Driti ut ved montering av ny pickup.

Km

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
6
Ja, så gjekk eg til anskaffelse av ny pickup til platespelaren. Finn fram pinsetten og drar - forsiktig som berre det - ut kablane bakpå, blå, grønn, kvit og så.. den raude som løsnar frå festeanordningen og berre dett ut. Eg vil gjerne ha lyd i to kanalar og ikkje berre den eine, men veit ikkje heilt korleis eg skal angripe dette her. Eg reknar med den var lodda fast, men eg har aldri lodda ein einaste tinndråpe før og tanken på presisjonsloddinga som eventuelt må til her gjer meg ikkje særleg optimistisk. Kan eg bruke lim? Eller må eg bli venn med ein elektrikar?

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er en ganske grei jobb hvis du har loddebolt.
Hvis ikke er det nok noen her som vil hjelpe deg.
Hvor bor du?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.872
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hvis den tynne ledningen har løsnet fra "kontakten" så vil jeg på det sterkeste anbefale å få kyndige personer til å gjøre det. Det er ikke enkelt å få til og sjansen for å gjøre vondt værre er vel tilnærmet 100% hvis du aldri har loddet før. Hvor holder du til?
Mvh Espen

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
J.....og så.. den raude som løsnar frå festeanordningen og berre dett ut. .........
Dette var litt uklart.
Armkablene har små kablesko på enden, som igjen klemmes på de fire pinnene på pickupen.
Er det kabelskoen som har løsnet fra kabelen, eller er det kabelskoen som er for løs/åpen til å henge fast i pinnene?
Hvis det siste er tilfelle skal du ikke lodde, du bare klemmer den forsiktig sammen, enten med fingrene eller forsiktig med en liten tang, og bare nok til at den henger.
Hvis kabelskoen/kontakten har løsnet fra kabelen bør det loddes, og jeg er enig med ELJ at det må gjøres av en kyndig person.

Husk også at når du demonterer en PU må du ikke trekke i kablene, men gripe om den ytterste delen av kableskoen med en pinsett eller en liten tang.

Km

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
6
Det er altså kabelen som har løsna frå kabelskoen, ja. Det virka som den var veldig laus frå før inni der; brukte pinsett og dro i sjølve kabelskoen. Når eg tenkjer meg om har eg faktisk mista lyd i eine kanalen før, men då kom den tilbake nesten med ein gong og det gjentok seg ikkje. Holder til i Bergen, men anlegget - på grunn av plassmangel - samlar stort sett støv hjå mor og far på Stord. Eg har ein automatiker som har sagt seg villig til å prøve, men er litt småskeptisk til om eg skal la han få prøve seg..

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.744
Torget vurderinger
3
Har han loddebolt med fin spiss og forst;llelsesglass skal dette v're greit som nevnt. Tenk p[ lodding som forsegling av kontakt, ikke som lim.

(tastaturet mitt g[r bananas.. )

Topp Bunn