DP digitalkabel

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Jeg har noen sett med balanserte svarte DP kabler liggende. Jeg har testet denne kabelen som digitalkabel mellom min Andervik modifiserte DP 8.0 dac og Electrocompaniet EMC1 up drivverk. Jeg har også liggende en Nordost MoonGlo XLR terminert digitalkabel. Når jeg sammenligner disse, er det tildels store forskjeller på kablene. DP kabelen er hjemmeloddet (av meg, som er rimelig amatør) og virker mye mindre oppløst fra mellomtone og oppover (mørkere), mens bassen presenteres med mye mer slam med denne kabelen. Det jeg lurer på, er om det er noe jeg må gjøre i fht. DP kabelen, eller kan den tidligere signalkabelen tas i bruk som digitalkabel uten videre? Er det evt. noe å hente på å få noen med litt mer profft utstyr til å reterminere DP kabelen? Hvis noen kan påta seg jobben, kan den andre kabelen i mitt signalkabelsett følge med som betaling for jobben ;) De er forøvrig terminert med Neutrik XLR plugger.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
AudioDude skrev:
Klangforskjeller i en digitalkabel ? Virkelig ?
Kjører DP kabel digitalt selv.
Kjøpt denne av Andervik ferdig terminert.
Testet den mot Nord Ost Silver Shadow.
Nord ost noe mer rom, kanskje også mer ryddig, MEN morofaktoren forsvant; mer bass og dynamikk i DP kabelen.

Resultat; DP kabel blir inntil videre!

Kan ikke hjelpe deg med spørsmål, men vil jo tro Andervik kan hjelpe deg. ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gut_man ber om hjelp til en digital kabel! Ikke en kabeldiskusjon.
Han forklarer også ganske tydelig hva HAN opplever som vesensforskjeller!
Når det kommer til de andre kommentarene kan jeg bekrefte at dette er tilfelle.
MoonGlo er mer oppløst, og virker kanskje litt strammere i bassen, men mangler den siste slammen. Dybde, og perspektiv i lydbildet fremsår som tydeligere med MoonGlo, og det er lettere å plukke ut artister, og instrumenter i lydbildet.

Hvorfor?
Aner ikke!! Det bare er sånn ;)

AudioDude skrev:
Klangforskjeller i en digitalkabel ?JA, helt klart Virkelig ? JA, Virkelig

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.270
Torget vurderinger
1
Generelt om digitalkabler

Har eksperimentert en del med digitalkabler, og min erfaring er at tørrere diskant er riktigere. Får mer ekte detaljer og "sortere bakgrunn". Dette i kontrast til digitalkabler med tilsynelatende "mere" diskant, som etter hvert viste seg å være ringing. Jitter i kabelen tværer ut pulsene. Altså en liten "dusj" i etterkant av hver puls i diskanten som gir inntrykk av et større lydbilde, men som en etterhvert (i mitt tilfelle) ble lei av å høre på, fordi samme "effekten" gikk igjen på all musikk. Altså en tidvis kledelig farving som man lett faller for, men trolig blir lei av å lytte til i lengden. Kan oppfattes som om det er lagt på ørlite digitalt romklang på innspillingen. Prøv feks med en god næropptagelse av akustisk gitar. Den kabelen som formidler mest pulser og dynamikk fra instrumentet er den som er "riktigst" (etter mitt skjønn, da).

Når det er sagt, så kan en farget kabel gjøre nytten i et anlegg som fra før har mangler/feil. Sagt med andre ord: Springvann med bismak, sklir lettere ned med litt saft i glasset.

