DSD - format - helt nydelig!!

U

Utgatt24668

Gjest
Jeg handlet inn en Auralic Vega DAC som også støtter DSD64 og DSD128 - format. Jeg har klart å få tak i noen få test-filer i DSD som bare høres helt nydelig ut.

Er det noen som har forslag på hvor man kan shoppe DSD musikk i Europa? Det er en egen side for amerikanere: http://store.acousticsounds.com/c/372/DSD_Download - men jeg klarer ikke å finne noen som man kan shoppe fra her i Norge.

Håper det også er andre som kan bistå her. Det er litt trist å ikke utnytte dette formatet som åpenbart gjør en forskjell, selv om jeg er enige med alle de som mener at det er produksjonen og innspillingen som betyr aller mest. Når jeg benchmarker mellom testfiler av samme musikk er det nesten ikke morro.

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.512
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Jeg handlet inn en Auralic Vega DAC som også støtter DSD64 og DSD128 - format. Jeg har klart å få tak i noen få test-filer i DSD som bare høres helt nydelig ut.

Er det noen som har forslag på hvor man kan shoppe DSD musikk i Europa? Det er en egen side for amerikanere: http://store.acousticsounds.com/c/372/DSD_Download - men jeg klarer ikke å finne noen som man kan shoppe fra her i Norge.

Håper det også er andre som kan bistå her. Det er litt trist å ikke utnytte dette formatet som åpenbart gjør en forskjell, selv om jeg er enige med alle de som mener at det er produksjonen og innspillingen som betyr aller mest. Når jeg benchmarker mellom testfiler av samme musikk er det nesten ikke morro.
Det svenske plateselskapet Opus3 har analoge innspillinger på mastertape, SACD/CD og som nedlasting
i DSD 128. De har digitalisert deres innspillinger i ren DSD.(fra analog mastertape til digitalt DSD)
Også på Vinyl selvfølgelig!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er det noen som har hatt suksess med å rippe SACD? Vet at det krever triksing og spesiell hardware.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.071
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er det ikke PS1 eller noe som greier å rippe SACD ?! :D.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58

Er det noen som har forslag på hvor man kan shoppe DSD musikk i Europa?
Selv bruker jeg en OPPO 103 som gir DSD fra SACD uforandret på en HDMI til min DAC/Forsterker. Desverre leverer OPPOen nå kun DSD på HDMI, eller en nedskalert pcm-utgave på toslink eller coax (rettighetsproblem). Tror ikke Aurelic Vega har hdmi inn - men jeg hadde undersøkt to muligheter:
(1) om det finnes en bluray/sacd spiller som kan levere DSD ut på USB. Mulig nevnte PS3 versjon 1 kan.
(2) om det finnes en HDMI til USB konverter som kan omforme en DSD strøm på HDMI til USB? I så fall tror jeg du løser problemet med ripping samtidig...

Selv skal jeg undersøke mulighet nr 2 - men har akkurat startet søket....

Bruker selv www.sa-cd.net mye som referanse. Og www.cdjapan.co.jp har mye fine utgivelser....

Vil du handle fra amerikanske DSD-download sider, anbefales å skaffe seg en us adresse/kredittkort og en proxy-tjeneste (som hidemyass.com).

Ellers finnes det en del ulovlige nedlastingsalternativer - og det er litt trist at en ikke får tak i det samme gjennom lovlige kanaler.

Lykke til:)

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58

Er det noen som har forslag på hvor man kan shoppe DSD musikk i Europa?
Selv bruker jeg en OPPO 103 som gir DSD fra SACD uforandret på en HDMI til min DAC/Forsterker. Desverre leverer OPPOen nå kun DSD på HDMI, eller en nedskalert pcm-utgave på toslink eller coax (rettighetsproblem). Tror ikke Aurelic Vega har hdmi inn - men jeg hadde undersøkt to muligheter:
(1) om det finnes en bluray/sacd spiller som kan levere DSD ut på USB. Mulig nevnte PS3 versjon 1 kan.
(2) om det finnes en HDMI til USB konverter som kan omforme en DSD strøm på HDMI til USB? I så fall tror jeg du løser problemet med ripping samtidig...

Selv skal jeg undersøke mulighet nr 2 - men har akkurat startet søket....

Bruker selv www.sa-cd.net mye som referanse. Og www.cdjapan.co.jp har mye fine utgivelser....

Vil du handle fra amerikanske DSD-download sider, anbefales å skaffe seg en us adresse/kredittkort og en proxy-tjeneste (som hidemyass.com).

Ellers finnes det en del ulovlige nedlastingsalternativer - og det er litt trist at en ikke får tak i det samme gjennom lovlige kanaler.

