Doxa 140

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Noen som vet noe om Doxa 140 Signaturen? Forskjellen på en Doxa 70 og en 140?
Hvor mange effekt transistorer og hvor store er de to trafoene i Doxa 140? Hvor mange og hvor store er kondisene i den? Noen som har noen bilder av den?
Det er vel soft-start i den?

R

Rojoh

Gjest
Nå er det en stund siden jeg tittet nedi 140'en, men tror det er 2 x 670VA og kun to el.lytter a 6800yF. Litt usikker på antall utg.transistor, men vil tippe 4 pr. kanal. Er også litt usikker på om min utgave er identisk med de nyeste utgavene.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Mulig det var meg han mente. Joda, jeg har en 140 Signature et eller annet sted.;) (Har vært til rep./modifisering, og er ventet om ikke så lenge).

Mvh. Johan

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
sikkert... etter en kald natt søvn for åpen himmel er ikke jeg helt å stole på....:)

Doxa 140 skal ha 2stk 630VA trafoer... men viklet på en kjerne som tilsvarer en 750VA eller.no

Den har 2 stk Rifa PEH169 6800uF kondensatorer...

Den har 2 drivere og 2 effekttransistorer pr. kanal.... (ta dette med en klyppe salt... da jeg igrunnen ikke har peiling)

MVH

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Mulig det var meg han mente. Joda, jeg har en 140 Signature et eller annet sted.;) (Har vært til rep./modifisering, og er ventet om ikke så lenge).

Mvh. Johan

Tar lit tid med Lauvland for tiden... 2 ukers ferie med tilhørende flytting etterpå tærer lit på hi - fi roen...

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
vel.. det kommer vel helt an på hvilken religion du tilhører... (hvordan du menner en strømmforsyning skal bygges)

Rent eletrisk er ikke det noe problem.

MVH

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Ser etter ny effektforsterker. De to forsterkerene jeg har litt interesse for er Doxa 140 og Vincent SP-993. Hvilken bør jeg velge?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Den du liker best. Men av kjærlighet til landet, med tanke på handelsballansen, med hensyn til den norske highfi-urskog: Kjøp Doxa.

Hell og lykke

Mvh
Sniff

C

cosmos

Gjest
selvsagt er det ingen problem. men en så liten kondensator fra så store trafoer er ganske elendig. med mindre det er en superkondis uten like?
normalt i en klasse AB konstruksjon bør 60-80.000uF være nødvendig for å holde tritt med en 500VA

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Som jeg sier... så avhenger det av hvilken religion du tilhører... Noen menner store trafoer med lite kapasitans etterpå gir en hurtigere og bedre bass... mens andre pekker på mye kapasitans for å ikke gå tom for strøm... og jeg som en glad amatør sier "javel2 og brukker heller ørene...:)

MVH

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Har Doxa 70 signature nå. Har ikkeno i mot en helt ny Doxa 140 + QLN 604 mk2.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Ha Doxa 70 på diskant og mellomtone og Doxa 140 på bass:D

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Doxa 140 er faktisk RÅ på bass... (selvsagt min menning) ICEpower er kjent for god kontroll..... og Doxa'n holder godt følge med minne ICEpower moduler....

MVH

U

utgatt19288

Gjest
Han tykje kor tætt det va i mellom inngangskanalan, blir det ikkje kanal overhøring.... ::)

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Doxa 140 har vel soft-start? Det er så irriterenes når sikringen går når jeg starter min Doxa 70.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Doxa 140 har vel soft-start? Det er så irriterenes når sikringen går når jeg starter min Doxa 70.
Da er det vel totalbelastningen på kursen din som er utfordringen?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.052
Da er det vel totalbelastningen på kursen din som er utfordringen?
Nei, det skyldes at Doxa 70 brutalt kjører kursen rett i kondensatorene = full kortslutning.

Har du automatsikringer kan du kanskje unngå problemet ved å bytte til en tregere sikring, type C eller D. B-skringer som er standard kan være rimelig nervøse.

K

kbwh

Gjest
Hehe.
Har tenkt tanken at mine 2x15000uF Rifa PEH169 bak 650VA var snautt. Etter dette skal jeg ikke tenke slik lenger.
Den Lauvland den Lauvland.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Har både egen 16A kurs pluss automatsikringer. :)

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Hehe. Jeg hadde Treg 16 A kurs før, men pappa har nå rydda opp i sikringskapet og satt inn bare automatsikringer type B. Hadde ingen problemer med å starte den før, men når ryker jo sikringa i ett sett. Kunne derfor tenkt meg en Doxa 140 med soft start. Mulig jeg selger min Doxa 70 til sommeren å får tak i en helt ny Doxa 140:D Får se da om det er noen som er interessert i Doxa 70`en da.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Hehe. Jeg hadde Treg 16 A kurs før, men pappa har nå rydda opp i sikringskapet og satt inn bare automatsikringer type B. Hadde ingen problemer med å starte den før, men når ryker jo sikringa i ett sett. Kunne derfor tenkt meg en Doxa 140 med soft start. Mulig jeg selger min Doxa 70 til sommeren å får tak i en helt ny Doxa 140:D Får se da om det er noen som er interessert i Doxa 70`en da.
Kanskje du må finne en som har egen 16A kurs for å få solgt den da? ;)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.052
Siden din far tydeligvis er elektriker, be han erstatte den ene sikringen med en C eller D. Det vil ikke koste han mange kronene og er verdt et forsøk.

Hvis ikke er det lettere å bare la Doxa stå med PÅ-bryteren inne hele tiden og heller slå den på via sikringen. Forsterkeren tenner når du tilfeldigvis treffer rundt nullgjennomgangen til sinusen.

NB ! Bruker du fremgangsmåten over, husk å la forsterkeren stå 20-30 sekunder for hvert mislykkede forsøk (helt til relèet i forsterkeren faller ut igjen). På den måten slipper du at den interne sikringen smelter.

Dette er forresten ikke noe særeget for Doxa, mange forsterkere lager slike kortslutninger ved å "kjøre" kursen rett på kondensatorene i oppstartøyeblikket.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Hehe . Det var vel deg æ kjøpte forsterkeren av ole Martin i fjor høst?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.052
Hehe . Det var vel deg æ kjøpte forsterkeren av ole Martin i fjor høst?
Solgte min til en person i Kristiansandstraktene,- et eksemplar med sort front. Men da vet du vel allerede alt som skrevet her ?

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Doxa 70 eller Doxa 140 sammen med QLN 604 mk2 er vel en god kombinasjon?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.052
Det høres ut som du i minste fall er fornøyd med lyden i Signaturen.. Det er godt å høre.

La merke til at du kikket litt etter et Vincent-forsterker. Har vært litt borti modellen Vincent SV-233. Denne er også brutal mot sikringene ved påslag, men det er ikke sikkert det gjelder alle Vincent-forsterkerne. Men du kan være obs på det hvis du velger å bytte.

Men liker du lyden i Doxa, prøv ut noen ICE-baserte forsterkere. Emblas utgaver ligger tett opp mot Doxa lydmessig.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Okay. Jeg tviler på at det blir noe annet enn Doxa. Liker lyden fra doxa forsterkerene veldig godt så tviler sterkt på at jeg bytter til noe annet egentlig, men det hadde gjort seg med en softstart:D hehehhehe

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Det tviler jeg sterkt på asså

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Fant ut at man kunne bytte inn sin doxa som delbetaling av evt. kjøp av ny Doxa 140. Men spørs hvor mye Doxa 140`en vil koste da.

Topp Bunn