Ellers er det ingen grunn til at en digitalkabel skal koste skjorta. En nær-perfekt digital kabel er ikke spesielt dyr å lage.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
pedal skrev:
Ellers er det ingen grunn til at en digitalkabel skal koste skjorta. En nær-perfekt digital kabel er ikke spesielt dyr å lage.
Kan du dele ingrediensene med oss?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.270
Torget vurderinger
1
Digitalkabler

Vel, nå er ikke jeg i kabelbransjen men kan jo beskrive den "sorte fra DP", som er utgangspunktet i denne tråden her. (Kommentarer i parantes):

Det er en industrikabel som brukes til høyfrekvens signalførsel i datanettverk, hvor det kreves +100meters lange strekk uten målbart signaltap. Altså solid-core ledere (for all del ikke tvinnet kabel til høyfrekvens!) i glødet kobber (sølv er hakket kvassere, men strengt tatt ikke nødvendig) med ganske stort tverrsnitt (større enn man tror - går adskillige volt i en ballansert digitalkabel), med PE dielektrikum (nesten like bra som Teflon). Dernest en død kappe som reduserer mikrofoni. (Løsvevde ledere à la rimelig Kimber gir betydelig farging av lyden, også på signal- og HT-kabler). Til sist må pluggene være 110ohms XLR beregnet på digitalsignaler. (Ikke kjøp på "Biltema" e.l., men velg en dedikert type fra Neutric e.l.). Lodding må gjøres fagmessig med sølvloddetinn.

På papiret skulle den "sorte fra DP" også ha gode muligheter brukt som signalkabel. Men av en eller annen grunn så låter den litt udynamisk og "dau" i toppen. Så der anbefales den ikke brukt. Men som sagt, helt i toppklasse som digitalkabel, og det til en behagelig lav pris.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
pedal skrev:
Vel, nå er ikke jeg i kabelbransjen men kan jo beskrive den "sorte fra DP", som er utgangspunktet i denne tråden her. (Kommentarer i parantes):

Det er en industrikabel som brukes til høyfrekvens signalførsel i datanettverk, hvor det kreves +100meters lange strekk uten målbart signaltap.

Det er jo digitalt, bare ikke signalet (dvs 1 og 0) blir ødelagt (se wikipedia) er det ikke noe problem. Alle digitale kabler kan strekkes mange hundre meter.

Altså solid-core ledere (for all del ikke tvinnet kabel til høyfrekvens!)

Hæ? Sett en TP før du? Tvinnet akkurat pga høy frekvens, dvs tynne solidcore tvinnet parvis. Går på Gigabit.

i glødet kobber (sølv er hakket kvassere, men strengt tatt ikke nødvendig)

Sølv kan være bedre, men ærlig talt, eneste grunnen for å bruke sølv er å brife med det.

med ganske stort tverrsnitt (større enn man tror - går adskillige volt i en ballansert digitalkabel), med PE dielektrikum (nesten like bra som Teflon).

Mulig det, men strømmen er veldig lav, og det er det som avgjør tverrsnitt...

Dernest en død kappe som reduserer mikrofoni. (Løsvevde ledere à la rimelig Kimber gir betydelig farging av lyden, også på signal- og HT-kabler).

Kappa er viktig for å slippe støy.. Men tenk deg om.. Farging? Se på et parabol nett flere hundre ganger bithastighet, over lange strekk blir bildet ditt dårlig vis du bytter coaxen til en med annen kappe?

Til sist må pluggene være 110ohms XLR beregnet på digitalsignaler. (Ikke kjøp på "Biltema" e.l., men velg en dedikert type fra Neutric e.l.).

Pluggene bør ha riktig impedanse beregnet for digitalt, ja, må det koste? NEI...

Lodding må gjøres fagmessig med sølvloddetinn.

Eller bare loddes helt vanlig med nok varme, og vanlig tinn.

På papiret skulle den "sorte fra DP" også ha gode muligheter brukt som signalkabel. Men av en eller annen grunn så låter den litt udynamisk og "dau" i toppen. Så der anbefales den ikke brukt. Men som sagt, helt i toppklasse som digitalkabel, og det til en behagelig lav pris.

