Jeg tok minedykkerutdannelse i militæret og lærte å dykke med pressluft og rebreather, lærte søksdykk, arbeidsdykk med spesielle verktøy, undervannssprengning, landsprengning av konstruksjoner og andre våpen/blindgjengere, massevis av sanitet, sjømannsskap, lærte å skyte med en rekke ulike våpen, lærte alle forsvarets, natos og en rekke andre våpen å kjenne, lærte om småbåter, manøvrering, sjøkart, søkssonarer, håndholdte UV-sonarer, fridykk, nødoppstigning, kammerdykk, ubåter, marinefartøyer, fly og helikopter, liksøk, nullsiktdykk, overflatesvømming, overlevelsesteknikk i felt og ved kysten, bygging av, identifisering av og desarmering av hjemmelagde bomber, kjærfysiske våpen, slukking av branner i gass og oljeinnstallasjoner... det var noe av det jeg kom på i farten som var seriøst.
Videre fikk jeg 4-doblet min fysiske form (som fra før av var god den gangen) i løpet av tjenesten. For kosens skyld løp vi 7,5km terreng før frokost og etter middag, samt at vi som regel svømte i svømmehallen på dagen om vi ikke var ute på dykking.
Ellers lærte vi å gå på byen å finne nye gadgets til båten, å kjøre idiot med RIB, å stupe fra 15-meters klipper, 18 meters fridykk uten hjelpemidler, henge etter gummibåten i tau, gjøre research i befalets planer for øvelsen slik at vi fikk tatt dem på senga, kjøre med NSB, mobbe MP-aspirantene, sette til livs en stor pizza alene og masse annet nyttig.
En vaktaspirant lærte oss også hvordan man skumlegger et maskinromm der det lå en MTU V12 turbodisel plukket i smådeler som var pusset, overhalt og satt inn med olje klart for montering. Historiens første kvinnelige minedykker lærte oss hvordan man kapper den nylagte sjøkabelen i stedet for den gamle som skulle fjernes, 2 ganger. En gjeng fra minedykkerkurset lærte oss hvordan man knuser en pub. Og en kar fra Finnmark med samekniv lærte oss hvordan man får 150 storkjeftede drittunger på Kjevik flystasjon til å holde helt kjeft og sitte rolig i messa.
I det heletatt mange både minneverdige og tvilsomme opplevelser, men livet hadde ikke vært det samme uten.