Mat, drikke og røyk Drikke til lutefisk?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.489
Torget vurderinger
4
Har de 3-4 årene hatt en lutefiskmiddag hos min mor i november. Er ikke så veldig begeistret for pilsen jeg normalt får servert så jeg tenkte å ta med noe litt litt bedre i år, men hva? Hvilket øl anbefaler dere til lutefisk? Må jo ha litt Aquavit også, og Gammel Reserve/Gammel Opland er de jeg pleier å ha til mat men finnes jo andre bla. en Lutefisk Aquavit, som jeg ikke har prøvd. ( Er ikke helt låst på Øl/Aquavit så kom gjerne med andre forslag)

Om jeg ikke husker feil så blir fisken severt med eggesmør, bacon og erterstunig.

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Er ikke no lutefisk fantast men har blitt servert blonde ale og riesling ved ett par anledninger og det funker hvertfall

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.489
Torget vurderinger
4
Har googlet litt og sett at Ægir Bryggve Blonde Ale er blitt anbefalt, så den er på listen.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Ægir har mange gode varianter til minst like mange formål :)
Vurdér å prøve Frydenlund Pale Ale; nydelig øl.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.514
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En enkel norsk klassiker: Frydenlunds Bayer. Og den må være på flaske!
Min foretrukne standard til både pinnekjøtt og lutefisk. Så slipper vi tenke mer på det.
Bortsett fra at den er vanskelig å få tak i her. Jeg tuller ikke, jeg tømmer butikkhyllene helt hver gang jeg kommer over slike flasker.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Det viktigste når det gjelder drikke til lutefisk, er å ha noe som er sterkt nok til å døyve smaksløkene tilstrekkelig. Foreslår rein sprit, minimum 60%. Helst enda mer. Et forslag kan være å drikke opp all akevitten før middagen.

Men viss du faktisk liker lutefisk (sic.), så tipper eg at Blonde ale kan funke ganske bra. og Ægir Brygve er sikkert ikke dumt. Har drukket den ved et par anledninger, ikke i forbindelse med lutefisk rett nok - men ganske godt øl mener eg å huske.

Topp Bunn