Antageligvis sender DP-kabelen 1'erne og 0'erne perfekt til dac'n.
Ble rotete, men...

pk

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Takker for mange nyttige innspill. Tror jeg satser på at min kompetanse strekker til for å mekke kabelen selv da! Hvordan vet man om XLR pluggen er brukandes til digitalførsel da? Har for hånden svarte standard Neutrik XLR plugger, samt Supra sine massive og solide XLR plugger. Kan noen av disse duge? Eller må man kjøpe spesial XLR? DP kabelen har en skjerm, men Erntsen sine instrukser i brukermanualen instruerer kabelen til å kobles fra pin1 til skjermen/kappen på pluggen. Denne skjermen som skal kobles til jordplan er ikke koblet til på min kabel, så jeg tenkte rett og slett å lodde på en jumper fra pin1 til jodringspunktet på pluggen. Skal gå over loddingene og kontaktpunktene for å sjekke at alt ser greit ut, så prøver jeg igjen med skjerm koblet til jordplan!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.270
Torget vurderinger
1
Digitalkabel og -teknikk

1.
Som sagt: Det går kraftig strøm gjennom en XLR digitalkabel mellom et drivverk og dac. Mye kraftigere enn med RCA. Jeg husket vi forsket litt på dette i fm. ombyggingen av mitt Forsell drivverk. Den gode Forsell, som sikker var en god doktor, hadde utstyrt drivverket med en XLR utgang, men uten å bufre dette tilstrekkelig slik at drivverket ikke klarte å levere den nødvendige spenningen. Jeg husker ikke nøyaktig, men tror det var snakk om ca 5volt som firkantpuls. Altså en meget krevende oppgave.

2.
At lederne tvinnes er jo en selvfølge. Poenget er at den individuelle lederen er isolert og har nok tverrsnitt for den strømmen som skal passere.

3
Felles for alle høyfrekvenskabler er at de skal ha tilstrekkelig lav kapasitet, for å unngå spenningsfall for de (Mega-Giga) høye frekvensene de skal transportere. Dessverre har vi sett at innenfor hi-fi, så har enkelte produsenter simpelthen bare anvendt tradisjonelle signalkabler til digitalkablene. Det interessante er at noen kjøper dette. Sagt på en annen måte: Du kan godt anvende HØYTTALERLEDNING mellom DAC og drivverk. Du får lyd. Men da med masse jitter og lydforvrenging.

4.
Neutric XLR digitalplugg er en anbefalt løsning som dessuten koster lite. Sjekk priser og spec. på www.Elfa.se For øvrig er loddetinn tilsatt litt sølv en helt ubetydelig kostnad. For de som av og til svinger loddebolten, så er dette å anbefale. Om dette påvirker et digitalsignal skal jeg ikke si, men det er i hvert fall hørbart på signalkabler.

5.
Jeg har eksperimentert med sølv både i signal og HT-kabler. Fikk blant annet valset ut massive sølvskinner som ble montert med teflon avstandsstykke og krympestrømpe. Tror 1 kg sølv den gang kostet cirka 1.200.-/kg, så det ble ikke så dyrt som man skulle tro. Brukte de mellom effekttrinn og høyttalere. Ble ikke noen revolusjon, men fornemmet vel at det låt litt mer oppløst og ”silkeaktig” i diskanten. På den annen side så spiller jeg i dag på SILSPEAK HT-kabler som er en no-nonsense kabel med ledere av fortinnet kobber, og er fornøyd med det. Synes faktisk at jo bedre anlegget blir, jo mindre viktig blir det med fancy kabler. Dette fra en som har prøvd det meste fra øverste hylle, og ellers ikke går av veien for noe som kan forbedre lydgjengivelsen.

6.
Jeg har ikke nok teknisk innsikt til å drøfte kabelbruk i parabolanlegg. Kjenner ikke til interface standarden eller hvor robust den er mot jitter, feilkorreksjon etc. Men som lekmann vet man jo at det benyttes coaxialkabler til radio/TV signaler. Og det som kjennetegner slike coaxialkabler er jo nettopp en solid-core leder i kjernen, omgitt av et mekanisk stift dielektrikum, og med en tettvevd skjerm i omkretsen. Det er altså et poeng at lederen ligger ”død” og ikke utsettes for mikrofoni. Her har også hi-fi bransjen noe å lære, fordi gode coaxkabler jo ikke koster all verden.

