Alt til hus og bolig Drypp fra toalett-rørkobling

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Rørkoblingen nærmest toalettcisternen drypper, ca 50mL i døgnet (+/-). Volumet er lite, gulvet har membran, sluk og fall i riktig retning, det er stengekran foran lekkasjen (se bildet) og dessuten fungerende stoppekran på badet. Det er altså lite dramatikk i situasjonen, men jeg har allikevel tenkt å få fikset det raskt. Er dette noe jeg fikser lett selv med en tang, eller er det erfaringsmessig noe mer plundrete, i.e. en rørleggerjobb?

Jeg har ikke tenkt å begynne å skru i stykker røret lørdag ettermiddag uten å vite hva jeg gjør.

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette kan du stramme litt forsiktig selv.
Vet du er akademiker, men av og til..... ;-)

(Edit: blir det ikke tett med litt stramming, må du i verste fall på biltema/jula og kjøpe en ny gummipakning. Regner med at den grå stussen til venstere er dassen og at det er den som drypper)

mvh
OMF

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Ser ut som en pressringkobling. Er det på metalldelen det lekker? Prøv med måte med 2 skiftenøkler el.l. Hjelper ikke det ring rørlegger på mandag.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

mvh
OMF
Hehe, fortjente vel den.
Saken er mer at jeg ikke vil gjøre noe som har potensiale til å øke dryppingen enn at jeg ikke vet hvilken vei man skal skru. Erfaringer med skruing på røropplegget på hytta er at drypp der slitne fiberpakninger er involvert kan bli verre av "forsiktig stramming".

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ser ut som en pressringkobling. Er det på metalldelen det lekker? Prøv med måte med 2 skiftenøkler el.l. Hjelper ikke det ring rørlegger på mandag.
Lekker mellom pvc-gjenger og mutter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

mvh
OMF
Hehe, fortjente vel den.
Saken er mer at jeg ikke vil gjøre noe som har potensiale til å øke dryppingen enn at jeg ikke vet hvilken vei man skal skru. Erfaringer med skruing på røropplegget på hytta er at drypp der slitne fiberpakninger er involvert kan bli verre av "forsiktig stramming".
prøv først lett stramming. Med plastgjenger må du være forsiktig, det hjelper om du får strammet 10-30 grader på koblingen.

Ellers vil jeg tro det er en gummipakning inni der.

mvh
OMF

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ser ut til å ha fungert. Man takker.
Jeg kan bytte nick til "Handy", kanskje?

• Liker
Reaksjoner: OMF

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Der var det nok en gummipakning som hadde miste spensten. Når den starter å lekke igjen, kan du vri den grå krana 90 grader / på tvers, løsne mutteren og skifte pakning selv. Det skal gå greit nå som du har blitt handy. Ser faktisk ut som du har to kraner etter hverandre - litt overkill dog, men da kan du stenge begge... Lykke til med tett do (men det ble vel feil...) Utrolig hva HS kan brukes til ;)

Topp Bunn