeter Peikall. Om det ikke er for mye å be om, men kan du fortelle meg hvor jeg eksakt skal måle?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.496
Så vidt jeg kan se er det kun transportskruene som kan løsnes på oppsiden. Spilleren er jo festet i noen fjærer antar jeg. Mener du at jeg kan løfte hele spilleren ut av chassiet sitt etter at jeg har løsnet transportskruene?
Transportskruene står i noen spor i chassiet. Lirke litt på dem og de løsner. Da er det bare å løfte topplate fri fra chassi.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Her er det du kan måle:

Left Channel: White Left Channel Ground: Blue
Right Channel: Red Right Channel Ground: Green
Mål om det er kontakt mellom disse og tilsvarende kontakt på phonoplugger.
I tillegg kan du måle om det er kortslutning mellom jord og +

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Da har jeg løftet topp-platen fra chassiset og det er ingenting som tyder på at det er noe galt med ledningene spilleren. Ryddig, rent og pent :) Ingen synlige brudd etc.

Da står jeg igjen med at det er pick-up`en. Venter på ny pick-up (Ortofon M20E) i posten, og avventer videre feilsøking til den er kommet.

Takk for all hjelp så langt!

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Melbu
Da har jeg løftet topp-platen fra chassiset og det er ingenting som tyder på at det er noe galt med ledningene spilleren. Ryddig, rent og pent :) Ingen synlige brudd etc.

Da står jeg igjen med at det er pick-up`en. Venter på ny pick-up (Ortofon M20E) i posten, og avventer videre feilsøking til den er kommet.

Takk for all hjelp så langt!
Hvor fikk du tak i ny picup?

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Hei, jeg kjøpte ny pick-up her: Williams Schallplattennadel Shop

Det hjelp dessverre ikke på problemet mitt. Fremdeles kun lyd i en kanal. Lurer på om neste steg er å bytte hele cartridgen eller skifte phono-kablene.

gisle

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hvis det er mulig å måle på begge sider av armen, med et voltmeter satt til kontinuitetsmåling, så ser du ihvertfall om det er kabelbrudd. Bare husk på å koble bort pickupen før måling.
R

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Thanks. Jeg er ikke så dreven på måling med multimeter, men jeg får gjøre et forsøk.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Det er verdens enkleste ting. Her er oppskriften:
1. Kople bort ledningene fra pickup.
2. Du har da to+to fargede kabler fra front arm som er koplet til hver sin RCA i andre enden.
3. Sett multimeteret til kontinuitetsmåling.
4. Mål fra hver av de fire kontaktene foran til den respektive rca. Du skal da høre en lyd fra multimeteret hvis kabelen er ok.
R

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg tror at noen av Dual spillerne har en løsning hvor det ikke er kontakt mellom pickup og RCA når armen står i vileposisjon. Hvis så er tilfellet kan problemet være i denne bryteren. Dette kan lett måles som beskrevet over med et multimeter.

Motorhubro

Medlem
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
0
Gode greier. Jeg sjekker med multimeter og gir tilbakemelding.

Topp Bunn