Lykke til:)
Bruk gjerne www.dsd-guide.com for lovlige nedlastingsalternativer.

Ellers er denne meeeget interessant lesning:
http://everythingaudionetwork.blogspot.no/2013/04/audiophile-review-hdmi-de-embedder.html

Synest i alle fall som om jeg kan klare å rippe DSD til høyoppløst PCm forholdsvis enkelt:)
Husker jeg ikke helt feil er DSD64 og PCM 24bit/352.8 tilsvarende oppløsning på.

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Gratulerer med en nydelig DAC!

Enig med NasseNøff at du bør skaffe deg Amerikansk IP. Jeg har en VPN klient med IP adresse som Acoustic Sounds godtar :) Shelby Lynne sin Just a Little Lovin' er verdt å få med seg. Spilt inn på tape og høres ikke ut som at den har vært innom noen pcm konverteringer.

OBS: Har vært borti noen dsd filer som ikke låter bedre enn pcm 96/24. Tipper disse er oppkonvertert fra pcm signal. Skulle likt å finne en side der det står hvilke formater filene er innom før de ender opp som ferdig master.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Spiller Vega Dacen best når du bruker DSD ,Redux .

T

Tittentei

Gjest
Enten det er bakenforliggende mastering av DSD-utgivelser eller formatet, så er DSD det beste jeg har hørt også. Det blir stjerneklart, for å bruke den sammenlikningen.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58
Gratulerer med en nydelig DAC!

Enig med NasseNøff at du bør skaffe deg Amerikansk IP. Jeg har en VPN klient med IP adresse som Acoustic Sounds godtar :) Shelby Lynne sin Just a Little Lovin' er verdt å få med seg. Spilt inn på tape og høres ikke ut som at den har vært innom noen pcm konverteringer.

OBS: Har vært borti noen dsd filer som ikke låter bedre enn pcm 96/24. Tipper disse er oppkonvertert fra pcm signal. Skulle likt å finne en side der det står hvilke formater filene er innom før de ender opp som ferdig master.
Ja, glemte helt å gratulere med en nydelig ny dings:) Aurelic er etter det jeg har forstått en av få DACer som ikke konverterer DSD til PCM internt, for så å konvertere videre. Det bør gi fordeler i oppløsning...

Selv har jeg valgt en litt rimeligere, og "komplett" løsning - en Lyngdorf TDAI 2170. Den tar riktignok inn DSD64/128 både via USB og HDMI - MEN etter det jeg har funnet ut er hele designen til denne heldigitale forsterkeren bygd på PCM, og DSD blir konverteret til PCM internt. Jeg har desverre ennå ikke funnet ut den interne oppløsningen.
En av grunnene til at den er PCM basert er at den har romkorreksjon, noe en ikke kan oppnå (digitalt) uten å konvertere til PCM.

Når det er sagt - jeg er veeeelig fornøyd med Lyngdorfen - og romkorreksjonen er topp. Men jeg tror nok avspilling av DSD på Aurelic Vega er i en klasse for seg selv...

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58
Ja, glemte helt å gratulere med en nydelig ny dings:) Aurelic er etter det jeg har forstått en av få DACer som ikke konverterer DSD til PCM internt, for så å konvertere videre. Det bør gi fordeler i oppløsning...

feil.

Vis vedlegget 303564
korrigert.

Var klar over at Aurelic kjørere oppsampling til 1.5MHz/32b, men om det er PCM vites egentlig ikke. Uansett - 1.5MHz er jo noooe mer en standard PCM.

PS Audio ser spennende ut! Jeg har lite kjennskap til I2S standarden. Vil en OPPO 103 oppfatte PS Audio som en ekte HDMI enhet, og tillate full DSD? Dersom ikke PS Audio blir oppfattet som "autorisert HDMI" (beklager, vet ikke den egentlige fagtermen, men håper du forstår hva jeg mener) vil HDMI ut bli nedskalert...

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.396
Sted
Saksvik - Trøndelag
Generelt så er de aller fleste nye innspillinger gjort i PCM. Dette er nødvendig for å gjøre digital signalbehandling, noe som gjøres på 99% (mitt anslag) av alle nye innspillinger. Skal man finne opptak som er gjort i DSD så må man se etter akustiske opptak som det ikke er tuklet med i etterkant, eller rene analoge produksjoner der mastertapen er overført til DSD.

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
998
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126

feil.

Vis vedlegget 303564
korrigert.

Var klar over at Aurelic kjørere oppsampling til 1.5MHz/32b, men om det er PCM vites egentlig ikke. Uansett - 1.5MHz er jo noooe mer en standard PCM.

