Digitalkabel og -teknikk
1.
Som sagt: Det går kraftig strøm gjennom en XLR digitalkabel mellom et drivverk og dac. Mye kraftigere enn med RCA. Jeg husket vi forsket litt på dette i fm. ombyggingen av mitt Forsell drivverk. Den gode Forsell, som sikker var en god doktor, hadde utstyrt drivverket med en XLR utgang, men uten å bufre dette tilstrekkelig slik at drivverket ikke klarte å levere den nødvendige spenningen. Jeg husker ikke nøyaktig, men tror det var snakk om ca 5volt som firkantpuls. Altså en meget krevende oppgave.
2.
At lederne tvinnes er jo en selvfølge. Poenget er at den individuelle lederen er isolert og har nok tverrsnitt for den strømmen som skal passere.
3
Felles for alle høyfrekvenskabler er at de skal ha tilstrekkelig lav kapasitet, for å unngå spenningsfall for de (Mega-Giga) høye frekvensene de skal transportere. Dessverre har vi sett at innenfor hi-fi, så har enkelte produsenter simpelthen bare anvendt tradisjonelle signalkabler til digitalkablene. Det interessante er at noen kjøper dette. Sagt på en annen måte: Du kan godt anvende HØYTTALERLEDNING mellom DAC og drivverk. Du får lyd. Men da med masse jitter og lydforvrenging.
4.
Neutric XLR digitalplugg er en anbefalt løsning som dessuten koster lite. Sjekk priser og spec. på
www.Elfa.se For øvrig er loddetinn tilsatt litt sølv en helt ubetydelig kostnad. For de som av og til svinger loddebolten, så er dette å anbefale. Om dette påvirker et digitalsignal skal jeg ikke si, men det er i hvert fall hørbart på signalkabler.
5.
Jeg har eksperimentert med sølv både i signal og HT-kabler. Fikk blant annet valset ut massive sølvskinner som ble montert med teflon avstandsstykke og krympestrømpe. Tror 1 kg sølv den gang kostet cirka 1.200.-/kg, så det ble ikke så dyrt som man skulle tro. Brukte de mellom effekttrinn og høyttalere. Ble ikke noen revolusjon, men fornemmet vel at det låt litt mer oppløst og silkeaktig i diskanten. På den annen side så spiller jeg i dag på SILSPEAK HT-kabler som er en no-nonsense kabel med ledere av fortinnet kobber, og er fornøyd med det. Synes faktisk at jo bedre anlegget blir, jo mindre viktig blir det med fancy kabler. Dette fra en som har prøvd det meste fra øverste hylle, og ellers ikke går av veien for noe som kan forbedre lydgjengivelsen.
6.
Jeg har ikke nok teknisk innsikt til å drøfte kabelbruk i parabolanlegg. Kjenner ikke til interface standarden eller hvor robust den er mot jitter, feilkorreksjon etc. Men som lekmann vet man jo at det benyttes coaxialkabler til radio/TV signaler. Og det som kjennetegner slike coaxialkabler er jo nettopp en solid-core leder i kjernen, omgitt av et mekanisk stift dielektrikum, og med en tettvevd skjerm i omkretsen. Det er altså et poeng at lederen ligger død og ikke utsettes for mikrofoni. Her har også hi-fi bransjen noe å lære, fordi gode coaxkabler jo ikke koster all verden.
7.
En av de mest utbredte misforståelser i hi-fi bransjen og her på forumet er forestillingen om at SPDIF signalet består kun av 1ere og 0ere. Underforstått at mangler det ikke bitt, så blir lyden perfekt. Saken er at bitkoden blir pakket (komprimert av plasshensyn) på en spesiell måte (PulsCodeModulert) før den lagres på en CD. Det er vanlig at noen deler av koden går tapt under avlesing. Men det gjør faktisk ingenting lydmessig, da feilkorreksjonssystemet gjenoppretter (sannsynlighetsberegner) tapet (innenfor visse grenser, selvsagt). Problemet oppstår når signalet underveis fra laser til DAC tilføres forvrenging (for eksempel nettstøy, eller refleksjoner i en digitalkabel). Da klarer ikke DACen i sisteleddet å pakke ut det PulsCodeModulerte signalet på perfekt vis. Det resulterer i at alle 0ene og 1erne er med, men de blir ikke satt sammen NØYAKTIG NOK. Alle deler av koden er altså kommet helskinnet igjennom, men blir ikke rekonstruert helt riktig i realtime. Det er derfor man hører forskjell på drivverk, digitalkabler, eksterne clocker, etc, etc. og det er derfor at man får bedre lyd av å bruke HD som drivverk, da CDen kan bli lest 100% riktig i ro og mak av et DVD-drivverk.