7.
En av de mest utbredte misforståelser i hi-fi bransjen og her på forumet er forestillingen om at SPDIF signalet består kun av ”1’ere” og ”0’ere”. Underforstått at mangler det ikke bitt, så blir lyden perfekt. Saken er at bitkoden blir pakket (komprimert av plasshensyn) på en spesiell måte (PulsCodeModulert) før den lagres på en CD. Det er vanlig at noen deler av koden går tapt under avlesing. Men det gjør faktisk ingenting lydmessig, da feilkorreksjonssystemet gjenoppretter (sannsynlighetsberegner) tapet (innenfor visse grenser, selvsagt). Problemet oppstår når signalet underveis fra laser til DAC tilføres forvrenging (for eksempel nettstøy, eller refleksjoner i en digitalkabel). Da klarer ikke DAC’en i sisteleddet å ”pakke ut” det PulsCodeModulerte signalet på perfekt vis. Det resulterer i at alle 0’ene og 1’erne er med, men de blir ikke satt sammen NØYAKTIG NOK. Alle deler av koden er altså kommet helskinnet igjennom, men blir ikke rekonstruert helt riktig i realtime. Det er derfor man hører forskjell på drivverk, digitalkabler, eksterne clocker, etc, etc. og det er derfor at man får bedre lyd av å bruke HD som drivverk, da CD’en kan bli lest 100% riktig i ro og mak av et DVD-drivverk.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
pedal skrev:
6.
Jeg har ikke nok teknisk innsikt til å drøfte kabelbruk i parabolanlegg. Kjenner ikke til interface standarden eller hvor robust den er mot jitter, feilkorreksjon etc. Men som lekmann vet man jo at det benyttes coaxialkabler til radio/TV signaler. Og det som kjennetegner slike coaxialkabler er jo nettopp en solid-core leder i kjernen, omgitt av et mekanisk stift dielektrikum, og med en tettvevd skjerm i omkretsen. Det er altså et poeng at lederen ligger ”død” og ikke utsettes for mikrofoni. Her har også hi-fi bransjen noe å lære, fordi gode coaxkabler jo ikke koster all verden.

7.
En av de mest utbredte misforståelser i hi-fi bransjen og her på forumet er forestillingen om at SPDIF signalet består kun av ”1’ere” og ”0’ere”. Underforstått at mangler det ikke bitt, så blir lyden perfekt. Saken er at bitkoden blir pakket (komprimert av plasshensyn) på en spesiell måte (PulsCodeModulert) før den lagres på en CD. Det er vanlig at noen deler av koden går tapt under avlesing. Men det gjør faktisk ingenting lydmessig, da feilkorreksjonssystemet gjenoppretter (sannsynlighetsberegner) tapet (innenfor visse grenser, selvsagt). Problemet oppstår når signalet underveis fra laser til DAC tilføres forvrenging (for eksempel nettstøy, eller refleksjoner i en digitalkabel). Da klarer ikke DAC’en i sisteleddet å ”pakke ut” det PulsCodeModulerte signalet på perfekt vis. Det resulterer i at alle 0’ene og 1’erne er med, men de blir ikke satt sammen NØYAKTIG NOK. Alle deler av koden er altså kommet helskinnet igjennom, men blir ikke rekonstruert helt riktig i realtime. Det er derfor man hører forskjell på drivverk, digitalkabler, eksterne clocker, etc, etc. og det er derfor at man får bedre lyd av å bruke HD som drivverk, da CD’en kan bli lest 100% riktig i ro og mak av et DVD-drivverk.
punkt 1-5 er en uendelig diskusjon, her har vi enkelt å greit forskjellige og noen like meninger. Jeg liker å trekke likhetstrekk mot andre steder der det brukes samme teknologi.