PS Audio ser spennende ut! Jeg har lite kjennskap til I2S standarden. Vil en OPPO 103 oppfatte PS Audio som en ekte HDMI enhet, og tillate full DSD? Dersom ikke PS Audio blir oppfattet som "autorisert HDMI" (beklager, vet ikke den egentlige fagtermen, men håper du forstår hva jeg mener) vil HDMI ut bli nedskalert...
ESS gjør enten multibit PCM prosessering eller multibit DSD, men det er motstridende meninger på nettet hva chippen gjør

:D

Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Takk for gode tips og ikke minst hyggelige gratulasjoner :) vegaen er virkelig stjerneklar og påvirker lydbildet meget positivt! Jeg fikk lastet ned ( lovlig) noe jazz live musikk i går. Det er morro å høre forskjell som virkelig monner fra streaming tjenester - det er nesten magisk med dsd.

Hvordan får jeg egentlig amerikansk proxy og bankkort?

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
998
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
send meg en PM ..så kan du få noen filer av meg

Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg tenker: Når jeg kjører A/B mellom Spotify og DSD... Opptaket har selvsagt mye å si - og lyden fra Spotify - så lenge man velger det beste alternativet - er ikke aller verst. Men med DSD får du musikerne virkelig inn i stua. Livefølelsen blir helt komplett - men det er vanskelig å sette helt ord på hva som gjør denne forskjellen!! ??

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Generelt så er de aller fleste nye innspillinger gjort i PCM. Dette er nødvendig for å gjøre digital signalbehandling, noe som gjøres på 99% (mitt anslag) av alle nye innspillinger. Skal man finne opptak som er gjort i DSD så må man se etter akustiske opptak som det ikke er tuklet med i etterkant, eller rene analoge produksjoner der mastertapen er overført til DSD.
Du har helt rett! Vi spilte inn ungdoms bandet på tape (og derifra mikset til DAT...). Det er siste gang jeg brukte tapemaskin :-( Ikke mange årene etterpå kunne jeg kjøpe et RME Multiface lydkort og ta opp helt selv.

Nå prøver jeg å lære meg alle triksene for å Mastre musikk, og en av tingene jeg enda ikke har testet ut er om det er noe å hente på å mastre et 96/24 signal til 192/24. Eller det jeg egentlig lurer på men som ligger langt frem økonomisk, å kjøre 96/24 ut via Auralic'n og mastre med masse dyre fancy analoge duppeditter inn til DSD fil...

U

Utgatt24668

Gjest
Klarer dere å svare på hva som gjør forskjellen mellom gode produserte plater som du hører på Spotify eller fra iTunes vs. DSD-filer? Den mest konkrete forskjellen i mitt hode er at jeg hører bedre hvor instrumentene er plassert i lydbildet. Jeg forstår ikke hvorfor det er slik - men det er åpenbart på A/B sammenlikning. Den andre, og langt mindre definerbare forskjellen er at det er lite lag meg mer klarhet. Dette er svært vanskelig å sammenlikne direkte - men opplevelsen av innspillingen er at den er mer "live" og mer "tilstede". Det er ingen revolusjon - men likevel en stor forksjell når man sitter og lytter på musikken.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Spotify og itunes bruker jo lossy format 320 ogg vorbis og 256 acc. Det er mer naturlig å sammenligne DSD med 44.1/16 eller 24/96 osv PCM.
Ta et google søk på DSD vd PCM for detaljert info.

U

Utgatt24668

Gjest
Spotify og itunes bruker jo lossy format 320 ogg vorbis og 256 acc. Det er mer naturlig å sammenligne DSD med 44.1/16 eller 24/96 osv PCM.
Ta et google søk på DSD vd PCM for detaljert info.
Tja, hvis man leser en del artikler og meninger om dette - vil mange hevde at forskjellene mellom oppløsningen på lydfilene ikke har så mye å si. Man peker på produksjonen først og fremst. På dette grunnlaget vil jeg heller si at 44.1/16, 24/96 og diverse streamingtjenester med sine skavanker har mye til felles da forskjellene er små. For meg kommer forskjellen med DSD.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er neppe grunnlag for å trekke vidtrekkende konklusjoner basert på en sammenligning med Spotify uansett hvilke meninger man har lest.

U

Utgatt24668

Gjest
Det er neppe grunnlag for å trekke vidtrekkende konklusjoner basert på en sammenligning med Spotify uansett hvilke meninger man har lest.
Jeg spør ikke etter konklusjoner her, snarere inntrykk og opplevelser. Det er få fakta å forholde seg til i denne hobbyen. Forstår du forskjellen? 😉

Topp Bunn