6: Her sier du en veldig viktig ting: Det koster ikke mye å lage en digitalkabel som fungerer perfekt for formålet. Det koster nesten ingenting. Bare kabelen er greit konstruert, så kan den være så lite eksklusiv som underbuksa mi.

7:
Her er jeg totalt uenig. Vis drivverk/dac/kabel har problemer med dette, ville det hakke, ikke endre klang.

PK

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.270
Torget vurderinger
1
pks skrev:
7: Her er jeg totalt uenig. Vis drivverk/dac/kabel har problemer med dette, ville det hakke, ikke endre klang.
Hei igjen,
Jeg forsker litt på dette nå og har oppdaget noen interessante forhold rundt dette med PCM og S/PDIF formatet. Kommer tilbake på temaet i august. Nå må jeg logge av og begynne pakke kofferten for litt sommerferie. Er heldigvis ingen PC dit jeg skal ;D ;D ;D

Fortsatt god sommer ønskes alle på Forumet! 8)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Digitalkabel og -teknikk

pedal skrev:
7.
Her er du nok på tynn is......

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
pedal skrev:
pks skrev:
7: Her er jeg totalt uenig. Vis drivverk/dac/kabel har problemer med dette, ville det hakke, ikke endre klang.
Hei igjen,
Jeg forsker litt på dette nå og har oppdaget noen interessante forhold rundt dette med PCM og S/PDIF formatet. Kommer tilbake på temaet i august. Nå må jeg logge av og begynne pakke kofferten for litt sommerferie. Er heldigvis ingen PC dit jeg skal ;D ;D ;D

Fortsatt god sommer ønskes alle på Forumet! 8)
God sommer, og god tur ;)

Pk

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Er det enighet om dette med spesielle XLR plugger da? Må helt ærlig si at jeg ikke kan se forskjell på XLR pluggene på DP kablene mine og Nordost. Begge er Neutrik! Skal det stå noe spesielt på den spesielle digital pluggen? Takker forøvrig for mange gode innspill. Nå har jeg loddet skjerm på DP kabelen min, samt gått over loddinger og tatt et par punkter på nytt. Har ikke fått A-B testet mot Nordost ennå, men trøkket i bassen er i hvertfall på plass igjen, og det vil jeg gjerne ha der ;) Håper at loddingen min gjorde susen slik at de andre parameter også ble bedre! Syns jeg kan detektere en bedre oppløsning oppover i frekvensspekteret.. Får bytte litt frem og tilbake og komme tilbake etterhvert! God ferie til pedal forøvrig og takk for engasjementet :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Da har jeg fått lyttet litt til musikk med DP kabelen reterminert etter Leif Erntsen's oppskrift med dobbel skjerm. Dette ble veldig bra. Føler at lydbildet falt mer på plass nå, dypere og bedre definert. Skrur opp mer enn vanlig fordi lyden ikke virker "presset" på noe vis. Mellomtonen kommer til sin rett, og stemmer gjengis så vanvittig livaktig og behagelig at det er en fryd. For ikke snakke om dynamikken som er i en helt annen klasse enn med Nordost kabelen. Får litt "rørfølelse" ifht dynamikken. Og disse kvalitetene understrekes på en måte med DP kabelen., lyden blir mer analog. Bassen er så rå, at jeg måtte sjekke om sub'en som vanligvis brukes til film sto på! Må sjekke ut dette med XLR kontakter spesielt for digitale signaler, og evt. skaffe meg et sett for å reterminere nok en gang. Har allerede sendt en mail til Andervik Audio ang. spørsmål om moddingen av dac'en min, skal spørre litt om dette med XLR plugger med det samme jeg har dialogen i gang :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Nå har jeg søkt på ELFA sine sider, og finner mange Neutik plugger. Ingen av de XLR kontaktene jeg har funnet er omtalt eller beskrevet som digitale kontakter. Noen som har en direkte link til produktet? Eller til tilsvarende spesial kontakter for digitale signaler?

Topp Bunn